Liikenteen uusien palveluiden tulisi hyödyttää myös liikuntarajoitteisten ja vammaisten arkea22.12.2014 10.10
Älyteknologian avulla on mahdollista helpottaa myös liikuntarajoitteisten ja vammaisten arkea entistä enemmän tulevaisuudessa. Yhtenä tärkeänä käyttäjäryhmänä ovat liikuntarajoitteiset ja vammaiset, mikä olisi hyvä ottaa huomioon palveluita suunniteltaessa. Ikääntyvän väestön kasvu lisää näiden palveluiden kysyntää. - On hyvä muistaa, että myös vanhukset ovat yksi avustettavista ryhmistä. Olisi tärkeää, että palveluita kehitettäessä otetaan kaikkien matkustajaryhmien tarpeet huomioon ja katsottaisiin, että älyteknologian helpotukset palvelisivat myös vammaisia ja liikuntarajoitteisia, muistuttaa erityisasiantuntija Kirsi Tervola. Trafi valvoo vammaisten ja liikuntarajoitteisten oikeuksia liikenteessä ja käsittelee mahdolliset valitukset. Muista tilata palvelut ajoissaVammaisille ja liikuntarajoitteisille on tarjolla avustuspalveluita, joiden tarkoitus on taata, että matka sujuu turvallisesti ja suunnitelmien mukaan. Avustuspalveluiden tarpeesta tulee ilmoittaa ennakkoon, mieluiten jo varausta tehdessä, mutta viimeistään 48 tuntia ennen matkaa, linja-autoliikenteessä 36 tuntia ennen lähtöaikaa. Ajoissa ilmoitetulla tarpeella pystytään takaamaan avustuspalvelut ja niiden laadukkuus. Avustuspalveluita tarvitsevan matkustajan tulee myös saapua paikan päälle hyvissä ajoin, jotta matkaan lähtö sujuu ongelmitta. Mikäli matka ei suju suunnitelmien mukaan, niin ensin asiaa tulee aina selvittää liikenteen harjoittajan tai avustuspalveluista vastaavan tahon kanssa. Tarvittaessa voi ottaa yhteyttä myös Trafiin. Lisätietoja eri liikennemuotojen osalta Trafin nettisivuilta: Matkustajan oikeuksia Suomessa valvovat Trafi sekä Kilpailu- ja kuluttajavirasto. |