Äänekosken liikenneyhteyksien parantamiseen kuuluva ratahanke toteutetaan allianssimallilla19.06.2015 0.07 Äänekosken liikenneyhteyksien parantamiseen kuuluva Tampere–Jyväskylä–Äänekoski -ratahanketoteutetaan allianssimallilla. Allianssin osapuolet ovat Liikennevirasto ja valittavat palveluntuottajat. Ratahanke on suuruudeltaan 80 miljoonaa euroa ja rakentaminen aloitetaan ensi vuonna. Hankkeen taustalla vaikuttavat Äänekosken tulevan biotuotetehtaan logistiikkatarpeet. Äänekosken liikenneyhteyksien parantamiseen kuuluvalle ratahankkeelle on kysyntää, sillä rautatiekuljetusten määrä kasvaa merkittävästi biotuotetehtaan käynnistymisen myötä. Tehtaan kuljetukset tulevat suuntautumaan Vuosaaren satamaan. Hankkeen valmistelut ovat käynnissä jo tänä vuonna, mutta suurin osa rakentamistöistä tehdään vuosien 2016–2017 aikana. Hankkeen on tarkoitus valmistua uuden tehtaan kanssa samanaikaisesti vuonna 2017. Hanke sisältää muun muassa Jyväskylän Äänekosken välisen rataosuuden perusparantamisen ja sähköistämisen sekä Tampereen ja Jyväskylän välillä kohdennetumpia korjauksia, kuten tunneliosuuksia sekä turvalaitteita. "Ratahanke on vaativa nopean toteutusaikataulun takia", kertoo hankkeen rataosuuden projektipäällikköMikko A. Heiskanen Liikennevirastosta. Allianssimallista hyviä kokemuksia Liikennevirastolla on hyviä kokemuksia allianssimallisesta toteutustavasta. Esimerkiksi etuajassa valmistunut Lielahti–Kokemäki -ratahanke toteutettiin allianssimallilla. Allianssimallissa ei ole perinteistä tilaajaa ja palveluntuottajaa, vaan osapuolet suunnittelevat ja toteuttavat hankkeen yhdessä. Hankkeeseen liittyvät ratatyöt tehdään pääasiassa häiritsemättä normaalia junaliikennettä, mutta tarvittaessa tavaraliikennöinti voidaan ohjata rajoitetusti kiertoreiteille, kuten liikennöimään Haapamäen kautta. Henkilöliikenteessä varaudutaan viikkoja kestäviin korvaaviin kuljetuksiin.
Lisätietoa: Mikko A. Heiskanen p. 029 534 3808 mikko.heiskanen@liikennevirasto.fi Hankesivut : www.liikennevirasto.fi/aanekoski |