Toimi oikein onnettomuuspaikalla27.07.2014 11.01 Joskus voi käydä niin, että saapuu onnettomuuspaikalle ensimmäisten joukossa. Saapuvan velvollisuutena on auttaa onnettomuudessa mukana olleita. Liikenneturva muistuttaa, että toimintaa onnettomuuspaikalla helpottavat perusperiaatteet: auta, hälytä ja varoita.
- Onnettomuuspaikalle tullessa olo voi olla avuton ja omat auttamistaidot tuntua puutteellisilta. Perusohjeen seuraaminen auttaa kuitenkin jo pitkälle. Onnettomuustilanteesta riippuen voi toimien järjestys vaihdella ja tilanne tulisikin arvioida paikan päällä, Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tapio Heiskanen toteaa. Oma ajoneuvo pysäytetään tien laitaan ja autosta laitetaan hätävilkut päälle. Varoituskolmio viedään riittävän kauas muiden tielläliikkujien varoittamiseksi. - Varoituskolmiota ei usein muisteta viedä riittävän etäälle, on pysähdyksen syy sitten tekninen vika tai onnettomuus. Kolmion tulisi olla vähintään 100-300 metrin päässä ajoneuvosta, ei muutaman kymmenen metrin, Heiskanen painottaa. Hätäpuhelussa informoidaan viranomaista tapahtuneesta: mitä on tapahtunut, missä ja kuinka monta loukkaantunutta onnettomuudessa on. Vastaa kysymyksiin, kuuntele annettuja ohjeita , äläkä lopeta puhelua ennen kuin hätäkeskuspäivystäjä antaa luvan. Jos onnettomuusajoneuvossa on virrat päällä, kannattaa ne pyrkiä kytkemään pois. Moni osaa antaa myös tarvittavaa ensiapua. - Onnettomuusajoneuvon sisällä olevia ihmisiä lähestytään ensisijaisesti aina takaovien kautta. Etuistuimilla olevat turvalaitteet voivat aktivoitua auttajalle vaarallisesti vielä onnettomuuden jälkeenkin, vaikka virrat olisivat pois päältä. Jos autossa on vielä virrat päällä, kannattaa tulipaloriskin minimoimiseksi auton virrat yrittää sammuttaa ainakin avaimesta, Heiskanen toteaa. Ohita onnettomuuspaikka turvallisestiOnnettomuudet voivat hidastaa tai ruuhkauttaa muuta liikennettä. Onnettomuuspaikan ohi ajetaan mahdollisimman sujuvasti liikennettä seuraten. - Oma toiminta ei saisi lisätä auttajien riskiä loukkaantua tai vaikeuttaa näiden pääsyä paikalle. Hiljattain on uutisoitu myös ohiajavien ihmisten halusta valokuvata onnettomuuspaikkoja. Tällainen toiminta on omiaan vaarantamaan liikenneturvallisuutta entisestään, Heiskanen toteaa. |