Huolehdi ajovalojen kunnosta20.12.2014 15.11
Auton valojen luotettavuus ja oikeanlainen käyttö vaikuttavat oleellisesti matkan turvallisuuteen. Hyvä valaistus rasittaa vähemmän silmiä, estää väsymistä ja määränpäähän päästään turvallisesti. Liikenneturvaa kannustaa autoilijoita tarkistamaan aika ajoin valojen kunnon ja oikean kohdistuksen.
Syksyn hämärällä ja mustan maan aikana ajovalo tuntuu imeytyvän asfalttiin kuin mustaan aukkoon. Pitkiä ajovaloja, kaukovaloja, käytetään kuitenkin ainoastaan pimeällä ajettaessa, ei valaistulla tieosuudella, vaikka valaistus olisikin heikonpuoleista. Pimeällä ajettaessa pitkät valot on vaihdettava lyhyisiin toisen auton takana ajettaessa ja kohtaamistilanteessa viimeistään vastaantulevan ajoneuvon valokiilojen kohdatessa omat. - Pääsääntöisesti Suomessa pitkät valot vaihdetaan lyhyisiin maantieajossa jopa liian aikaisin, jolloin kahden kohtaavan ajoneuvon valojen väliin jää pitkä pimeä katve, Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tapio Heiskanen vinkkaa. Päivänajovalot vai huomiovalot? Uusissa ajoneuvoissa näkyy yhä enemmän niin sanottuja päivänajovaloja (DRL), jossa riittävän valoisuuden vallitessa auton anturi sytyttää vain huomiovalot. Päivänajovaloissa ongelmalliseksi muodostuvat tietyt keliolosuhteet kuten sumu-, vesi- tai lumisade, jolloin valoisuus voi olla auton automaattiselle anturille riittävä, mutta näkyvyys on muutoin heikko. Auton kuljettajan tulisi aina tällaisissa olosuhteissa kytkeä ajovalot päälle. - Jos on yhtään epätietoisuutta siitä, onko oma auto varustettu päivänajovaloin, kannattaa konsultoida auton ohjekirjaa. Manuaalista löytyy myös opastukset kyseisen automallin valojen säädöksistä. Tarkista lamppujen teho Uudemmissa ajoneuvoissa ajovalot on pitkälti kaasupurkaus- (mm. Xenon) ja LED-valotekniikkaa. Näiden suurimmat hyödyt ovat matala virrankulutus ja käyttölämpötila sekä parempi valokuvion ohjaus. - Valaistukseen kohdistuva energia ei häviä harakoille lämpöenergian muodossa. Käytännössä siis joko kulutus pienenee tai valoteho paranee samalla kulutuksella. Kaasupurkausvalojen erinomaisuus näkyy erityisesti valokuvion reuna-alueilla, eli juuri siellä missä valotehoa yllättävissä tilanteissa usein tarvitaan, Heiskanen toteaa. Kaasupurkausvaloissa valoteho laskee hiljalleen, joten ne olisi hyvä vaihtaa tapauksesta riippuen n. 50-100tkm välein – ja aina pareina, vaikka vain toinen polttimoista olisi himmentynyt. Suomen olosuhteissa kosteus- ja lämpötilaerot voivat johtaa siihen, että valoyksiköiden vaihto saattaa tulla ajankohtaiseksi useammin. Ahtaasti sijoitettujen ja korkeajännitteisten ajovalopolttimoiden vaihdossa kannattaa kääntyä mieluiten osaavan korjaamon puoleen. Vinkit valojen käyttöön
|