Pakattujen vaarallisten aineiden merikuljetuksissa Itämeren oman sääntelyn säilyttäminen tärkeää12.07.2014 11.10
Itämeren yhteistyöpöytäkirjan* soveltaminen pakattujen vaarallisten aineiden kuljettamisessa antaa tiettyjä etuja mm. logistiikan ja kustannusten näkökulmasta. Trafin analyysin mukaan suomalaisten varustamojen kannalta on tärkeää, että pöytäkirjan soveltamisen mahdollisuus säilyy tulevaisuudessakin, vaikka sen käyttö on tänä päivänä vähäisempää kuin vuonna 2007, jolloin asiaa viimeksi selvitettiin. Analyysissa selvitettiin, missä laajuudessa Suomessa sovelletaan nykyisin Itämeren yhteistyöpöytäkirjaa, joka koskee pakattujen vaarallisten aineiden kuljetusta ro-ro-aluksilla. Suomessa oli vuonna 2012 yhteensä 10 satamaa, joihin liikennöi vaarallista lastia kappaletavarana kuljettavia ro-ro-aluksia, joista kolmessa käsiteltiin Itämeren yhteistyöpöytäkirjan mukaisia kuljetuksia. Analyysissa käsitellään sitä, mistä satamista ja mihin satamiin kohdistuvat yhteistyöpöytäkirjan mukaiset kuljetukset, mitkä varustamot sitä soveltavat ja missä aluksissa. Itämeren yhteistyöpöytäkirjan soveltaminen Suomen ro-ro-aluskuljetuksissa -analyysi on kokonaisuudessaan julkaistu Trafin nettisivuilla www.trafi.fi/palvelut/julkaisut/2014_julkaisut *Pakattujen vaarallisten aineiden merikuljetuksia säädellään sekä kansallisella että kansainvälisellä taholla, joista yksi on Itämeren yhteistyöpöytäkirja (Memorandum of Understanding). Se määrittää ne erityissäännöt, joiden mukaisesti RID-määräyksiä ja ADR-sopimusta voidaan soveltaa vaarallisten aineiden kappaletavara- ja säiliöajoneuvokuljetuksissa ro-ro- ja ro-ro-matkustaja-alusliikenteessä. |