Liikenteen palvelut syntyvät tiedosta28.06.2014 11.00
”Tiedon merkitys yhteiskunnassa on noussut kohisten viime aikoina. Big data, massa data, suurdata, raaka data, avoin data, data-analytiikka, digitalisaatio...”, listaa Trafin tietojohtaja, ylijohtaja Mia Nykopp tietovirtaa, joka vaikuttaa meidän kaikkien elämään. Tietojohtaja Mia Nykoppin puheenvuoro on ensimmäinen Trafin ITS-viikon puheenvuorosarjassa, jossa katsotaan älyliikennettä päivittäin eri näkökulmista. Puheenvuorot julkaistaan myös Trafin nettisivuilla www.trafi.fi. Olennaista hahmottaa kokonaisuus ja hallita merkityksellinen tietoTieto uusi liikenteen polttoaine? Tietoa on toki aina ollut, mutta kehittyneen tieto- ja viestintäteknologian avulla datasta muodostuu uutta polttoainetta liikenteen tarpeisiin, kun datan käsittelymahdollisuudet ovat monipuolistuneet huikeaa tahtia. Hyödynnettävissä olevaa dataa syntyy koko ajan valtavasti ja jatkuvasti kasvavan tietomäärän keskellä on tärkeää hahmottaa tiedon mahdollisuudet kokonaisuutena ja hallita merkityksellinen tieto: ymmärrys siitä, mitä tietoa on olemassa ja mitä puuttuu. Nyt ja tulevaisuudessa liikennejärjestelmän kehittäminen ja liikenteen palvelujen tuottaminen perustuvat entistä enemmän tiedon hyödyntämiseen. Trafille tiedosta onkin tullut viides liikennemuoto ilmailun, tieliikenteen, merenkulun ja rautateiden rinnalle. Tieto on alusta, jonka päälle rakennetaan asiakaslähtöiset ja kustannustehokkaat palvelut, jotka perustuvat asiakkaiden ja sidosryhmien tarpeisiin ja odotuksiin. Tulevaisuudessa liikkumisen tarpeet moninaistuvat ja ovat entistä enemmän yksilöllisiä. Juuri tiedon avulla käyttäjille voidaan tarjota niin yksityisiä kuin julkisiakin palveluja yksilöllisesti, mutta samalla kuitenkin kustannustehokkaasti. Tarpeiden riittävä ymmärtäminen on edellytys sille, että yhteiskunnan resursseja käytetään vain niihin palveluihin, joita tarvitaan. Tiedon käyttäjiä ovat liikkujien lisäksi laaja joukko liikenteen toimijoita, tietoa hyödyntäviä sekä tiedon päälle palveluja rakentavia yrityksiä sekä myös viranomaisia. Uudenlaisten liikenteen palveluiden syntyminen edellyttää kokonaisvaltaista tiedon hallintaa. Tiedon hallitsemisen edellytys ovat yhteistyö ja yhteisen kokonaisuuden hahmottaminen käyttäjälähtöisesti. Liikenteen tiedon ympärille on syntymässä aktiivinen käyttäjäyhteisö. Palveluiden tulisi soljua liikkujan mukanaMitä me liikkujat sitten eniten toivomme? Ainakaan käyttäjän palvelukokemus ei saisi tökätä viranomaisten tai liikenteen toimijoiden rajapintoihin, vaan palveluiden ja tiedon tulisi soljua liikkujan mukana vieden liikkujaa sujuvasti ja turvallisesti määränpäähänsä ilman, että käyttäjän tulee ponnistella ja miettiä tietojen mukana kulkemista päästäkseen eteenpäin. Tiedosta syntyvät liikenteen palvelut huomioivat niin sujuvuuden, turvallisuuden, ympäristön kuin kestävän kehityksen. Näistä eri palvelujen kokonaisuuksista muodostuu tulevaisuuden liikkuminen – liikkuminen palveluna! Tulevaisuuden liikenteen palveluiden resepti on siis:
Trafi haluaa olla edelläkävijä liikenteen tiedon keräämisessä, avaamisessa ja hyödyntämisessä yhteiskunnan tarpeisiin. Tämä edellyttää kokonaisuuden hahmottamista ja hallitsemista sekä paljon yhdessä tehtävää työtä. Tieto on yhteinen asia, joten mahdollistetaan digitalisaatiota rohkeasti yhdessä. Me viranomaisena mahdollistamme hyvinvointia ja kilpailukykyä liikenteen tiedosta. Mutta lisäksi tarvitaan rohkeita ja ennakkoluulottomia uusia palvelukokeiluja, jotta me liikkujina ja liikenteen toimijoina ymmärrämme millaista tietoja ja millaisia palveluja tarvitaan. |