Jatkossa autot osaavat hälyttää apua - eurooppalainen eCall-järjestelmä tulossa käyttöön27.06.2014 10.11 eCall on autoihin asennettava turvajärjestelmä, joka soittaa automaattisesti 112-puhelun ja välittää samalla auton tarkat sijaintitiedot hätäkeskukseen, jos se havaitsee auton joutuneen onnettomuuteen. Näin apua saadaan nopeasti paikalle, vaikka kuljettaja ja matkustajat olisivat menettäneet tajuntansa tai eivät osaisi kertoa sijaintiaan. Auton kuljettaja voi myös itse aktivoida järjestelmän tarvitessaan apua. Kun apu saadaan viiveettä oikeaan paikkaan, säästetään ihmishenkiä ja loukkaantuneiden toipumisennuste paranee. Suomessa on arvioitu, että 4-8 prosenttia auto-onnettomuuksissa kuolleista olisi voitu pelastaa, jos kaikissa autoissa olisi eCall-järjestelmä. eCall järjestelmää esitellään ITS European Congress –tapahtumassaHelsingin messukeskuksessa 16.-19.6. järjestettävässä ITS European Congress –älyliikenneseminaarissa (http://www.itsineurope.com/its10/) on mahdollisuus tutustua eCall-järjestelmän toimintaan käytännössä. Seminaarin kahvi- ja lounastaukojen aikana (10.30-11, 12.30-14 ja 15.30-16) EU:n rahoittamat iMobility Challenge ja iMobility Support -hankkeet esittelee järjestelmää VTT:n testiauton avulla. Suomessa eCall-käyttöönottoa valmistellaan yhteistyönäSuomessa eCallin käyttöönottoa on valmisteltu viranomaisten ja VTT:n yhteistyönä. Kun järjestelmä on otettu käyttöön vastaa Trafi ajoneuvojen tyyppihyväksynnästä, teleoperaattorit hätäviestien välityksestä ja hätäkeskukset vastaanottavat järjestelmän soittamat hätäpuhelut osana normaalia toimintaansa. |