Kellarin kunkut Pasilan asemalla

16.08.2016 11.00

kunkku.jpg

Pasilan asemalla ja sen ympäristössä tehdään tällä hetkellä monenlaisia purku- ja rakennustöitä, mutta vain osa niistä on näkyvillä ja ohikulkijoiden hämmästeltävissä.

Paljon tapahtuu myös piilossa ja melkeinpä huomaamatta. Esimerkiksi aseman alla hyörii oikea muurahaisyhdyskunta: yhteensä 110 työntekijää vahvistaa aseman perustuksia ympäri vuorokauden.

Ennen kuin paalutukset päästiin aloittamaan, kellarista purettiin pois vuokralaisten käytössä olleita tiloja, ja siirrettiin tekniikkaa pois tieltä. Näin saatiin raivattua paalutuskoneille noin 7 metriä korkea työskentelytila.

”On poikkeuksellista, että näin matalassa tilassa tehdään töitä näin suurihalkaisijaisilla paaluilla. Meillä on käytössämme varta vasten tällaisiin erityisen vaativiin olosuhteisiin suunniteltuja porapaalutuskoneita, joissa on lyhennetty porauspuomi. Aseman alle porataan mm. yhteensä 3000 metriä RD 406 -porapaaluja, jotka ovat kolmi- tai nelimetrisiä elementtejä, jotka jatketaan hitsaamalla pisimmillään 25-metrisiksi”, kertoo YIT:n työpäällikkö Timo Leppänen.

Pasilan aseman ohittaa päivittäin 1 000 junaa ja 60 000 matkustajaa, ja koko Suomen junaliikenne kulkee Pasilan kautta. On selvää, että häiriöitä ja liikennekatkoja täytyy välttää kaikin mahdollisin keinoin. Tästä syystä laiturialueille sijoittuvia töitä tehdään yöaikaan ja viikonloppuisin. Niinpä laiturit 1/2 ja 8/9 ovat öisin kokonaan pois käytöstä.

 ”Paalutukset aloitettiin jo huhtikuussa 2015, ja ne jäävät tauolle marraskuussa 2016. Kun koko asema on purettu vuonna 2017, paalutuksia vielä jatketaan. Ja katseethan ovat jo loppuvuodessa 2019, jolloin uusi uljas asema avautuu käyttäjille yhtä aikaa Triplan kauppakeskuksen kanssa”, Timo Leppänen kertoo.

Nykyinen Pasilan asema rakennettiin 80-luvulla.  Se perustettiin tuolloin kaivinpaalujen päälle. Nämä paalut ovat edelleen hyvässä kunnossa, ja ne jätetään paikoilleen, vaikka asema nyt puretaankin uuden tieltä. Uudesta asemasta tulee vanhaa suurempi ja painavampi, joten tarvitaan myös uusia paaluja lisäämään perustuksien kantokykyä. Vanhan aseman ollessa vielä tällä hetkellä käytössä, tehdään paalutustöitä sen alla – ja samalla myös käytössä olevien junaraiteiden alla.

www.yit.fi

23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
21.04.2024 11.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
19.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ MAAMESS 2024 -LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
19.04.2024 11.00Metso tukee kaivostoiminnan kestävää kehitystä Chilessä ja esittelee ainutlaatuisen kiertotalousratkaisun myllynvuorausten kierrätykseen
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 9.00Pyhäsalmen kaivoksen aurinkopuiston rakentaminen alkaa
15.04.2024 9.00Wihuri Teknisen Kaupan jälkimarkkinoinnissa keskitetään palveluja
13.04.2024 12.00Tamtron Group Oyj tuo markkinoille mullistavan AI-pohjaisen automaattisen materiaalien tunnistusjärjestelmän
12.04.2024 23.00KATSO TÄSTÄ MANSEN MÖRINÄT LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
09.04.2024 9.00Rototiltin varmatoimiset ja virheettömät tuotteet helpottavat työtä ja tekevät siitä tehokkaampaa

Siirry arkistoon »