Kelluva luksussaari avattu Dubaissa - Swecon ratkaisulla aikaansaatiin merkittävät kustannus- ja aikataulusäästöt

23.07.2016 9.00

dubai.jpg

Maailman ainoa seitsemän tähden hotelli Burj Al Arab Jumeirah on avannut suomalaisvalmisteisen valtavan luksussaaren Burj Al Arab Terracen Dubaissa.

Swecon suunnittelema ja Dubaissa poikkeuksellinen paalutusmenetelmä mahdollisti kustannusten alentamisen miljoonilla dollareilla sekä paalutustöiden keston lyhenemisen puolesta vuodesta alle kahteen kuukauteen. 

Burj Al Arab -saaren suunnitteluprojekti oli täysin uusi tapa lähestyä rannikkorakentamista Dubaissa. Lopputulos oli maailman ensimmäinen esivalmistettu saari nimeltään “North Deck”, joka on osa Jumeirahin omistamaa seitsemän tähden Burj Al Arab hotellia. Ratkaisu on ainutlaatuinen yhdistelmä perinteistä talonrakennustekniikkaa ja laivanrakennustekniikkaa.

Kokonaisuudessaan 10 000 neliömetrinen yksityinen luksussaari ulottuu sata metriä hotellista kohti Arabian merta ja sisältää sekä suolaisen että makean veden uima-altaita, hiekkarannan, ravintoloita, myymälöitä, yksityisiä ja julkisia huvila- ja katosrakennuksia sekä vip-alueita vaativille hotellivieraille.

Saaren toimitti Admares Oy ja se valmistettiin Rauman telakalla Suomessa.  Saari kuljetettiin esivalmistettuina osina laivalla yli 8 000 merimailin päähän Dubaihin ja asennettiin 90 teräspaalun päälle, joista kukin oli halkaisijaltaan 914 mm.

Swecon asiantuntijat vastasivat teräsrakenteisen saaren perustusten rakennesuunnittelusta ja kokonaisstabiliteetista sekä rakennekokonaisuuden mitoittamisesta erilaisille kuormitustapauksille. Mitoitus on tehty kerran sadassa vuodessa esiintyvän maksimiaallon iskuvoimalle saaren etuosaan huomioiden vedenpinnan nousu seuraavien 50 vuoden aikana. Lisäksi rakenne on mitoitettu paikallisille maanjäristyskuormille. Toimeksiantoon kuului lisäksi paalujen valmistuksen ja asennuksen valvonta sekä rakennuttamistehtäviä.

Swecon erityispalveluyksikkö vastasi myös rakennekokonaisuuden rakennusfysikaalisista analyyseistä. Teräsrakenteisen saaren yläpinnan lämpötilat voivat nousta hyvinkin korkeiksi, kun taas meren puolella oleva alaosa voi olla huomattavasti viileämpi. Kriittisimpien lohkojen lämpötilaeroja ja niistä aiheutuvia muodonmuutoksia sekä platformin sisäosien lämpötiloja analysoitiin hyvin tarkasti.

”Tarkastelut tehtiin dynaamisesti eli aikariippuvaisesti. Tämä mahdollisti muun muassa auringon säteilyn huomioimisen niin, että säteilyn suuntaa ja voimakkuutta pystyttiin tarkastelemaan auringon kierron mukaisesti. Näin oli mahdollista seurata teräsrakenteiden lämpötilavaihteluita päivän ja yön välillä ja tunnistaa milloin lämpötilaerot eri rakenneosien välillä olivat suurimmat ja kuinka paljon ja nopeasti lämpötilat tasaantuvat eri vuorokauden- ja vuodenaikoina”, projektipäällikkönä Swecolla toimiva Kari Nöjd kertoo.

SWECON KEHITTÄMÄLLÄ MENETELMÄLLÄ SAAVUTETTIIN MERKITTÄVÄT KUSTANNUS- JA AIKATAULUSÄÄSTÖT


North Deckin merenalaiset maaperäolosuhteet ovat pääosin hiekkakivikerrostumia. Swecon ehdotus oli käyttää alapuolisiin hiekkakivikerrostumiin satamapaalutustekniikkaa ilman esiporausta. Valitussa menetelmässä käytetään avoimia lyöntipaaluja perinteisten menetelmien sijaan. Tämä mahdollisti paalutuksen kustannuksen putoamisen noin seitsemällä miljoonalla dollarilla ja myös asennusaika lyheni merkittävästi.

”Innovatiivinen valinta paalutuksen asennustekniikalle mahdollisti kustannusten alentamisen sekä asennusajan merkittävän lyhenemisen. Tämä on ensimmäinen kerta kun vastaavaa paalutustekniikkaa on käytetty Dubain rannikkoalueella”, Swecolla yksikönjohtajana toimiva Lasse Rajala kertoo.

Myös ekologiset näkökohdat ja merellinen ympäristö saivat erityishuomiota. ”Ympäristöä kuormitettiin minimaalisesti rakentamisen ja teräspaalujen asentamisen aikana. Jatkossa saari tarjoaa sen alle jäävälle merenalaiselle ekosysteemille ja paikalliselle kalakannalle ihanteelliset olosuhteet”, Rajala kuvailee.

SWECO KEHITTI PAALUILLE MYÖS TARVITTAVAN KUORMITUSKAPASITEETTILASKENTAMENETELMÄN JA OPTIMOIDUN TESTISUUNNITELMAN


Swecon asiantuntijoiden analyysit osoittivat, että paalut voidaan lyödä hiekkakivikerrostumien läpi, mutta koska aiempaa kokemusta ei ollut, täytyi teoreettiset laskelmat todentaa todellisella työmaadatalla tekemällä kaksi koepaalutusta.

”Perinteiset staattiset kuormitustestit olisivat olleet liian kalliita ja aikaa vieviä. Ajan ja kustannusten säästämiseksi Sweco kehitti optimoidun testisuunnitelman käyttäen dynaamisia kuormitustestejä, jotka oli mahdollista toteuttaa paalutustyön yhteydessä. Näin testit eivät keskeyttäneet työtä, tulokset voitiin havainnoida samaan aikaan paalutuksen edetessä ja kokonaiskustannus oli vain 4 % verrattuna siihen, mitä perinteiset staattiset kuormitustestit olisivat kustantaneet”, Rajala kertoo.

Katso video saaren matkasta Rauman telakalta Dubaihin: https://www.youtube.com/watch?v=1cBbcfqWK2A

24.04.2024 11.35IFAT 2024: Sennebogenilta uusi purkukone
24.04.2024 10.55Autonomisesti liikkuvissa työkoneissa vakavia turvallisuuspuutteita
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
21.04.2024 11.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
19.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ MAAMESS 2024 -LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
19.04.2024 11.00Metso tukee kaivostoiminnan kestävää kehitystä Chilessä ja esittelee ainutlaatuisen kiertotalousratkaisun myllynvuorausten kierrätykseen
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 9.00Pyhäsalmen kaivoksen aurinkopuiston rakentaminen alkaa
15.04.2024 9.00Wihuri Teknisen Kaupan jälkimarkkinoinnissa keskitetään palveluja
13.04.2024 12.00Tamtron Group Oyj tuo markkinoille mullistavan AI-pohjaisen automaattisen materiaalien tunnistusjärjestelmän

Siirry arkistoon »