GoodFuels Marine ja ruoppausyhtiö Boskalis ovat onnistuneesti testanneet UPM:n puupohjaista biopolttoainetta meriliikenteessä10.09.2016 7.00
Boskalis, kansainvälinen ruoppausyhtiö ja merenkulun asiantuntija sekä GoodFuels Marine, johtava merenkulun biopolttoaineiden toimittaja kaupallisille aluksille, ovat 8.9.2016 kertoneet onnistuneista testeistä puupohjaisella biopolttoaineella UPM BioVernolla. Testit tehtiin aluksella, joka on mukana rakentamassa Marker Waddenin ekosaaria Markermeer-järvellä Alankomaissa. (kuva: Marker Waddenin ekosaaria Markermeer-järvellä Alankomaissa. Kuva: Straystone / Boskalis) Testattu biopolttoaine on valmistettu UPM Lappeenrannan biojalostamossa ja se on maailman ensimmäinen merenkulkuun sopiva puupohjaisesta tähteestä tehty kaupallinen biopolttoaine. Boskaliksen ruoppausalus nimeltä EDAX, kantavuudeltaan 1696 tonnia, on onnistuneesti käyttänyt jopa 50 prosenttia biopolttoainetta sisältävää polttoaineseosta Marker Waddenin ekologisen rannikon kehitystyössä tämän vuoden alkupuoliskolla. Testien aikana päästiin 600 Mt alhaisempiin hiilidioksidipäästöihin. Tässä 33 miljoonan euron projektissa rakennetaan saari ja maisemoidaan järvenpohjaa, jotta Markermeerin herkkä ekosysteemi saataisiin entisöityä. Polttoaineen testaus on tärkeä etappi merenkulun biopolttoaineiden kehittämisessä yhteistyössä GoodFuelsn Marinen, Boskaliksen ja Wärtsilän, kansainvälisesti johtavan merenkulun ja energiamarkkinoiden voimaratkaisujen toimittajan, välillä. Yhtymä perustettiin tekemään kaksivuotista kärkihanketta, jolla halutaan nopeuttaa todella kestävien, laajassa mittakaavassa valmistettavien ja kohtuuhintaisten merenkulun biopolttoaineiden valmistusta. Kaikkia Boskaliksen aluksissa testattavia polttoaineita, myös UPM BioVernoa, testattiin ensin perusteellisesti Wärtsilän Vaasan laboratoriossa. Kestävän kehityksen mukaiset merenkulun biopolttoaineet tarjoavat laivaoperaattoreille mahdollisuuden vähentää alusten hiilidioksidipäästöjä jopa 80-90 prosenttia. Niiden avulla päästään eroon rikkioksidipäästöistä, vähennetään typenoksidipäästöjä noin 10 prosentilla sekä pienhiukkaspäästöjä noin 50 prosentilla. Nykyennusteiden mukaan merenkulun biopolttoaineita voisi olla noin 5-10 prosenttia koko merenkulun polttoaineista vuoteen 2030 mennessä. Niillä olisi merkittävä vaikutus merenkulun hiilijalanjäljen pienentämisessä. "Olemme erittäin ylpeitä siitä, että UPM Biopolttoaineet tuli mukaan uutena kumppanina tähän uraauurtavaan testiohjelmaan Boskaliksen ja Wärtsilän kanssa. Tämä yhteistyö auttaa lisäämään aidosti kestävän biopolttoaineen käyttöä kansainvälisessä meriliikenteessä", lisää GoodFuelsin toimitusjohtaja Dirk Kronemeijer. "On erittäin rohkaisevaa nähdä GoodFuels Marinen johtavan kehitystä - yhdessä Boskaliksen kanssa - kohti kestävämpien kehittyneiden biopolttoaineiden käyttöä hollantilaisissa aluksissa. Tämä projekti on todellinen hyvä esimerkki sekä meri- että biopolttoaineteollisuudelle jäte- ja tähdepohjaisten biopolttoaineiden käytöstä", sanoo projektijohtaja Maarten van Biezen, joka vastaa liikkuvuuteen liittyvistä toimintaperiaaatteista hollantilaisessa luontojärjestössä "Natuur & Milieu", "Meistä on hienoa tehdä yhteistyötä GoodFuelsin, Boskaliksen ja Wärtsilän kanssa tässä hankkeessa. Uusiutuva UPM BioVerno -diesel on erinomainen tuote myös meriteollisuuden käyttöön - se on kestävän kehityksen mukainen ja kilpailukykyinen tuote, jolla on monia etuja. Sen raaka-aine on puupohjainen tähde ja se vähentää sekä kasvihuonekaasu- että pakokaasupäästöjä merkittävästi. Alankomaat on avainmarkkina hiilidioksidipäästöjen vähentämisen edistämisessä Euroopassa ja siksi UPM Biopolttoaineille onkin merkittävää olla mukana tässä hankkeessa", sanoo UPM Biopolttoaineet -liiketoiminnan johtaja Sari Mannonen. |