Rakennusalan ja digimaailman lupaava liitto

12.10.2016 11.00

kotimakaa.jpg

Taloja tulostimesta, rakennuspiirrokset pilvessä – digitalisaatio mullistaa rakennusalaa, mutta tulevaisuus on vielä täynnä kysymysmerkkejä. Varmaa on, että rakennusala ja digitalisaatio ovat kuin luotuja toisilleen ja suurin hyötyjä on asukas. 

Digitalisaatio on läsnä kaikkialla arjessamme. Kulutamme perinteistä ja sosiaalista mediaa verkossa, shoppailemme nettikaupoissa, etsimme tietoa ja hypimme sovelluksesta toiseen älypuhelimillamme.

”Digitalisaatio etenee nyt harppauksin haastaen perinteiset toimintamallit elämän joka osa-alueella”, toteaa Keskon rakentamisen ja talotekniikan kaupan digitaalisten palveluiden kehittämisestä vastaava johtaja Timo Heimo

Moni perinteiseksi mielletty taho kuten pankit, viranomaiset tai vakuutusyhtiöt tarjoavat jo monipuolisia palveluita verkossa. Rakennusala on YIT Plus -palvelun kehityspäällikkö Toni Ruuskan mukaan ratkaisujen edessä.

”Rakentaminen on nyt samassa käännekohdassa kuin media-ala 15 vuotta sitten. Yritysten on päätettävä, pitävätkö ne väkisin kiinni vanhoista toimintatavoista vai astuvatko rohkeasti digimaailmaan.”

Koti ostoskoriin digitaalisesti?

YIT:lle vastaus on selvä. Ruuskan mukaan YIT on ennakkoluulottomasti mukana digitalisaatiossa. Hän uskoo, että koteja voi ostaa digitaalisesti Suomessa jo viiden vuoden kuluttua. Vielä hetki sitten oltiin varmoja, etteivät ihmiset osta verkosta kodinelektroniikkaa kalliimpia hankintoja. Nyt kuluttajat ovat valmiit ostamaan jopa auton netistä: asiakas tutustuu menopeliin virtuaalisesti yksityiskohtia myöten, varustelee sen klikkauksilla mieleisekseen ja tilaa. Hintalappu on reippaasti yli satatuhatta euroa. Miksi kotia ei voisi hankkia samaan tapaan?

”Digialalla alle euron maksavaa kännykkäpeliä saatetaan kehittää vuosia. Satojatuhansia euroja maksavan asunnon hankintaprosessiin panostaminen on järkevää myös bisnesnäkökulmasta. Sitä paitsi koti on helpompi markkinoida kuin mobiilipeli: jokainen meistä tarvitsee asunnon”, huomauttaa Ruuska.

Ensin kuunnellaan, sitten rakennetaan
YIT:n tavoitteena on kehittää digipalveluita, jotka helpottavat asiakkaiden elämää. Alan edelläkävijänä pelikentällä on vielä tilaa kokeilla ja luoda uusia toimintatapoja. Rakennusala ja digitaalisuus ovat Ruuskan mukaan kuin luotuja toisilleen. Aineeton digipuoli saa kaipaamaansa jalat maassa -asennetta ja konkretiaa. Rakennusalalle digitaalisuus tuo puolestaan asiakaskeskeisyyttä, läpinäkyvyyttä, joustavuutta ja nopeutta.

”Aika, jolloin YIT rakensi pelkästään katon, lattian ja seinät on ohitse. Haluamme tarjota monipuolista asumisen palvelua ja olla mukana asiakkaan elämisessä myös avainten luovutuksen jälkeen.”

Ruuska muistuttaa, että oma koti on yksi ihmisen tärkeimmistä hankinnoista. Aiemmin se on toteutettu lähes täysin tulevan asukkaan toiveita ja tarpeita kuuntelematta. YIT:llä malli käännetään digitalisaation avulla päälaelleen. Ensin kuunnellaan, sitten vasta rakennetaan. Uusi YIT Plus -palvelu on yksi esimerkki uudesta ajattelutavasta.


Pienillä mullistuksilla paremmaksi

Suurten mullistusten sijaan Ruuska uskoo digitalisaation muuttavan rakennusalaa lähes huomaamatta. Ihmiset tajuavat eron vasta jälkikäteen miettiessään, onko asia joskus tehty toisin. Sen sijaan kokonaiset 3D-tekniikalla tulostettavat rakennukset ovat Heimon ja Ruuskan mukaan vielä kaukaista tulevaisuutta. Lähivuosien avainsana on Internet of Things, IoT eli asioiden internet. Esimerkiksi työlaitteisiin kiinnitettävät anturat välittävät reaaliaikaista tietoa laitteen käytöstä ja ongelmista sen myyneelle taholle. Näin korjaukset voidaan ennakoida. Data mahdollistaa myös automaattitäydentämiset.

Rakennusalan ammattilaiset kaipaavat entistä tarkempaa tietoa esimerkiksi tuotteiden ominaisuuksista ja käyttötarkoituksesta. Digisovellukset tuovat tiedot ammattilaisen saataville helposti, oli hän sitten konttorilla tai työmaalla. Rakentaminen nopeutuu, kun ammattilaiset voivat keskittyä itse pääasiaan. Sovellukset lisäävät turvallisuutta, säästävät aikaa ja sitä kautta kustannuksia. Resurssitehokkuuden puolesta puhuu myös Ruuska. Mappipinoista ja lippulappusista päästään eroon, kun tieto tallentuu kaikkien osapuolten käytettäväksi automaattisesti. Digitalisaation avulla ohitetaan monta aikaa vievää työvaihetta.

Monia digimaailman kehitys myös pelottaa, mutta Keskon Heimo rauhoittelee digitalisaation olevan voittopuolisesti erittäin myönteinen asia. Se helpottaa suomalaisten elämää jatkossa tavoin, joita kaikkia emme vielä osaa kuvitellakaan. Digisovellukset tuovat arkeemme lisää joustavuutta. Jokainen voi hyödyntää palveluita tavalla, joka itselle sopii parhaiten – ajasta ja paikasta riippumatta.

”Olemme vasta ottamassa ensimmäisiä askeleita digimaailmaan. Keskeisintä on kokeilla rohkeasti uusia innovaatioita ja testata, millaista hyötyä niistä on”, summaa Heimo.

24.04.2024 11.35IFAT 2024: Sennebogenilta uusi purkukone
24.04.2024 10.55Autonomisesti liikkuvissa työkoneissa vakavia turvallisuuspuutteita
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
21.04.2024 11.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
19.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ MAAMESS 2024 -LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
19.04.2024 11.00Metso tukee kaivostoiminnan kestävää kehitystä Chilessä ja esittelee ainutlaatuisen kiertotalousratkaisun myllynvuorausten kierrätykseen
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 9.00Pyhäsalmen kaivoksen aurinkopuiston rakentaminen alkaa
15.04.2024 9.00Wihuri Teknisen Kaupan jälkimarkkinoinnissa keskitetään palveluja
13.04.2024 12.00Tamtron Group Oyj tuo markkinoille mullistavan AI-pohjaisen automaattisen materiaalien tunnistusjärjestelmän

Siirry arkistoon »