Merenkulun valvonta tukee matkustaja-alusten omaa turvallisuustyötä

17.10.2014 10.11

wasaline.jpg

Merenkulun turvallisuuskulttuurin parantuminen viime vuosikymmeninä näkyy myös kentällä tarkastajien työssä. Suomen satamiin säännöllisesti liikennöivät matkustaja-alukset tarkastetaan hyvässä yhteistyössä varustamojen kanssa. Laivojen tiukat liikennöintiaikataulut tuovat kuitenkin oman haasteensa tarkastuksille, joiden tarkoituksena on varmistaa laivojen turvallisuus.

Suomen satamiin liikennöivät matkustajalaivat käyvät vuosittaisen katsastuksen lisäksi läpi ns. isäntävaltiotarkastuksia ja niiden turvallisuusjohtamisjärjestelmät auditoidaan joka 3. vuosi. Suomessa tarkastuksista vastaa Trafi.

Isäntävaltiotarkastukset  valtioiden välistä yhteistyötä

Kaikkiin Suomen satamiin säännöllisesti liikennöiviin ro-ro- ja suurnopeusmatkustaja-aluksiin tehdään kahdesti vuodessa isäntävaltiotarkastus, joka suoritetaan yhteistyössä niiden valtioiden viranomaisten kanssa, joiden väliä alus liikennöi.

- Isäntävaltiotarkastusten etuna on se, että samaa matkustajalaivaa tarkastetaan samanaikaisesti eri valtioiden viranomaisten yhteistyönä ristiin, jolloin mahdollisten ongelmien jääminen piiloon on epätodennäköisempää, toteaa tarkastaja Jari Pietilä.

Turvallisuustestit viedään käytännön tasolla loppuun asti

Trafi tekee Suomen lipun alla kulkeviin aluksiin isäntävaltiotarkastuksen lisäksi vuosittain meriturvallisuuskatsastuksen ja tarvittavin väliajoin myös pakollisten turvallisuusjohtamisjärjestelmien auditoinnit.

Trafi tarkastaa vuosikatsastuksessa aluksen palo- ja pelastusvälineet ja testaa henkilöstön osaamista. Katsastus tehdään yhteistyössä luokituslaitoksien kanssa, joiden vastuulla on laivan rakenteen tarkastaminen. Alusten keulaportit kuitenkin tarkistetaan aina aluksen lippuvaltion ja luokituslaitosten yhteistyönä.

- Tarkastusten selvänä etuna on, että asiat tulee kerratuksi ennen tarkastuksia. Harjoittelu ja toisto auttavat hätätilanteissa todella paljon, painottaa Pietilä.

Viranomaisten tarkastuksissa alusten turvallisuusjärjestelmien testaus viedään myös käytännön tasolla loppuun asti, jolloin välineiden toiminta tulee testattua kaikin puolin ja mahdolliset piilevät viat tulevat ilmi.

Tarkastukset pyritään tekemään niin, etteivät ne häiritse alusten normaalia liikennöintiä. Laivojen tiukat liikennöintiaikataulut tuovat kuitenkin oman haasteensa tarkastusten suorittamiseen, minkä takia toimiva yhteistyö viranomaisten ja varustamoiden välillä on ehdotonta. ”Välillä tarkastuksia pitää suorittaa esim. risteilymatkustajien ollessa laivassa, jolloin vaikkapa palo-ovia ei luonnollisestikaan testata kaikkia kerralla”, sanoo tarkastaja Jussi Ketonen.

Parhaat käytännöt jakoon

Tarkastajilla on laaja-alainen kokonaiskuva kaikkien Suomen satamiin säännöllisesti liikennöivien laivojen turvallisuudesta.

- Vaikka varustamot pitävät itse aktiivisesti hyvää turvallisuuskulttuuria yllä, he myös arvostavat ulkopuolista mielipidettä asioista. Kokemus ja kokonaiskuva liikennöivistä laivoista auttaa näkemään mahdolliset ongelmakohdat nopeastikin. Meillä tarkastajilla on myös vankka kokemus työstä merillä, joten käytännön toiminta laivoilla on meille hyvin tuttua, kertoo Ketonen.   

Yhteisvastuullisuus alan turvallisuudesta on kovaa, sillä merenkulun matkustajaliikenne on elinkeino, jossa yhden varustamon turvallisuuspuutteet vaikuttaisivat heti myös muihin. ”Tarkastusten yhteydessä pystymme tuomaan myös alan parhaita käytäntöjä laajemmin esille. Valvonnan yhtenä tarkoituksena onkin tukea merenkulun toimijoiden omaa turvallisuustyötä”, summaavat molemmat tarkastajat.

19.04.2024 11.00Metso tukee kaivostoiminnan kestävää kehitystä Chilessä ja esittelee ainutlaatuisen kiertotalousratkaisun myllynvuorausten kierrätykseen
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 9.00Pyhäsalmen kaivoksen aurinkopuiston rakentaminen alkaa
15.04.2024 9.00Wihuri Teknisen Kaupan jälkimarkkinoinnissa keskitetään palveluja
13.04.2024 12.00Tamtron Group Oyj tuo markkinoille mullistavan AI-pohjaisen automaattisen materiaalien tunnistusjärjestelmän
12.04.2024 23.00KATSO TÄSTÄ MANSEN MÖRINÄT LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
09.04.2024 9.00Rototiltin varmatoimiset ja virheettömät tuotteet helpottavat työtä ja tekevät siitä tehokkaampaa
05.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 5.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
03.04.2024 11.00Metso ja Almalyk MMC allekirjoittivat raamisopimuksen suuren kuparisulaton toimittamisesta Uzbekistaniin
02.04.2024 7.00Seppo Voutilainen nimitetty Terrafamen toimitusjohtajaksi

Siirry arkistoon »