Metsolta automaatiota ja energianhallintaratkaisuja maailman suurimpaan risteilyalukseen, Oasis 3:een
07.04.2014 9.03
Metso on saanut tilauksen STX France -yhtiöltä koko laivan kattavasta automaatiojärjestelmästä ja siihen integroitavasta energianhallintajärjestelmästä maailman suurimpaan risteilyalukseen, Oasis 3:een. Royal Caribbean International -yhtiön kolmas Oasis-luokan laiva on rakenteilla STX Francen Saint Nazairen -telakalla Ranskassa. Metso on aiemminkin toimittanut automaatioteknologiaa saman yhtiön risteilyaluksiin. Oasis 3 luovutetaan omistajalle vuoden 2016 puolivälissä. Laiva on 362,15 metriä pitkä ja painaa 227 700 bruttotonnia. Siinä on 16 matkustajakantta ja 2 700 hyttiä, joihin mahtuu 5 400 matkustajaa. - Maailman suurimmassa risteilyaluksessa automaatiojärjestelmältä vaaditaan paljon. Sen avulla ohjataan ja valvotaan esimerkiksi laivan voimalaitosta, ilmastointia ja uima-altaita kellon ympäri. Metso DNA on kahdennettu koko laivan laajuinen järjestelmä, jossa korostuvat luotettavuus ja käytettävyys, toteaa Metson laiva-automaatiosta vastaava johtaja John Weierud. Metson automaatiotoimitus kattaa laivan kone-, ilmastointi- ja hätäsulkujärjestelmät. Järjestelmässä on kaikkiaan noin 32 000 signaalia, eli se on laiva-automaatiojärjestelmäksi erittäin laaja ja myös verrattuna teollisuudessa käytössä oleviin automaatiojärjestelmiin. Suuressa risteilyaluksessa on tärkeää seurata energiavirtoja ja koneiden toimintaa, joten laivalle asennetaan myös Metson energianhallintajärjestelmä. Metsolla on pitkä kokemus niiden toimittamisesta teollisuusprosesseihin, ja nyt tämä osaaminen on myös meriteollisuuden saatavilla. Automaatiojärjestelmän lisäksi Metson toimitukseen kuuluu suunnittelu, ohjelmointi, tehdastestaus, tekninen tuki laituri- ja merikoeajojen aikana sekä henkilöstön koulutus. Laituritestit alkavat suunnitelmien mukaan vuoden 2015 puolivälissä. Sopimuksessa on optio neljännelle Oasis-luokan alukselle. Tilaus sisältyy Metson Automaatio-segmentin vuoden 2013 kolmannen neljänneksen tilauksiin. Laiva-automaatiota 80-luvun alkupuolelta lähtien Metson teknologiaan pohjautuvilla laiva-automaatioratkaisuilla on pitkä historia. Niiden kehitystyö alkoi 80-luvun alkupuolella Damatic Classic -järjestelmästä, ja uusinta teknologiaa edustaa nykyinen Metso DNA -järjestelmä. Suurin osa asennuksista on tehty vaativiin laivatyyppeihin, kuten risteilyaluksiin. Automaatiojärjestelmän kahdennusominaisuudet ja tuotteiden korkea laatu takaavat laivan häiriöttömän ja turvallisen operoinnin, mikä on siivittänyt sen menestystä. Ensimmäinen Metson teknologiaan pohjautuva laiva-automaatiojärjestelmä toimitettiin vuonna 1983. Tähän mennessä niitä on toimitettu useisiin satoihin laivoihin. Metsolla on kattavasti osaamista laivojen kone-, voimalaitos- ja ilmastointijärjestelmien suunnittelussa ja automatisoinnissa. Sen automaatiojärjestelmät soveltuvat kaikentyyppisiin laivoihin aina raakaöljytankkereista matkustajalauttoihin, risteilyaluksiin sekä öljyn- ja kaasunporauslautoille ja niiden huoltoaluksiin. STX France SA on osa kansainvälistä STX Europe AS –laivanrakennuskonsernia. STX Europeen kuuluu kuusi telakkaa Suomessa, Ranskassa ja Norjassa sekä yhdeksän STX OSV Holdings Limited –yhtiön telakkaa. Konsernissa on noin 14 500 työntekijää. www.stxeurope.com
|