Autonomista Volvo FMX -kuorma-autoa testataan Boliden-yhtiön kaivoksessa

13.09.2016 15.00

volvobo1.jpg

Volvo Trucks ottaa jälleen tärkeän kehitysaskeleen autonomisesti ajavien ajoneuvojen kehityksessä. Tulevien puolentoista vuoden aikana autonomisesti ajavia Volvo FMX -kuorma-autoja testataan säännöllisessä käytössä Boliden-yhtiön kaivoksessa Ruotsin Kristinebergissä.

Tavoitteena on tutkia, kuinka tämä tekniikka voi edistää kuljetusten turvallisuutta ja tuottavuutta maantieteellisesti rajatulla alueella vaativissa olosuhteissa. Volvo Trucksin YouTube-kanavalla esitetään video kuinka kuorma-auto toimii haastavissa käyttöolosuhteissa.

- Yhteistyö Boliden-yhtiön kanssa mahdollistaa sen, että autonomisten ajoneuvojen kehitys voi siirtyä uuteen mielenkiintoiseen vaiheeseen. Autonomisesti ajavia kuorma-autoja testataan nyt ensimmäistä kertaa säännöllisessä käytössä maan alla. Tulokset antavat meille arvokasta tutkimustietoa, kun pyrimme valjastamaan tekniset läpimurrot asiakkaita hyödyttäviksi käytännön sovelluksiksi, kertoo Volvo Trucksin toimitusjohtaja Claes Nilsson.

Kun Volvo Trucks toi autonomisen Volvo FMX -auton ensimmäistä kertaa julkisuuteen aiemmin tänä vuonna, se herätti suurta kiinnostusta alan toimijoiden keskuudessa. Tämä kuorma-auto kuuluu tutkimus- ja kehitysprojektiin, jonka puitteissa on selvinnyt, että autonomiset kuorma-autot voivat parantaa kuljetusten tehokkuutta ja tuottavuutta merkittävästi. Tämä koskee erityisesti kaivoksia, satamia ja muita rajattuja ja tarkkaan hallittuja ympäristöjä, joissa on paljon toistuvaa ajoa.

volvobo2.jpg

Testejä kilometrin syvyydessä maan uumenissa

Nyt on aika testata, kuinka tekniikka toimii käytännössä. Testi järjestetään Boliden-yhtiön kaivoksessa Pohjois-Ruotsin Kristinebergissä. Tänä syksynä siellä otetaan käyttöön kaikkien aikojen ensimmäinen autonominen Volvo FMX -kuorma-auto. Tulevan vuoden aikana otetaan vielä asteittain käyttöön kolme lisäajoneuvoa.

volvobo3.jpg

Järjestelmä perustuu vakiomallistoon

Kaivoksessa käytettävät ajoneuvot ovat sarjavalmisteisia Volvo FMX -kuorma-autoja, jotka on varustettu uusilla toiminnoilla. Mukana on muun muassa järjestelmä, jossa hyödynnetään tutka- ja lasertoimisia antureita. Alkuvaiheessa järjestelmä tarkkailee kaivoksen geometriaa ja muodostaa kartan kuorma-autolle määrätystä reitistä. Kerättyjen tietojen perusteella säädellään sitten ajoneuvon ohjausta, vaihteiden vaihtamista ja nopeutta. Anturit mittaavat jatkuvasti kuorma-auton ympäristöä jokaisella matkalla ja optimoivat edelleen kuorma-auton reittiä ja toimintaa.

Optimoitu logistiikka parantaa tuottavuutta

Autonomisesti ajavissa autoissa käytettävän tekniikan ansiosta kaivoksen logistiikka voidaan optimoida tavalla, joka poikkeaa täysin nykyisestä. Kuorma-autoja voidaan käyttää keskeytyksettä. Tarkan reittisuunnittelun ja tasaisen nopeuden ansiosta ruuhkautumista ei tapahdu, ja kuormien lastaus ja purku nopeutuu. Räjäytystöiden yhteydessä kuljettajien on normaalisti odotettava kaivoskäytävän tuulettumista ennen malmin lastaamista, mutta autonomisilla kuorma-autoilla ei tällaisia rajoituksia ole. Tämä tarkoittaa, että jokainen kuorma-auto voidaan hyödyntää tehokkaammin ja kuljetustehtäviä voidaan ajaa vuoron aikana useampia. Ajoneuvoista tulee erottamaton osa kaivoksen tuotantojärjestelmää. Kun kuljetusten rytmi ja nopeus pysyvät tasaisina, myös polttoaineenkulutus pienenee ja kuluminen vähenee.

Turvallisuus etusijalla

Autonomisen kuorma-auton on oltava vähintään yhtä turvallinen ja luotettava kuin ihmisen ohjaaman. Jos kuorma-auton tuntumassa ilmenee jokin este, ajoneuvo pysähtyy automaattisesti ja kuljetustenhallintakeskus saa siitä ilmoituksen. Järjestelmän kuudesta anturista kaksi valvoo aina samaa aluetta kuorma-auton ympäristöstä. Jos kuorma-autossa ilmenee vika, sitä voidaan ohjata kuljetustenhallintakeskuksesta.

Autonomisesti ajavat kuorma-autot - enemmän kuin itseohjaavia

Itseohjaavia ajoneuvoja koskevat testit ovat vain yksi monesta tutkimus- ja kehitystyöprojektista, joiden puitteissa Volvo tutkii kuorma-autojen autonomisuuden kehittämisen mahdollisuuksia. Monet nykyisten Volvo kuorma-autojen järjestelmistä, kuten ACC-vakionopeudensäädin, vievät kuorma-autoja kohti tätä samaa päämäärää. Tekniikka kehittyy nykyään niin nopeasti, että markkinoille tulee jatkuvasti enemmän kuljettajan työtä tukevia ratkaisuja. Autonomisista kuorma-autoista voi vähitellen kehittyä tärkeä osa kaivostoimintaa, mutta esimerkiksi julkisilla teillä ajettavissa kuljetuksissa kuljettajilla on jatkossakin tärkeä rooli.

Uudella videolla esitellään autonomisten kuorma-autojen mahdollisuuksia

Volvo Trucksin YouTube-kanavalla on julkaistu uusi Kristinebergin kaivoksella kuvattu video, jossa esitellään autonomisen kuorma-auton toimintaa sille tarkoitetussa ympäristössä. Verkkosivuilla on myös lisäaineistoa, jossa haastatellaan Volvon asiantuntijoita.

Lyhyempi YouTube-video

Pidempi YouTube-video

24.04.2024 11.35IFAT 2024: Sennebogenilta uusi purkukone
24.04.2024 10.55Autonomisesti liikkuvissa työkoneissa vakavia turvallisuuspuutteita
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
21.04.2024 11.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
19.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ MAAMESS 2024 -LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
19.04.2024 11.00Metso tukee kaivostoiminnan kestävää kehitystä Chilessä ja esittelee ainutlaatuisen kiertotalousratkaisun myllynvuorausten kierrätykseen
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 9.00Pyhäsalmen kaivoksen aurinkopuiston rakentaminen alkaa
15.04.2024 9.00Wihuri Teknisen Kaupan jälkimarkkinoinnissa keskitetään palveluja
13.04.2024 12.00Tamtron Group Oyj tuo markkinoille mullistavan AI-pohjaisen automaattisen materiaalien tunnistusjärjestelmän

Siirry arkistoon »