Eurakosken silta uusitaan Parman elementtiratkaisuna

28.08.2016 12.00

silta.jpg

Parma on kehittänyt yhdessä Siton kanssa yksiaukkoisen jännepalkkisillan tyyppiratkaisun, jossa elementtirungon nopea asentaminen yhdistyy paikalla valettavan kansilaatan saumattomaan ja vedenpitävään rakenteeseen. Eurakosken sillan uusimiseen valittiin Parman ratkaisu.

Parman uusi jännepalkkisilta on kehitetty suomalaiset olosuhteet huomioonottaen. Yhteistyössä Siton kanssa ideoitu ratkaisu on valittu Eurakosken sillan uudeksi rakenteeksi.

”Korjaamme tai uusimme Varsinais-Suomen alueella noin 15–20 siltaa vuosittain. Rakentamista nopeuttavat ja liikennehaittoja vähentävät ratkaisut ovat sellaisia, joiden kehittämisessä haluamme olla mukana. Elementtivaihtoehtoa puoltavat myös turvallisuusasiat, kun vaarallisia työvaiheita siirretään tehtaalle, missä ne voidaan tehdä turvallisemmissa olosuhteissa”, arvioi siltainsinööri Jari Nikki Varsinais-Suomen ELY-keskukselta.

Eurakosken sillan uusiminen alkaa vanhan sillan purkutöillä ensi viikolla. Varsinainen siltaelementtien asennustyö on suunniteltu yhden päivän aikana toteutettavaksi.

”Uusi ratkaisu vaikuttaa erittäin lupaavalta. Elementtivaihtoehdolla haetaan sekä kustannus- että aikatauluhyötyjä perinteiseen paikallavalettavaan vaihtoehtoon nähden. Eurakosken kohteessa meillä on hyvä mahdollisuus mittaroida näitä tekijöitä ja kehittää ratkaisua edelleen”, arvioi työmaapäällikkö Jaakko Vanha-Kuitti Destia Oy:sta.

Uusi ratkaisu vähentää laaturiskejä työmaalla

Tehdasvalmisteisissa jännebetonipalkeissa voidaan käyttää korkeampaa betonin lujuutta kuin paikallavaletuissa silloissa. Myös laadunvarmistaminen tehtaalla on työmaaolosuhteita helpompaa.

”Kuivissa ja lämpimissä tehdasolosuhteissa valutöiden onnistuminen on hallitumpaa kuin vaativissa oloissa työmaalla. Myös mitat voidaan helposti tarkistaa muoteilla ennen valua, mikä työmaalla on vaivalloista”, kertoo infrarakentamisesta vastaava yksikönpäällikkö Ritva Toivakainen Parmalta.

”Nyt voimme tarjota kehitettyä jännepalkkisiltaratkaisua niin uudis- kuin korjausrakentamisen kohteisiin. Sopiva jännevälialue on noin 16-26 metriä ja paikallavalettavan pintalaatan paksuus on noin 200 mm. Sillan leveydelle ei ole rajoituksia”, Toivakainen jatkaa.

Mikä Eurakosken silta?

Eurakosken silta on Kiukaisten Eurakoskentiellä sijaitseva Eurajoen ylittävä vesistösilta. Nykyinen silta on rakennettu vuonna 1938. Sillalla on painorajoitus, joka estää parhaillaan yli 60 tonnin ajoneuvoyhdistelmien pääsemisen sillan yli. Nykyiselle sillalle asetettu painorajoitus poistuu, kun uusi silta saadaan käyttöön.

Uuden sillan hyötyleveys tulee olemaan 8,0 metriä (vanhan sillan hyötyleveys 6,15 metriä) ja kokonaispituus 24 metriä. Liikennemäärä sillalla on noin 950 ajoneuvoa vuorokaudessa.

Lue lisää Parman jännepalkkisiltaratkaisusta täältä.

17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 9.00Pyhäsalmen kaivoksen aurinkopuiston rakentaminen alkaa
15.04.2024 9.00Wihuri Teknisen Kaupan jälkimarkkinoinnissa keskitetään palveluja
13.04.2024 12.00Tamtron Group Oyj tuo markkinoille mullistavan AI-pohjaisen automaattisen materiaalien tunnistusjärjestelmän
12.04.2024 23.00KATSO TÄSTÄ MANSEN MÖRINÄT LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
09.04.2024 9.00Rototiltin varmatoimiset ja virheettömät tuotteet helpottavat työtä ja tekevät siitä tehokkaampaa
05.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 5.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
03.04.2024 11.00Metso ja Almalyk MMC allekirjoittivat raamisopimuksen suuren kuparisulaton toimittamisesta Uzbekistaniin
02.04.2024 7.00Seppo Voutilainen nimitetty Terrafamen toimitusjohtajaksi
29.03.2024 20.11KATSO PÄÄSIÄISEN LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset

Siirry arkistoon »