Volvo CE:n kannattavuus parani alan markkinoiden heikentymisestä huolimatta
06.08.2015 21.00
Vuoden 2015 toisella neljänneksellä myyntituotot nousivat 5 % ja kannattavuus parani huimat 80 % päämarkkina-alueiden kysynnän merkittävistä notkahduksista huolimatta. Tuottoihin vaikuttavat myönteisesti valuuttakurssit ja suotuisa tuotevalikoima.
Valuuttakurssien positiiviset muutokset ja tuotevalikoima yhdessä toiminnan jatkuvan tehostamistyön kanssa edistivät Volvo CE:n vuoden 2015 toisen neljänneksen taloudellista tulosta. Volvo CE:n myynti kasvoi 5 % ja myyntikateprosentti oli paras kolmeen vuoteen. Tulos oli todella hyvä ottaen huomioon talouden heikentyneen tilan yhtiön päämarkkina-alueilla, joilla toimitukset laskivat toisella neljänneksellä 24 %. Pääasiallisena syynä oli alentunut kysyntä Kiinassa ja Venäjällä, mikä vaikutti sekä Volvon että SDLG:n tuotemerkkeihin.
Nettomyynti kasvoi toisella neljänneksellä 5 % ollen SEK 15 419 M (SEK 14 624 M toisella neljänneksellä 2014). Liikevoitto oli SEK 1 353 M ja kasvua oli siten 80 % verrattuna vuoden 2014 saman jakson tulokseen SEK 751 M. Käyttökateprosentti oli 8,8, mikä oli merkittävä parannus viime vuoden saman jakson 5,1 prosenttiin ja samalla kuluneiden kolmen vuoden paras tulos. Valuuttakurssien muutoksilla oli positiivinen SEK 427 M vaikutus toiminnalliseen tulokseen 2014 toiseen neljännekseen verrattuna.
"Toisella neljänneksellä Volvo CE jatkoi kohdistettuja myyntitoimintojaan ja vuonna 2014 alkanutta toiminnan rakenteiden uudistusohjelmaansa", Volvo CE:n toimitusjohtaja Martin Weissburg kommentoi. "Pohjois-Amerikkaa lukuun ottamatta kysyntä yleisesti heikkeni, ja siten laitetoimitusten määrä laski lähes neljänneksellä. Siihen nähden tuotteemme otettiin markkinoilla vastaan hyvin ja käyttökate parani toisella neljänneksellä merkittävästi 8,8 prosenttiin. Hyvä tulos perustuu tehostusohjelmaan, suotuisaan tuotevalikoimaan ja positiivisiin valuuttavaikutuksiin."
|