Betonin lujuusongelmien syiden selvitys jatkuu

02.12.2016 20.15


LiikennevirastoKemijärven sillan ja Turun sairaalan rakennustyömailla havaittujen betonin lujuusongelmien syitä on selvitetty Liikenneviraston johdolla. Lujuuden heikkenemisen suurimpana teknisenä syynä on ollut betonin liialliset ilmamäärät. Kaikissa Liikenneviraston betonirakenteissa käytetään huokostettua P-lukubetonia, joka on kehitetty vaativia pakkasrasitettuja rakenteita varten.

Liikenneviraston tilaamassa selvityksessä tehtiin koevaluja useamman betoninvalmistajan massoista ja ilmamäärän nousua havaittiin kaikissa. ”Liialliset ilmamäärät johtunevat erilaisten lisäaineiden arvaamattomasta reaktioista betonissa, kun olosuhteet eivät olekaan olleet ennakkokokeiden mukaisia. Toisin sanoen näyttää siltä, että ennakkokokeita olisi pitänyt tehdä enemmän”, kertoo silta-asiantuntija Jani Meriläinen Liikenneviraston taitorakenneyksiköstä. ”Kohonneet ilmamäärät ei sinänsä ole haitaksi, jos lujuusvaatimus vain täyttyy, mutta ilma luonnollisesti laskee lujuutta.”

Tiukempi laadunvarmistus

Liikennevirasto on tehnyt muistutuskirjeen laadunvarmistustoimista, joilla ongelmia voidaan estää. ”Laadunvarmistus kuuluu normaalikäytäntöön kaikessa taitorakentamisessa. Ennakkokokeet ja vaikutusten selvittäminen eivät ole mikään uusi toimintatapa, mutta vaativat selkeästi lisää huomiota”, Jani Meriläinen toteaa.

Laadunvarmistustoimista muistuttaminen ja tarkennukset eivät aiheuta työmaan koekappaleita lukuun ottamatta lisäkuluja, mikäli laadunvalvontatyö eli betoniaseman ennakkokokeet, suhteitustietojen antaminen ja ilmamäärämittaukset työmaalla on jo aiemmin tehty viraston ohjeiden mukaan.

Tehostettu laadunvarmistus tehdään jokaiselle yleisellä rata- tai tieverkolla sijaitsevalle sillalle ja muille merkittäville taitorakenteille. Kirje koskee myös kuntien ja kaupunkien taitorakenteita, jotka ylittävät tai alittavat Liikenneviraston omistaman väylän, sekä valtionapua saavia yksityistiesiltoja. Myös betoninvalmistajat ovat laatineet jo omia sisäisiä ohjeitaan.

Liikennevirasto ja Tukes jatkavat lujuusongelmien selvittämistä lisätutkimuksilla. Liikennevirasto käy pistokokeina läpi uusien tiesiltojen lujuuksia ja ilmamääriä eri puolilla Suomea. Lisäksi selvitetään mm. erilaisten lisäaineiden vaikutusta betonin ilmamäärään ja lopulliseen lujuuteen.

Lisätietoja
silta-asiantuntija Jani Meriläinen p. 0295 34 3571

Liikennevirasto mahdollistaa toimivat, tehokkaat ja turvalliset matkat ja kuljetukset.

liikennevirasto.fi

facebook.com/liikennevirasto

twitter.com/liikennevirasto

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

24.04.2024 11.35IFAT 2024: Sennebogenilta uusi purkukone
24.04.2024 10.55Autonomisesti liikkuvissa työkoneissa vakavia turvallisuuspuutteita
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
21.04.2024 11.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
19.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ MAAMESS 2024 -LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
19.04.2024 11.00Metso tukee kaivostoiminnan kestävää kehitystä Chilessä ja esittelee ainutlaatuisen kiertotalousratkaisun myllynvuorausten kierrätykseen
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 9.00Pyhäsalmen kaivoksen aurinkopuiston rakentaminen alkaa
15.04.2024 9.00Wihuri Teknisen Kaupan jälkimarkkinoinnissa keskitetään palveluja
13.04.2024 12.00Tamtron Group Oyj tuo markkinoille mullistavan AI-pohjaisen automaattisen materiaalien tunnistusjärjestelmän

Siirry arkistoon »