Äkkijarrutukset arkipäivää suojateiden edessä

18.09.2014 10.10

Liikenneturvan tuoreen kyselytutkimuksen mukaan moni autoilija kokee suojatietilanteiden tulevan eteen yllättäen. Jos tietä ylittämään pyrkivää ei huomata kuin vasta viime tingassa, nopeutta on monesti liikaa. Oikea tilannenopeus antaa aikaa havainnoinnille, säästää äkkijarrutuksilta ja tekee suojateistä turvallisempia.

Viidesosa Liikenneturvan heinäkuussa 2014 toteuttamaan kyselyyn vastanneista autoilijoista kertoo, että on joutunut usein jarruttamaan äkillisesti, ettei ajaisi suojatielle tulevan jalankulkijan päälle. Peräti 63 prosenttia kokee, että jalankulkijat tulevat usein suojatielle yllättäen, autoja varomatta.

- Jos koetaan, että jalankulkijat tulevat eteen yllättäen, on monesti tilannenopeutta liikaa. Mitä suuremmalla nopeudella kuljetaan, sitä vähemmän on kuljettajalla aikaa havainnoida liikennetilannetta. Kaupunkialueiden kolmen- tai neljänkympin nopeusrajoituksien noudattaminen antaa havainnointiin enemmän aikaa ja myös vähentää loukkaantumisriskiä mahdollisessa törmäystilanteessa, toteaa Liikenneturvan suunnittelija Laura Loikkanen.

Suomalaiset näkevät autoilijoiden käyttäytymisessä myös positiivista. Hieman yli puolet vastaajista kokee, että autoilijat antavat hyvin tietä, kun katua ylittää suojatietä pitkin. Yli kolmasosa sanoisi autoilijoita huomaavaisiksi suojateillä.

Suojatieonnettomuudet tapahtuvat usein pimeällä

Kaksi kolmesta suojatiellä sattuvasta kuolemantapauksesta sattuu loka- ja tammikuun välisenä pimeänä ajanjaksona. Suojatiellä loukkaantuvat ovat usein joko nuoria tai iäkkäämpiä. Kolme neljästä suojatiellä kuolleesta on yli 65-vuotias.

- Autoilijoiden turvallisen suojatiekäyttäytymisen merkitys korostuu eritoten nuorten ja iäkkäämpien tien ylittäjien kohdalla. Lasten kohdalla liikennetaidot ovat vielä kehittymässä ja iäkkäillä on ikä voinut tuoda tullessaan liikkumista hankaloittavia vaivoja ja puutteita myös havainnoinnissa, Loikkanen toteaa.  

Laissa velvoitetaan ajoneuvon kuljettajaa antamaan esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille. Silti ylittäjänkin on oltava tarkkaavainen. Loikkanen muistuttaa, että etenkin lasten kanssa on hyvä kerrata tienylityksen kultaista sääntöä: molempiin suuntiin on aina katsottava ennen tien ylitystä, suojatielläkin.

- Toki ihan jokaisen on hyvä miettiä omaa liikennekäyttäytymistä ja sitä, miten itse voisi parantaa suojatieturvallisuutta, on sitten autoilijana tai jalkamiehenä liikenteessä. Suojateitä tehdään turvallisiksi yhteispelillä: vanhemmat ja koulut tukevat lasten turvallista liikkumista kasvatuksen keinoin, ja autoilijat sekä muut tiellä liikkujat taas noudattamalla liikennesääntöjä ja nopeusrajoituksia, Loikkanen tiivistää.

28.03.2024 15.00Rakentamisen liikevaihto laski vuoden 2024 helmikuussa 11,4 % vuodentakaisesta
28.03.2024 8.30Sandvik esittelee 800i-sarjan kartiomurskaimet uusilla automaatio-ominaisuuksilla
26.03.2024 9.00Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi
25.03.2024 11.00KH-Koneet Group vahvistaa jälleenmyyjäverkostoaan Ruotsin markkinoilla
22.03.2024 23.11KATSO 22.3. LÄHETYS VILLISTÄ LÄNNESTÄ TURUSTA! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
22.03.2024 10.00Malminetsinnän ja kaivostoiminnan investoinnit kasvoivat 2023
20.03.2024 9.00Terrafame 2023: Liiketulos heikkeni haastavassa markkinassa, perustuotanto jatkui lähellä ennätystasoa
19.03.2024 19.00Steelwrist esittelee kolmannen sukupolven kauhanpyörittäjät ja tuo markkinoille kokonaan uudet pyörivät liittimet sekä laajan valikoiman uusia työlaitteita
18.03.2024 11.00Kiinteistön ylläpidon kustannukset nousivat 5,5 % vuoden 2023 aikana
15.03.2024 20.00KATSO 15.3. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset

Siirry arkistoon »