Tietöiden sesonki alkaa; Tärkeintä on kaikkien työntekijöiden ja ohikulkijoiden turvallisuus

25.03.2015 4.11

”Kevät keikkuen tulevi” ja sen mukana ilmestyvät teille värikkäissä vaatteissaan käyskentelevät ammattimiehet ja -naiset sekä työkoneet. Työ tehdään liikenteen soljuessa koko ajan ohi, joten työntekijöiden ja ohikulkevien turvallisuudesta on pidettävä hyvää huolta.

asfaltti_sl-palv-pab.jpg

Ylinopeutta ajavat suhteessa yhtä paljon henkilöautojen ja raskaan liikenteen kuljettajat. Raskas ajoneuvo on jo pientäkin ylinopeutta ajaessaan vaarallinen, sillä ahtaassa tilassa sen aikaansaama paineaalto voi saada työntekijän horjahtamaan kohtalokkaalla tavalla.

Vaikka viime vuosina ei ole sattunut kuolemaan johtaneita onnettomuuksia tietyömailla, ”läheltä piti tilanteita” on joka sesonki liian paljon. Yli 10 prosenttia autoilijoista ajaa työmaiden kohdalla 30 km/h rajoituksella yli rikesakkorajan menevää ylinopeutta. Ennätys lienee valtatie 40:llä Varsinais-Suomessa muutama vuosi sitten mitattu 93 km/h.

Suurimmassa vaarassa tietyömailla ovat ns. asfaltin levittäjät, sillä he joutuvat työssään liikkumaan tilapäisesti ohikulkevan liikenteen kaistalla ja aika ajoin vielä selkä kulkusuuntaan päin. Heidän turvallisuutensa riippuu siitä, miten autoilijat mielensä malttavat ja kunnioittavat 30 km/h rajoitusta.

Raskaan liikenteen kuljettajat noudattavat tiukkoja aikatauluja, ja kiire saattaa joskus houkutella ajamaan ylinopeutta. Tietöissä ahertavat työläiset toivovatkin, että raskaita ajoneuvoja ohjaavat kuljettajat näyttäisivät tienkäytön ammattilaisina esimerkkiä muille teillä liikkuville.

Myös kuljetusyritysten edunvalvoja SKAL ry:n puheenjohtaja Teppo Mikkola on huolissaan työmaiden turvallisuudesta: "Me työksemme tiellä liikkuvat yhdistämme teiden kunnon ja liikenneturvallisuuden työturvallisuuteen, sillä tie on meidänkin työpaikkamme. Kun hidastamme vauhtia työmaiden kohdalla, takaamme turvallisen työympäristön myös muille tiellä töitä tekeville. Noudattakaamme nopeusrajoituksia tietyömailla!"

Jos raskas liikenne noudattaa 30 km/h rajoitusta, kaikkien muiden takana tulevien on ”vapaaehtoinen pakko” keventää jalkaa kaasupolkimella. Raskas liikenne voisi tällä tavalla näyttää hyvää esimerkkiä muille kulkijoille. Näin pääsemme pikku hiljaa irti piittaamattomuudesta ja opimme arvostamaan raskasta ja vaarallista työtä tekeviä asfalttimiehiä ja -naisia. On syytä palauttaa mieliin, että he rakentavat meille uusia ja parempia teitä. ”Miksi emme kestäisi muutaman päivän tai viikon harmia, kun sen jälkeen voimme vuosikausia huristella turvallisesti hyvillä ja tasaisilla teillä”.

INFRA ry

Asiantuntija Ari Kähkönen

puh. 050 511 6770

28.03.2024 15.00Rakentamisen liikevaihto laski vuoden 2024 helmikuussa 11,4 % vuodentakaisesta
28.03.2024 8.30Sandvik esittelee 800i-sarjan kartiomurskaimet uusilla automaatio-ominaisuuksilla
26.03.2024 9.00Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi
25.03.2024 11.00KH-Koneet Group vahvistaa jälleenmyyjäverkostoaan Ruotsin markkinoilla
22.03.2024 23.11KATSO 22.3. LÄHETYS VILLISTÄ LÄNNESTÄ TURUSTA! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
22.03.2024 10.00Malminetsinnän ja kaivostoiminnan investoinnit kasvoivat 2023
20.03.2024 9.00Terrafame 2023: Liiketulos heikkeni haastavassa markkinassa, perustuotanto jatkui lähellä ennätystasoa
19.03.2024 19.00Steelwrist esittelee kolmannen sukupolven kauhanpyörittäjät ja tuo markkinoille kokonaan uudet pyörivät liittimet sekä laajan valikoiman uusia työlaitteita
18.03.2024 11.00Kiinteistön ylläpidon kustannukset nousivat 5,5 % vuoden 2023 aikana
15.03.2024 20.00KATSO 15.3. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset

Siirry arkistoon »