Risikko: Ammattikuljettajien koulutuksesta tehtävä joustavampi

21.12.2014 11.11

sora-auto.jpg

Liikenne- ja kuntaministeri Paula Risikko jakaa kuljetusalan huolen siitä, että tulevaisuudessa tulee pula raskaiden ajoneuvojen kuljettajista.

Nykyinen kuljettajakoulutus on Risikon mukaan monimutkainen ja byrokraattinen. Ongelmia tuovat myös ajokorttitutkintoon pääsyn ikärajat. Lisäksi ajokortin hintaa pidetään kohtuuttoman korkeana.

Risikko tapasi ammattiliikenteen ja autokoulujen edustajia 5. joulukuuta. Risikko totesi, ettei tilanne ratkea pelkällä kansallisella lainsäädännöllä, vaan Suomen on pyrittävä vaikuttamaan myös EU-direktiivin säännöksiin.

- Liikenne- ja viestintäministeriön kanta on se, että kuorma-autoa tulisi päästä kuljettamaan ammattimaisesti jo 18-vuotiaana. EU-direktiivi ei tätä vielä salli, Risikko sanoo.

Esimerkiksi oppisopimusten tekeminen kuljettajakoulutukseen alle 21-vuotiaille tavaraliikenteessä ja alle 23-vuotiaille linja-autoliikenteessä on vähentynyt jyrkästi, koska nykyisen ajokorttilain mukaan näissä ikäryhmissä opiskelijan on suoritettava perustason ammattipätevyyskoulutus ennen ajokorttitutkintoon pääsyä.

- Jos nuori lähtee opiskelemaan ammattikuljettajaksi heti peruskoulun jälkeen, hänelle tulee väistämättä jopa kolmen vuoden tauko ennen kuin hän pääsee suorittamaan ajokorttitutkintoa. Tänä aikana hän helposti siirtyy jollekin toiselle alalle, eikä koskaan päädy raskaan ajoneuvon kuljettajaksi, Risikko kuvaa.

Risikon mukaan tilanteeseen tuo osaltaan helpotusta hallituksen vastikään eduskunnalle antama esitys ajokorttilain muuttamisesta. Hallitus esittää muun muassa, että raskaan ajoneuvon kuljettajatutkintoon pääsemistä laajennettaisiin logistiikan perustutkinnon lisäksi eräisiin muihinkin ammatillisiin koulutuksiin.

Keväällä annettavassa valtioneuvoston asetuksessa tehdään muita uudistuksia autokouluopetukseen. Nykysäännösten mukaan ajo-opetusta saa antaa B-korttiin korkeintaan kaksi tuntia päivässä ja mopokorttiin yhden tunnin. Nämä rajoitukset halutaan poistaa. Lisäksi ajokoulutuksen oppitunteja voisi vastaisuudessa jakaa lyhyempiin jaksoihin.

24.04.2024 11.35IFAT 2024: Sennebogenilta uusi purkukone
24.04.2024 10.55Autonomisesti liikkuvissa työkoneissa vakavia turvallisuuspuutteita
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
21.04.2024 11.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
19.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ MAAMESS 2024 -LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
19.04.2024 11.00Metso tukee kaivostoiminnan kestävää kehitystä Chilessä ja esittelee ainutlaatuisen kiertotalousratkaisun myllynvuorausten kierrätykseen
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 9.00Pyhäsalmen kaivoksen aurinkopuiston rakentaminen alkaa
15.04.2024 9.00Wihuri Teknisen Kaupan jälkimarkkinoinnissa keskitetään palveluja
13.04.2024 12.00Tamtron Group Oyj tuo markkinoille mullistavan AI-pohjaisen automaattisen materiaalien tunnistusjärjestelmän

Siirry arkistoon »