Metso uudistaa Stena Linen Stena Germanica -aluksen automaation12.01.2015 15.03
Metso on saanut tilauksen Stena Germanica -ropax-aluksen automaation uudistamisesta ja laajentamisesta Stena Line -varustamolta, joka on yksi maailman suurimmista lauttaoperaattoreista. Metson sopimuskumppani on Gdansk Ship Repair Yard Remontowa S.A.-yhtiö. Aluksen pääkoneet muutetaan käyttämään metanolia ja meridieseliä kaksipolttoainejärjestelmässä. Projektin tavoitteena on osoittaa metanolin toimivuus innovatiivisena, turvallisena ja kestävää kehitystä tukevana laivapolttoaineena sekä alentaa aluksen rikkidioksidi- ja hiukkaspäästöjä. Metso integroi kaksipolttoainejärjestelmään liittyvät ohjaus- ja valvontatoiminnot aluksen automaatiojärjestelmään. Toimitukseen kuuluu uusi kahdennettu prosessiasema, I/O-järjestelmä ja kahdeksan uutta tiedonsiirtoväylää pääkoneiden ohjausjärjestelmään ja metanolipumppuihin. Metson kehittyneiden automaatioratkaisuiden avulla alus pystyy tehokkaasti ohjaamaan kaksipolttoainejärjestelmää ja noudattamaan kansainvälisen merenkulkujärjestö IMO:n ja Euroopan unionin uusia päästömääräyksiä. Toimitukseen kuuluu myös vuonna 2001 rakennetun aluksen alkuperäisen Damatic XD -automaatiojärjestelmän uudistaminen sekä valvomon operointiasemien ja niihin liittyvän tiedonsiirtoverkon päivitys uusimman Metso DNA -automaatioteknologian mukaiseksi. Metso toimittaa myös historiatiedonkeruuaseman prosessiarvojen ja tapahtumien seurantaan, arkistointiin ja analysointiin. Lisäksi Metso modernisoi pääkoneiden etäohjausjärjestelmän kahdella kahdennetulla prosessiasemalla, I/O-järjestelmällä ja kahdella kosketusnäytöllä varustetulla käyttöliittymällä. - Metson teknologialla laitteiden elinkaaren päivittäminen on yksinkertaista, koska kaikkea ei tarvitse muuttaa. Riittää, että kriittisimmät osat päivitetään ja järjestelmän käyttäjien työtä tehostetaan uusimman Metso DNA -käyttöliittymäversion avulla, kertoo Metson laiva-automaatiosovelluksista vastaava Senior Technical Manager Per Syvertsen. Toimitus ajoittuu vuoden 2015 ensimmäiselle neljännekselle. Tilaus sisältyy Metson vuoden 2014 viimeisen neljänneksen tilauksiin. Stena Germanica pidennettiin vuonna 2007 ja uudistettiin 2010. Alus on 241 metriä pitkä, 29 metriä leveä ja painaa 51 837 bruttotonnia. Autokannen pituus on 3 907 kaistametriä, ja hyttitilaa on 1 300 matkustajalle. Alus liikennöi Göteborgin ja Kielin välillä. Pitkä kokemus laiva-automaation alalla Metson teknologiaan pohjautuvilla laiva-automaatioratkaisuilla on pitkä historia. Kehitystyö alkoi 1980-luvun alkupuolella Damatic Classic -järjestelmästä, ja uusinta teknologiaa edustaa nykyinen Metso DNA -järjestelmä. Suurin osa asennuksista on tehty vaativiin laivatyyppeihin, kuten risteilyaluksiin. Automaatiojärjestelmän kahdennusominaisuudet ja tuotteiden korkea laatu takaavat laivan häiriöttömän ja turvallisen operoinnin, mikä on siivittänyt sen menestystä. Tähän mennessä Metson automaatiojärjestelmiä on toimitettu useisiin satoihin laivoihin. Metsolla on kattavasti osaamista laivojen kone-, voimalaitos- ja ilmastointijärjestelmien suunnittelussa ja automatisoinnissa. Sen automaatiojärjestelmät soveltuvat kaikentyyppisiin laivoihin aina raakaöljytankkereista matkustajalauttoihin, risteilyaluksiin sekä öljyn- ja kaasunporauslautoille ja niiden huoltoaluksiin. Tietoja Stena Line -varustamosta Stena Line on kansainvälinen kuljetus- ja matkakonserni, jolla on Euroopan laajin reittiverkosto. Yhtiö operoi 23 lauttareittiä Skandinaviassa, Ison-Britannian ympäristössä ja Baltiaan 39 aluksellaan. www.stenaline.com |