Antarctica2 -traktoriretkikunta lähti etelänapahaasteeseen03.12.2014 15.15
Kolmen vuoden huolellisen suunnittelun ja valmistelun jälkeen, Antarctica2 -traktoriretkikunta lähti lauantaina 22. marraskuuta sen 5000 km:n matkalle etelänavalle ja takaisin. Iloisella tuulella ja innoissaan haasteista, tämä monikansallinen tiimi lähti nykyaikaiselle napa-seikkailulle punaisella Massey Ferguson MF 5610 traktorilla raivaamaan reittiä läpi lumen. Lähtöä edelsi jakso, jonka aikana oli voimakkaita myrskyjä ja tuulen hyytävyys oli -50 celsiusastetta. Lähtöhetkellä sääolosuhteet olivat kuitenkin hyvät ja selkeä taivas loi täydelliset olosuhteet lähdölle. "Traktoritytölle” Manon Osservoortille, se on unelman alku, kun hän pääsee viimein toteuttamaan pitkäaikaista ja kunnianhimoista tavoitettaan viedä traktori "maailman loppuun". -S e tuntui mahdottoman suurelta unelmalta, mutta kaikki on nyt asettumassa paikoilleen - nyt se mahdollista!", sanoi 38-vuotias Manon, retkikunnan pääkuljettaja. - Olen kuin lapsi jouluaamuna - täynnä jännitystä ja intoa. - Retkikunnan traktorivalmistajana, olemme innoissamme nähdessämme retkikunnan lopulta lähtevän tähän ainutkertaiseen haasteeseen, kertoo Campbell Scott, Massey Ferguson brändin kehitysjohtaja. - Se on rohkea missio ja varmasti kiehtova tarina voimasta, kestävyydestä ja tiimityöstä. Meidän MF 5610 on valmis kohtaamaan äärimmäisiä elementtejä ja toistamaan meidän TE20 traktoreiden saavutuksen, joka vei tutkimusmatkailija Sir Edmund Hillaryn etelänavalle vuonna 1958. Tutkimusryhmä tulee kohtaamaan niinkin alhaisia lämpötiloja kuin miinus 50 astetta, ylimmillään 3400 metrin korkeutta, sekä pehmeää lunta ja kovaksi pakkautunutta jäätä. Matkan varrella he voivat odottaa kohtaavansa voimakasta tuulta, raivoavia lumimyrskyjä ja lumisokeutta. Olosuhteista riippuen, retkikunnan on tarkoitus päästä maantieteelliselle etelänavalle joskus joulukuun alussa. Manon Ossevort on jo ajanut traktoria 38 000 kilometriä kotoaan Alankomaista halki Euroopan ja Afrikan. - Huomasin, että matkan varrella matkani inspiroi muita ihmisiä puhumaan omista unelmistaan, joten päätin kerätä nämä unelmat ja viedä ne etelänavalle kanssani. On hienoa, että Antarctica2 -projektiin osallistuvat kumppanit ovat sitoutuneet kannattamaan ajatusta. Se ei olisi ollut mahdollista ilman heitä. Tämä yhteinen pyrkimys ottaa tämän kokoluokan haaste vastaan todella kiteyttää retkikunnan hengen. Yhdessä Massey Fergusonin kanssa, Antarctica2 on saanut avukseen alan johtavia kumppaneita mukaan lukien Trelleborg, Castrol, AGCO Finance, AGCO Parts, Fuse Technologies ja Mechatrac. 110-hevosvoimainen MF 5610 on tavallinen tuotantomalli, joka on varta valmisteltu Massey Ferguson -suunnittelutiimin toimesta AGCO: n Beauvais:n traktoritehtaalla Ranskassa. Joitain muutoksia on tehty, jotta se pystyy selviytymään äärimmäisistä lämpötiloista, maastosta ja korkeudesta. Koneen kolmesylinterinen moottori pysyy muuttumattomana, mutta tiettyjä muutoksia on tehty ohjaamoon, sähköistykseen, ilmanottoon ja -suodatukseen kestämään pakkasessa. Avainkumppani, Trelleborg, työskenteli tiiviisti Massey Ferguson –suunnittelutiimin kanssa kehittääkseen monikäyttöisen rengassarjan maksimaalisen pidon ja turvallisuuden takaamiseksi haastavassa ympäristössä. Traktori kulkee Jet A1 polttoaineella, jossa on paljon alhaisempi jäätymispiste kuin tavallisessa traktoridieselissä . Mukana kulkee myös AGCO Parts -varaosia ja traktorin AgCommand -telematiikkajärjestelmä välittää tietoa suorituksesta 24 tunnin tukiryhmälle Beauvais:n traktoritehtaalle.
Manon ja hänen Massey Ferguson –traktorin lisäksi matkalla on mukana asiantuntijaryhmä, johon lukeutuvat kokenut napapioneeri Matty McNair (retkikunnan johtava opas) ja hänen tyttärensä Sarah McNair-Landry (retkikunnan opas ja AV-tuki), Nicolas Bachelet (päämekaanikko) ja Simon Foster (luova johtaja ja AV-johtaja). Arctic Trucks antaa opastusta ja turvallisuustukea. Voit seurata joukkueen haasteita joka päivä osoitteessa: www.AntarcticaTwo.com Twitterissä: #BelieveInIt Facebookissa: Massey Ferguson Global sekä YouTubessa: Massey Ferguson -kanavalla |