Asfaltin kierrätyksellä ympäristö-, kustannus- ja aikasäästöjä

29.05.2016 9.00

Liikennevirasto suosii väyliensä päällystämisessä kierrätetyn asfaltin käyttöä. Se on sekä taloudellisista että ympäristösyistä kannattavaa.

Laadultaan kierrätetty asfaltti vastaa uusista materiaaleista valmistettua asfalttia, sillä molempia koskevat samat laatuvaatimukset.

”Asfaltin uusiokäyttö on Liikenneviraston valinta. Maanteillä vuosittain tehtävistä päällysteiden korjauksista suurin osa tehdään menetelmillä, joissa vanha päällyste hyödynnetään osana uutta päällystettä. Näitä menetelmiä käytetään erityisesti silloin, kun kunnostetaan nastarenkaiden kuluttamia vilkasliikenteisiä pääväyliä”, kertoo hankinnan asiantuntija Katri Eskola Liikennevirastosta.

Liikenneviraston suosimassa paikalla kierrätys- eli REMIX -menetelmässä tien vanha asfalttipinta kuumennetaan ja jyrsitään, minkä jälkeen jyrsittyyn kierrätysrouheeseen sekoitetaan uutta asfalttia. Seos sekoitetaan tasaiseksi massaksi ja levitetään takaisin tielle. Paikalla kierrättäminen on tehokkainta suurilla, yhtenäisillä tienpäällystystyömailla.

Kierrätysasfaltti on arvokas raaka-aine, sillä se sisältää paljon asfaltin kalleinta komponenttia, bitumia. Asfaltin uusiokäytöllä saavutetaan huomattavia säästöjä materiaali- ja logistiikkakustannuksissa. Myös kiviaineksen uudelleen käyttämisellä säästetään, erityisesti vilkasliikenteisillä maanteillä, joiden päällystekiviaineksilta vaaditaan erittäin hyvää lujuutta. Uusioasfaltin valmistus tien päällä sekoittamalla vähentää kuljetustarvetta ja -kustannuksia. Samalla päästöt vähenevät merkittävästi.

Asfaltin kierrätyksestä uutta tutkimustietoa

Aalto-yliopiston tohtorikoulutettava Michalina Makowska tekee Liikennevirastolle tutkimusta kierrätysasfaltin käytöstä. Tällä hetkellä REMIX -menetelmällä uusitun päällysteen hinta on noin puolet halvempi ja kestoikä 20–30 % lyhyempi kuin perinteisin menetelmin uusitulla päällysteellä. Makowska analysoi tutkimuksessaan eri teiden asfalttien koostumuksen ja tutkii, mikä on kierrätettyyn asfalttimassaan tarvittavan/lisättävän täytemateriaalin optimaalinen määrä, jotta uusiopäällysteen elinkaarta pystyttäisiin lisäämään. 

Suomi on edelläkävijämaa kierrätetyn asfaltin käytössä. Esimerkiksi Ruotsissa ja Keski-Euroopassa remixerin käyttö on vähäisempää. Makowskan tutkimustuloksia odotetaankin innolla myös Suomen rajojen ulkopuolella.

23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
21.04.2024 11.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
19.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ MAAMESS 2024 -LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
19.04.2024 11.00Metso tukee kaivostoiminnan kestävää kehitystä Chilessä ja esittelee ainutlaatuisen kiertotalousratkaisun myllynvuorausten kierrätykseen
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 9.00Pyhäsalmen kaivoksen aurinkopuiston rakentaminen alkaa
15.04.2024 9.00Wihuri Teknisen Kaupan jälkimarkkinoinnissa keskitetään palveluja
13.04.2024 12.00Tamtron Group Oyj tuo markkinoille mullistavan AI-pohjaisen automaattisen materiaalien tunnistusjärjestelmän
12.04.2024 23.00KATSO TÄSTÄ MANSEN MÖRINÄT LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
09.04.2024 9.00Rototiltin varmatoimiset ja virheettömät tuotteet helpottavat työtä ja tekevät siitä tehokkaampaa

Siirry arkistoon »