Destia toteuttaa Oulu-Kontiomäki -rataosuuden perusparannuksen

10.04.2017 11.40

destia.jpg

Destia on voittanut Oulu–Kontiomäki -rataosuuden perusparannusurakan. Liikenneviraston kilpailuttama projekti päällysrakenteen parantamisesta Oulu–Kontiomäki väliselle rataosuudelle alkaa toukokuussa valmistelevilla töillä. Päätyövaiheet aloitetaan heinäkuussa, ja ne valmistuvat syksyllä. Hankkeen jälkituentatyöt tehdään kesällä 2018. Urakan kokonaiskustannukset ovat noin 20 miljoonaa euroa.

Hankkeessa radan päällysrakenne uusitaan nykyaikaiseksi. Radan vanhat puupölkyt vaihdetaan betonisiksi, huonokuntoinen sepelitukikerros uusitaan ja alueen ratarumpuja sekä siltoja korjataan. Myös kuivatusta radalla parannetaan.

Rataosuuden uusimisella on merkittäviä vaikutuksia tavaraliikenteen sujuvuudelle.

- On erittäin tärkeää, että pääsemme uusimaan elinkaarensa päässä olevan vanhan radan rakenteet nykyaikaisiksi. Näin turvataan elinkeinoelämän kuljetukset tavaraliikenteen paljon käyttämällä radalla, kertoo radan parantamisyksikön päällikkö Magnus Nygård Liikennevirastosta.

Urakoitsijana toimivan Destia Railin toimitusjohtaja Mikko Mäkelä on mielissään hankkeen varmistumisesta.

- Olemme tyytyväisiä, että pääsemme toteuttamaan Oulu–Kontiomäki rataosuuden perusparannuksen ja luomaan toimivan, nykyaikaisen radan junaliikenteelle. Hyödynnämme päällysrakenneurakassa vahvaa rataosaamistamme, jota olemme vahvistaneet viime vuosina erityisesti kalustohankinnoilla, toteaa toimitusjohtaja Mikko Mäkelä Destia Rail Oy:stä.

Miljoonaluokan hanke

Urakan kokonaiskustannukset ovat noin 20 miljoonaa euroa, josta rakennuskustannusten osuus on reilut 10 miljoonaa euroa. Koko peruskorjattavan Oulu-Kontiomäki radan pituus on 160 kilometriä, josta vuoden 2017 urakka-alue on 39,4 kilometriä. Hankkeella on aiempina vuosina toteutettu kolme päällysrakenneurakkaa vuosina 2014 - 2016. Hanke valmistuu päällysrakennetöiden osalta tänä vuonna toteutettavan päällysrakenneurakan myötä.

Koska kyseessä on suuri hanke, sillä on myös vaikutuksia henkilöliikenteeseen. Korjaustöitä tehdään tänä vuonna viitenä päivänä viikossa. Rakennustyöt pyritään tekemään liikenteen ehdoilla, mutta henkilöliikenteessä on poikkeusjärjestelyjä työn aikana. Junavuoroja korvataan esimerkiksi bussiliikenteellä.

Urakka sijaitsee Oulu–Kontiomäki -rataosalla, liikennepaikkavälillä Oulu–Utajärvi. Oulu-Kontiomäki -rataosa on tärkeä kuljetuskäytävä sekä metsäteollisuuden raaka-ainekuljetuksille että transito-tavaraliikenteelle.

24.04.2024 11.35IFAT 2024: Sennebogenilta uusi purkukone
24.04.2024 10.55Autonomisesti liikkuvissa työkoneissa vakavia turvallisuuspuutteita
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
21.04.2024 11.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
19.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ MAAMESS 2024 -LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
19.04.2024 11.00Metso tukee kaivostoiminnan kestävää kehitystä Chilessä ja esittelee ainutlaatuisen kiertotalousratkaisun myllynvuorausten kierrätykseen
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 9.00Pyhäsalmen kaivoksen aurinkopuiston rakentaminen alkaa
15.04.2024 9.00Wihuri Teknisen Kaupan jälkimarkkinoinnissa keskitetään palveluja
13.04.2024 12.00Tamtron Group Oyj tuo markkinoille mullistavan AI-pohjaisen automaattisen materiaalien tunnistusjärjestelmän

Siirry arkistoon »