Ministeri Risikko: Arktinen toiminta merkittävä mahdollisuus Suomelle

18.10.2014 7.55

Liikenne- ja kuntaministeri Paula Risikko pitää selvitysmies Lauri Ratian raporttia suomalaisen jäänmurron kehittämiseksi tervetulleena liikennepolitiikan näkökulmasta. Ratia on tehnyt raportin Arctia Shiping Oy:sta valtioneuvoston kanslian omistajaohjausyksikön toimeksiannosta. Selvitys on luovutettu omistajaohjauksesta vastaavalle ministeri Sirpa Paaterolle tänään 9. lokakuuta.

Liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonalan keskeinen tehtävä on varmistaa Suomen elinkeinoelämän kuljetusten jatkuvuus kaikissa olosuhteissa.

- Mielestäni on tärkeää turvata Itämeren jäänmurron toimivuus kustannustehokkaasti ja varmasti. Hyvin toimivalla jäänmurrolla voidaan vaikuttaa siihen, että elinkeinoelämän kuljetuskustannukset pysyvät kohtuullisina. Tällä on suora vaikutus kilpailukykyymme, korostaa ministeri Risikko.

- Arktinen toiminta on merkittävä mahdollisuus Suomelle. Valtion tehtävänä on mahdollistaa suomalaisten yritysten osallistuminen siihen liittyvään liiketoimintaan. Mielestäni on erinomaista, jos Suomen jäänmurtokapasiteetille saadaan ympärivuotista toimintaa ja sen avulla pystytään alentamaan Itämeren jäänmurron kustannuksia. Samalla meidän pitää tuntea arktisen toiminnan riskit ja ymmärtää niihin liittyvät vastuut, Risikko sanoo.

Raportissa on selvitetty myös, miten valtio taloudellisimmin ja tehokkaimmin uudistaa jäänmurtajalaivastoaan.

- Maamme etu on, että valtion jäänmurtotoiminta on organisoitu fiksusti ja linjakkaasti. Tärkeintä on, että jäänmurtopalvelut saadaan kustannustehokkaasti ja talvimerenkulku Itämerellä on turvattu kaikissa olosuhteissa, Risikko linjaa.

- Katson, että tehdyn selvitysmiehen raportin pohjalta on hyvä nyt arvioida Liikenneviraston tilaaman valmisteilla olevan jäänmurtajan omistajuus uudelleen. Jäänmurtajan omistaminen ei luontaisesti istu Liikenneviraston perustehtäviin. Tarkoitus on, että hallitus tarkastelee tätäkin asiaa syksyn aikana jäänmurtoasioiden kokonaistarkastelun yhteydessä, Risikko sanoo.

Hallitus päätti vuonna 2012, että Liikenneviraston omistukseen tilataan jäänmurtaja, jonka käytännön operointi ja miehitys kilpailutetaan. Tarkoitus oli saada esille jäänmurron kustannukset mahdollisimman läpinäkyvästi. Uusi murtaja on tarkoitus ottaa käyttöön vuoden 2016 alussa jäänmurtaja Voiman tilalle. Liikenneviraston tilaaman murtajan rakentaa Arctech Helsinki Shipyard. Sopimuksen arvo on 125 miljoonaa euroa, joka sisältää EU-tukea 24 miljoonaa euroa.

28.03.2024 15.00Rakentamisen liikevaihto laski vuoden 2024 helmikuussa 11,4 % vuodentakaisesta
28.03.2024 8.30Sandvik esittelee 800i-sarjan kartiomurskaimet uusilla automaatio-ominaisuuksilla
26.03.2024 9.00Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi
25.03.2024 11.00KH-Koneet Group vahvistaa jälleenmyyjäverkostoaan Ruotsin markkinoilla
22.03.2024 23.11KATSO 22.3. LÄHETYS VILLISTÄ LÄNNESTÄ TURUSTA! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
22.03.2024 10.00Malminetsinnän ja kaivostoiminnan investoinnit kasvoivat 2023
20.03.2024 9.00Terrafame 2023: Liiketulos heikkeni haastavassa markkinassa, perustuotanto jatkui lähellä ennätystasoa
19.03.2024 19.00Steelwrist esittelee kolmannen sukupolven kauhanpyörittäjät ja tuo markkinoille kokonaan uudet pyörivät liittimet sekä laajan valikoiman uusia työlaitteita
18.03.2024 11.00Kiinteistön ylläpidon kustannukset nousivat 5,5 % vuoden 2023 aikana
15.03.2024 20.00KATSO 15.3. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset

Siirry arkistoon »