Metso modernisoi Royal Caribbean -yhtiön Voyager of the Seas -aluksen automaation25.09.2014 15.11 Uudistettu koko laivan laajuinen automaatiojärjestelmä lisää operoinnin luotettavuutta ja turvallisuutta sekä parantaa energiatehokkuutta. Metso on saanut tilauksen Royal Caribbean Cruises -yhtiöltä Voyager of the Seas -risteilyaluksen automaatiojärjestelmän modernisoinnista. Koko laivan laajuisella järjestelmällä ohjataan ja valvotaan aluksen tärkeimpiä koneita, kuten dieselgeneraattoreita, sekä hallitaan sähköverkkoa ja ilmastointia. Uudistetun automaatiojärjestelmän avulla Royal Caribbean pystyy operoimaan alusta entistä luotettavammin ja turvallisemmin, säästämään energiaa sekä edistämään kestävää kehitystä. Metson toimitus sisältää nykyisen järjestelmän modernisoinnin uusinta teknologiaa edustavaksi Metso DNA -automaatiojärjestelmäksi, uudet operointi- ja prosessiasemat sekä energianhallintaohjelmiston. Toimitukseen kuuluu myös historiatiedonkeruuasema, jonka kautta käyttäjät pääsevät käsiksi historiatietoihin suoraan käyttöliittymästä. Työkalu antaa tietoja aiemmista tapahtumista, neuvoo toimintatapoja vastaavissa tilanteissa ja auttaa päätöksenteossa. Automaatio uudistetaan syyskuussa 2014 ja otetaan käyttöön lokakuussa 2014, kun koko laiva on modernisoitu kuivatelakalla Singaporessa. Tilaus sisältyy Metson vuoden 2014 toisen neljänneksen tilauksiin. Tilauksen arvoa ei julkisteta. Royal Caribbean luottaa Metson automaatioteknologiaan Metso on pitkään toimittanut laiva-automaatioteknologiaa Royal Caribbean -yhtiön risteilyaluksiin. Viime maaliskuussa Metso ilmoitti automaatiojärjestelmätilauksesta yhtiön uuteen Oasis 3 -alukseen, joka aloittaa liikennöinnin vuonna 2016. Metso toimittaa automaatiota myös lokakuun lopussa valmistuvaan Quantum-luokan Quantum of the Seas -risteilyalukseen. Voyager of the Seas -laiva on operoinut Metson automaatioteknologialla koko 15-vuotisen olemassaolonsa ajan. Alus on 311 metriä pitkä ja painaa 137 276 bruttotonnia. Sillä on 14 matkustajakantta ja tilaa 3 114 matkustajalle kahden hengen hyteissä. toimittama. Valmistuessaan Kvaerner Masa Yardsin Turun-telakalta vuonna 1999 Voyager of the Seas oli maailman suurin risteilyalus. Pitkä kokemus laiva-automaation alalla Metson teknologiaan pohjautuvilla laiva-automaatioratkaisuilla on pitkä historia. Kehitystyö alkoi 1980-luvun alkupuolella Damatic Classic -järjestelmästä, ja uusinta teknologiaa edustaa nykyinen Metso DNA -järjestelmä. Suurin osa asennuksista on tehty vaativiin laivatyyppeihin, kuten risteilyaluksiin. Automaatiojärjestelmän kahdennusominaisuudet ja tuotteiden korkea laatu takaavat laivan häiriöttömän ja turvallisen operoinnin, mikä on siivittänyt sen menestystä. Tähän mennessä Metson automaatiojärjestelmiä on toimitettu useisiin satoihin laivoihin. Metsolla on kattavasti osaamista laivojen kone-, voimalaitos- ja ilmastointijärjestelmien suunnittelussa ja automatisoinnissa. Sen automaatiojärjestelmät soveltuvat kaikentyyppisiin laivoihin aina raakaöljytankkereista matkustajalauttoihin, risteilyaluksiin sekä öljyn- ja kaasunporauslautoille ja niiden huoltoaluksiin. |