Lemminkäinen päällystää vähäpäästöistä matalalämpöasfalttia Naantalin pikatielle18.07.2016 11.00
Naantalin pikatien päällystysurakka on osa Turun kaupungin pilottikokeilua, jossa tutkitaan kaupungin mahdollisuutta vähentää päästöjä ympäristöystävällisempien päällysteiden avulla. Matalalämpöasfaltti vastaa kestävyydeltään perinteistä asfalttia, mutta on valmistustavaltaan selvästi energiatehokkaampaa. Lemminkäinen päällystää VT 8:lle eli Naantalin pikatielle keskiviikkona 20.7.2016 klo 04–15 noin puolen kilometrin pituisen koeosuuden matalalämpöasfaltilla. Koeosuuden avulla Turun kaupunki pyrkii selvittämään, miten matalalämpöasfaltin hyödyntäminen auttaa kaupunkia päästösäästöissä. Koeosuus ei eroa tienkäyttäjille ominaisuuksiltaan perinteisestä päällysteestä. ”Tavoittelemme hiilineutraaliutta vuoteen 2040 mennessä ja uskomme, että vähäpäästöisen asfaltin käyttö auttaa tämän tavoitteen saavuttamisessa”, sanoo Turun kaupungin vastaava rakennuttaja Juhani Tirkkonen. ”Keräämme kokemusta matalalämpöasfaltin soveltuvuudesta vaativaan kaupunkiympäristöön. Jos kokemukset ovat positiivisia, uskomme, että voimme lisätä tällaisen asfaltin käyttöä päällystystöissämme”, Tirkkonen jatkaa. Matalalämpöasfaltilla vähemmän päästöjä Perinteisen asfaltin tekeminen kuluttaa paljon energiaa, koska sen lämpötila on valmistusvaiheessa normaalisti 140–180 celsiusastetta. Alhaisemmassa lämpötilassa perinteinen massa jähmettyy nopeasti, jolloin se on hankalasti työstettävissä. Matalalämpöasfaltin valmistusvaiheen lämpötila on 20–30 celsiusastetta alhaisempi verrattuna perinteiseen asfalttiin. Ympäristöhyöty on merkittävä, koska lämpötilan laskulla voidaan selkeästi vähentää asfaltin tuotannossa syntyviä hiilidioksidipäästöjä. Lemminkäisellä on pitkä kokemus ympäristöystävällisten päällystystuotteiden kehitystyöstä. ”Olemme jo vuosien ajan panostaneet vahvasti sekä uusioasfaltin että matalalämpöasfaltin tuotekehitykseen, sillä kestävä kehitys on toimintamme ytimessä. Käytämme matalalämpöasfaltin teossa bitumin vaahdotustekniikkaa, jota olemme kehittäneet jo 30 vuotta. Tekniikan ansiosta asfalttimassaa pystytään käsittelemään alhaisemmassa lämpötilassa, jolloin polttoaineen tarve ja päästöt asfaltin valmistuksessa vähenevät. Samalla parannetaan työntekijöiden työolosuhteita, kun asfalttimassan lämpötila laskee ja massasta syntyvät huurut ja höyryt vähenevät", kertoo tutkimusjohtaja Lars Forstén Lemminkäiseltä. |