Metsolta energiaa ja kustannuksia säästävä in-the-pit-ratkaisu kaivoksille

13.10.2016 11.00

pit2.jpg

Kestävä kehitys ja kannattavuus ovat nykyisin kaivosteollisuuden ydinkysymyksiä. Metson kattavien avolouhoksiin tarkoitettujen murskaus- ja kuljetusratkaisujen eli niin sanottujen in-the-pit-ratkaisujen (ITPS) avulla kaivokset voivat optimoida koko tuotantoprosessinsa, aina suunnittelusta laitevalintoihin ja tuotantoon asti. Asiakkaalle Metson ratkaisut näkyvät veden ja energian säästönä ja jopa 35 % pienempinä kustannuksina.  

"Kaivosteollisuudessa etsitään jatkuvasti uusia keinoja alentaa kustannuksia entistä vastuullisemmilla menetelmillä, teknologioilla ja järjestelmillä. Malmin ja sivukiven kuljetuksen osuus kaivoksen käyttökustannuksista voi olla jopa 50-60 %. Minimoimalla louheen kuljetukset kiviautolla voidaan saada aikaan tuntuvia säästöjä", toteaa johtaja Erik Isokangas Metson ITPS-ratkaisuista.

"Metson ITPS-ratkaisut ovat edistyksellinen vaihtoehto perinteisten tuotantoprosessien kiviautoliikenteelle. Ratkaisuilla voidaan pienentää kokonaiskustannuksia jopa 15-35 % ennen muuta hyvin suunniteltujen kuljetinratkaisujen, paremman energiatehokkuuden ja alempien kunnossapito- ja henkilöstökustannusten kautta", Isokangas lisää. 

Johtavat ratkaisut koko tuotantoketjuun

Metson ainutlaatuiseen ITPS-tarjoomaan kuuluvat muun muassa konsepti- ja toteutettavuustutkimukset, suunnittelu, laitteet ja järjestelmät, hankinnat ja käyttöönotto sekä kunnossapito ja käyttö. 

ITPS-ratkaisut voidaan myös liittää osaksi Metson räätälöityä elinkaaripalvelusopimusta. 

Metson valikoimiin kuuluvat erilaisten kaivosten ja louhosten tarpeisiin vastaavat täysin mobiilit ja semi-mobiilit murskausjärjestelmät sekä kuljetin- ja materiaalinkäsittelyratkaisut.

Täysin mobiili murskausjärjestelmä poistaa riippuvuuden kiviautokuljetuksista. Louhe syötetään kaivoksella liikuteltavan Locotrack®-murskauslaitoksen suppiloon kaivinkoneella. Liikuteltavat Lokolink-kuljettimet siirtävät esimurskatun kiviaineksen kenttäkuljettimelle. Järjestelmä ohjaa murskeen Lokotrackilta rikastamolle tai sivukiven läjitykseen. Lokotrack-murskauslaitokset ja Lokolink-kuljettimet on helppo siirtää loitommalle kaivoksilla tehtävien räjäytysten ajaksi. Räjäytyksen jälkeen pyöräkuormain raivaa alueen, ja Lokotrack-laitos palaa louheen luo. Tuotannon keskeytys on näin minimaalinen. 

Semi-mobiili murskausyksikkö lyhentää kiviautojen ajomatkaa. Metson semi-mobiilit yksiköt on suunniteltu siirrettäväksi kokonaisena tai purettuna 4-6 pienempään moduuliin. Yleensä tällainen murskausjärjestelmä siirretään muutaman vuoden välein.

Semi-mobiilissa ratkaisussa yhdistyvät joustavuus ja lyhemmät kuljetusmatkat, mikä vähentää kokonaiskustannuksia. Tavallisimpia käyttökohteita ovat kaivokset, joissa joko käytetään selektiivistä louhintamenetelmää, malmi on sekalaista tai kovaa kiveä louhitaan yli 3000 tonnin tuntikapasiteetilla.

19.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ MAAMESS 2024 -LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
19.04.2024 11.00Metso tukee kaivostoiminnan kestävää kehitystä Chilessä ja esittelee ainutlaatuisen kiertotalousratkaisun myllynvuorausten kierrätykseen
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 9.00Pyhäsalmen kaivoksen aurinkopuiston rakentaminen alkaa
15.04.2024 9.00Wihuri Teknisen Kaupan jälkimarkkinoinnissa keskitetään palveluja
13.04.2024 12.00Tamtron Group Oyj tuo markkinoille mullistavan AI-pohjaisen automaattisen materiaalien tunnistusjärjestelmän
12.04.2024 23.00KATSO TÄSTÄ MANSEN MÖRINÄT LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
09.04.2024 9.00Rototiltin varmatoimiset ja virheettömät tuotteet helpottavat työtä ja tekevät siitä tehokkaampaa
05.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 5.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
03.04.2024 11.00Metso ja Almalyk MMC allekirjoittivat raamisopimuksen suuren kuparisulaton toimittamisesta Uzbekistaniin

Siirry arkistoon »