Putoamisesteiden puuttuminen johti kaivinkoneen kuljettajan kuolemaan Agnico Eagle Finland Oy:n kaivoksella Kittilässä

21.03.2017 9.00

tukeslogo.jpg

Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) on saanut valmiiksi onnettomuustutkinnan, joka koski Agnico Eagle Finland Oy:n kultakaivoksella Kittilässä 15.12.2016 tapahtunutta kaivinkoneen kuljettajan kuolemaan johtanutta onnettomuutta.

Maanalaisessa kaivoksessa kunnossapitotöissä ollut kaivinkone putosi noin 25 metriä huoltotasolta toiselle. Paikalle ei ollut tehty tarvittavaa putoamisestettä räjäytystyön jälkeen. Tutkintaryhmä havaitsi, että Kittilän kaivoksella tieto putoamisvaarasta ei välittynyt työntekijöiden, työnjohtajien ja tuotannonohjauksen välillä puutteellisten tiedonkulku- ja vuoronvaihtokäytäntöjen vuoksi. Tutkintaryhmä esittää korjaavia toimia räjäytystöiden jälkeisen kaivosturvallisuuden varmistamiseksi ja vuorojen välisen tiedonkulun parantamiseksi. 

Urakoitsijan kaivinkoneenkuljettaja oli kunnostamassa maanalaisessa kaivoksessa kaivoskäytävää ja ajoi räjäytystyön jälkeen syntyneeseen avoimeen aukkoon. Tapahtumalla ei ollut silminnäkijöitä.

Kohteessa oli tehty louhoksen räjäytystöitä muutama päivä aikaisemmin. Räjäytystöiden jälkeen kohteessa käydään ja selvitetään tarvittavat toimet kohteen turvallisen työskentelyn varmistamiseksi. Yhtiön ohjeiden mukaan putoamisvaara ehkäistään rakentamalla maavalli. Lisäksi vaarasta tulee varoittaa asentamalla oranssi verkko ja vilkkuvalo. Kohteessa kaivoskäytävän yli oli vedetty naru ja laitettu varoitustaulu, mutta ohjeiden edellyttämä maavalli puuttui.

Kaivostyössä työskentele noin 500 työntekijää, joista puolet on eri urakoitsijoiden palveluksessa. Tutkintaryhmä totesi, että keskeinen onnettomuuteen johtanut tekijä oli puutteellinen tilannekuva töiden etenemisestä kaivoksessa. Tiedot töiden etenemisestä eivät välittyneet asianmukaisesti urakoitsijoiden, työnjohdon ja tuotannonohjauksen välillä eivätkä työvuorojen kesken.

– Kaivoksissa työkohteet ja niiden turvallisuustilanne muuttuvat päivittäin, joten turvallisuuden hallinta on tavallista haastavampaa. Vakavia onnettomuuksia sattuu kaivoksissa onneksi harvoin, mutta kaivosturvallisuuden eteen on edelleen tehtävä jatkuvasti töitä, sanoo tutkintaryhmän puheenjohtaja Timo Talvitie.

Tiedonkulkua ja vuoronvaihtokäytäntöjä parannettava

Tutkintaryhmä nostaa toimenpide-ehdotuksista esiin erityisesti tiedonkulku- ja vuoronvaihtokäytäntöjen parantamisen vastaavien onnettomuuksien välttämiseksi. 

Onnettomuustutkintaraportti

Kalvosarja: Onnettomuus Agnico Eagle Oy:n Kittilän kaivoksella 15.12.2016

Video: Mitä Kittilän kaivosonnettomuudesta opittiin?

28.03.2024 8.30Sandvik esittelee 800i-sarjan kartiomurskaimet uusilla automaatio-ominaisuuksilla
26.03.2024 9.00Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi
25.03.2024 11.00KH-Koneet Group vahvistaa jälleenmyyjäverkostoaan Ruotsin markkinoilla
22.03.2024 23.11KATSO 22.3. LÄHETYS VILLISTÄ LÄNNESTÄ TURUSTA! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
22.03.2024 10.00Malminetsinnän ja kaivostoiminnan investoinnit kasvoivat 2023
20.03.2024 9.00Terrafame 2023: Liiketulos heikkeni haastavassa markkinassa, perustuotanto jatkui lähellä ennätystasoa
19.03.2024 19.00Steelwrist esittelee kolmannen sukupolven kauhanpyörittäjät ja tuo markkinoille kokonaan uudet pyörivät liittimet sekä laajan valikoiman uusia työlaitteita
18.03.2024 11.00Kiinteistön ylläpidon kustannukset nousivat 5,5 % vuoden 2023 aikana
15.03.2024 20.00KATSO 15.3. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
14.03.2024 11.00Henning Have: "Siksi käytän Rototilt R2:ta pienemmissä koneissa"

Siirry arkistoon »