Koillismaan geologinen mysteeri on ratkeamassa

14.12.2020 13.21

tahan-mennessa-yli-15-kilometria-kairasydannaytetta-on-noussut-maan-pinnalle-kertoo-projektipaallikko-aleksi-salo..jpg

”Tähän mennessä yli 1,5 kilometriä kairasydännäytettä on noussut maan pinnalle”, kertoo projektipäällikkö Aleksi Salo.


Koillismaan syväreikä -projektin kairauksessa saavutettiin 1500 metrin syvyys 1.12.2020. Juuri ennen tätä syvyyttä kivilaji vaihtui punertavasta varsin yleisestä graniitista tummaan, vihertävään syväkiveen. Kairasydännäytteen kivilaji edustaa todennäköisesti painovoimapoikkeaman aiheuttajaa, joka on askarruttanut tutkijoita kymmeniä vuosia.

Kallioperän syvissä osissa sijaitseva, noin 60 km pituinen painovoima poikkeama on askarruttanut geologeja vuosikymmeniä. Fyysisiä näytteitä syvällä olevasta kohteesta ei ole ollut, joten kohteen tulkinta on perustunut erilaisiin geofysiikan mittauksiin ja mallinnuksiin.
Koillismaan syväreikä -projektissa on nyt saatu kairasydännäytettä tästä mystisestä kohteesta.

Kallioperän uumenista kairattu näytemateriaali osoittautui magnesiumrikkaaksi ultramafiseksi kiveksi, peridotiitiksi.

”Erityiseksi löydön tekee se, että kerätty näytemateriaali on yksi kadonnut pala Suomen kallioperän palapelissä” kertoo erikoistutkija Jukka Konnunaho GTK:sta.
 
Kairauksessa esiin tullut kivilaji saattaa edustaa samoja geologisia yksiköitä kuin Näränkävaaran ja Syötteen alueen kivet. Kiintoisaksi asian tekee se, että samanlaisten kivilajien tiedetään sisältävän platinaryhmän alkuaineista, nikkelistä ja kuparista sekä kromista, vanadiinista, raudasta ja titaanista rikastuneita malmiesiintymiä.

Samanlaisia peridotiittisia kiviä esiintyy lukuisissa paikoissa ympäri maapalloa ja myös Suomessa. Kysymyksessä ei ole harvinaisuus, mutta geologeille se kertoo paljon geologisista prosesseista ja niihin liittyvistä ilmiöistä. Nämä peridotiittiset kivet ovat syntyneet miljardeja vuosia sitten ja kymmenien kilometrien syvyydeltä maapallon sisäosissa sulaneesta materiaalista. Tuolloin sula kiviaines tunkeutui maankuoreen muodostaen sinne magmasäiliöitä tai purkautui maanpinnalle tai lähelle sitä laavoina tai juonimaisina muodostumina. Nämä tapahtumat ovat osa Suomen geologian muinashistoriaa yli 2000 miljoonan vuoden takaa.

”Olemme todella innoissamme saaduista alustavista tuloksista. Koillismaan syväreikä -projekti on jo nyt todistanut, että nykytekniikalla on mahdollista tutkia myös kallioperän syvempiä osia aivan uudella tavalla”, toteaa erikoistutkija Tuomo Karinen GTK:sta.

Tutkimuksissa seuraavia työvaiheita ovat kairauksen loppuun saattamisen ohella näytemateriaalin tarkempi tutkiminen ja esimerkiksi kivilajin iän määrittäminen sekä kivien koostumuksen määrittäminen analyyttisin menetelmin.

Syväreiän kairaus on haasteellista

”Rikkonainen kallioperä oli haasteellinen ensimmäisen kilometrin aikana” kertoo projektipäällikkö Aleksi Salo GTK:sta.

Raot ja rikkonaiset osat voivat aiheuttaa kairauksessa putkien kiilautumisen tai vesipaineen häviämisen. Vesipaine huuhtoo reiän puhtaaksi kiviaineksesta varmistaen jatkuvan voitelun timanttiterälle ja putkien vapaan pyörimisen. Kolmen kilometrin matkalla putkia kertyy kairakoneen kannateltavaksi yhteensä yli 20 tonnia. Näin syvän tutkimusreiän kairaaminen on ainutlaatuinen projekti maailmanlaajuisesti.

Reikää on kairauksen edetessä stabiloitu sementillä, jotta se säilyisi auki mahdollisimman pitkään jatkotutkimuksia varten ja viimeisen kahden kilometrin kairauksen sujuvuuden takaamiseksi.

Paras kalusto käyttöön

”Vaihdamme Koillismaan syväreikätyömaalle uusimman ja tehokkaimman kairakoneemme, reiän loppuun saattamiseen. Tällä K10 mallin kairakoneella voidaan saavuttaa jopa 3500 metrin kairaussyvyys”, kertoo Arctic Drilling Companyn (ADC) toimitusjohtaja Aleksi Autti.

Euroopassa ei ole aiemmin kairattu näin syvää reikää perinteisellä timanttikairauskalustolla. Koneen kaikki komponentit on suunniteltu huomattavasti keskimääräistä kairakonetta vahvemmaksi. K10 mallin kairakoneessa on käytetty uuden teknologian pienempipäästöistä dieseltekniikkaa. Myös sisätilat on suunniteltu ergonomisempaan ja turvallisempaan työn toteuttamiseen. Kairausteknologian kehittyminen mahdollistaa entistä syvemmät tutkimukset pienemmällä hiilijalanjäljellä. 

ADC on aiemmin kairannut 1714 metrin syvyisen reiän. Joka metri tämän syvyyden jälkeen on askel tuntemattomaan.

”Ennätykset on tehty rikottaviksi ja uusia ratkaisuja on kokeiltava” toteaa yksikön päällikkö Pasi Heino GTK:sta. 

”Tässä toteutetaan merkittävää pioneerityötä ja osoitetaan Suomalaisen osaamisen voima”, vahvistaa Autti.

Monipuolista tutkimusta

”Geologinen tutkimus on pitkäjänteistä, monitieteellistä työtä ja edellyttää uteliasta mieltä sekä rohkeutta. Koillismaan syväreikä -projektin saavutus osoittaa myös, että yhteistyössä on voimaa”, toteaa GTK:n Operatiivinen johtaja Olli Breilin.

Syväreikä tarjoaa monipuolisen kansainvälisesti merkittävän tutkimus- ja kehitysympäristön geoenergian, geofysiikan menetelmien, kallion rakennettavuuden ja mineraalisysteemien tutkimukseen. Ennen kaikkea se tuo uutta tietoa Suomen ja sitä kautta Fennoskandian kilpialueen geologiasta.

”Monitieteellinen lähestymistapa syviin kallioperätutkimuksiin tarjoaa mahdollisuuden kumppaneillemme osoittaa ja kehittää tutkimusteknologiaa ja osaamista tässä uudessa testiympäristössä”, Breilin jatkaa.

Koillismaan syväreikä -projektissa aloitettiin syyskuussa 2020 kairaamaan jopa kolmen kilometrin syvyyteen ulottuva tutkimusreikä. Kairaus kestää ainakin vuoden 2021 maaliskuuhun saakka. Tällä hetkellä 1500 metrin syvyydessä etenevä timanttikaira rouskuttaa kallioperää parhaimmillaan 45 metriä vuorokaudessa, mutta kairaus hidastuu jatkuvasti syvemmälle mentäessä. 

29.12.2020 9.00Kreatelle neljä maanrakennusurakkaa Kemissä
28.12.2020 9.00Metso Outotecille arvokas laitetilaus Venäjältä
26.12.2020 11.00Maarakennusalan kustannukset laskivat marraskuussa 1,5 prosenttia vuodentakaisesta
25.12.2020 18.00KATSO TÄSTÄ! Hyviä uutisia! Jouluspesiaalissa mukavia tarinoita ja joulutervehdyksiä alan toimijoilta
23.12.2020 10.01Wihurista uusi Bobcat-maahantuoja
22.12.2020 13.45Engcon toimittaa rototiltit maailman suurimpaan hämähäkkikaivukoneeseen
22.12.2020 8.00Murskaustoiminnalle selvää tilausta - hyvin palvellutta kalustoa uusitaan
21.12.2020 14.15Kajaanilaisyritykselle mittava louhintaurakka Ruotsissa
21.12.2020 14.01Power Mining solmi sopimuksen Ruotsiin junatunnelin louhinnoista
21.12.2020 8.00Imukaivuu - Tehokas ja taloudellinen vaativien paikkojen kaivuuratkaisu
20.12.2020 16.30Lastauskoneissa tehokkuus ja käyttöaste ratkaisee
19.12.2020 12.22Engcon tuo kaivukoneeseen lisää toimintoja entistä älykkäämmällä työlaitekiinnikkeellä
18.12.2020 23.59KATSO TÄSTÄ 18.12. LÄHETYS! Ammattilehden & Kivirockin Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisia
17.12.2020 13.02Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun alueella petrattu tienpidossa
17.12.2020 8.00RealMachineryn ja Bobcatin yhteistyö katkeaa
16.12.2020 8.45Kuorma-autoilla kuljetetut tavaramäärät kasvussa
15.12.2020 9.33GTK:n pilottilaitokselle edistyksellistä vaahdotusteknologiaa
14.12.2020 15.22Sähkökaapeleiden sijainnin selvittämättä jättäminen kaivutyössä johti työtapaturmaan ja sakkoihin
14.12.2020 15.13Rakennustyöntekijät VTT:n koronahälyttimen testiryhmänä
14.12.2020 13.21Koillismaan geologinen mysteeri on ratkeamassa
14.12.2020 11.00Robit ja BIA ovat allekirjoittaneet eksklusiivisen jälleenmyyjäsopimuksen
14.12.2020 10.00Koillismaan geologinen mysteeri on ratkennut?
11.12.2020 23.25KATSO TÄSTÄ 11.12. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisia - mukana paljon maarakennusasiaa...
09.12.2020 9.00Materiaalikartoituksella purkujätteet hyötykäyttöön
08.12.2020 16.00LUE TÄSTÄ! Järkälemäinen Kivirock lehti on ilmestynyt - 264 sivua maarakennus- ja kaivosalan asiaa
08.12.2020 9.30Keliber hakee ympäristölupaa litiumkemiantehtaalle
07.12.2020 15.10Viidessadas Volvo Pro X -sora-auto valmistui HF Autohuollosta
07.12.2020 14.01Volvo Construction Equipment ja Norrhydro Oy ovat allekirjoittaneet monivuotisen yhteistyösopimuksen
07.12.2020 11.01Rauno Pitkänen Endominesin väliaikaiseksi toimitusjohtajaksi
07.12.2020 11.00Sotkamon hopeakaivoksen laajentamishanke sai vireää valoa
06.12.2020 12.44GreenCoat® -maalipinnoitetusta teräksestä valmistetulle Sandellsandberg-rakennukselle Design S -palkinto
04.12.2020 23.44KATSO TÄSTÄ 4.12. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisia - mukana maarakennuspuolen asiaa..
04.12.2020 9.26Metso Outotecille sadas elinkaaripalvelusopimus kivenmurskausteollisuudessa
03.12.2020 13.22Kotimainen materiaalien kulutus laski kolme prosenttia edellisestä vuodesta
02.12.2020 16.00Sormimerkkejä ja some-julkisuutta - miksi tietyöt nostavat tunteet pintaan
01.12.2020 9.19Jätevesilietteestä ja biohiilestä ratkaisu suljettujen kaivosalueiden ympäristöhaasteisiin
01.12.2020 7.00Endomines AB Q3 2020 Liiketoimintakatsaus - Fridayn kaupallisessa ylösajossa yhä teknisiä haasteita
30.11.2020 11.00SSAB vahvistaa käyvänsä keskusteluja Tata Steel Europe Netherlandsia koskien
29.11.2020 12.00Olympiastadionin perusparannus ja uudistamistyö on valittu vuoden 2020 RIL-Palkinnon saajaksi
28.11.2020 12.11YIT laajentaa jätevoimalaa Vantaalla
27.11.2020 23.00KATSO TÄSTÄ 27.11. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisia - mukana paljon maarakennusasiaa...
26.11.2020Metso Outotec lahjoitti murskalaitteita Beirutin räjähdysalueen jälleenrakentamiseen
25.11.2020 8.50Polttokennotekniikkaa työmaaolosuhteisiin - generaattori jo kehitteillä
24.11.2020 11.47Keski- ja Länsi-Suomen rataverkon kunnossapitourakat Norjalalaiselle yhtiölle
23.11.2020 16.55Nimitykset: Arto Matinlassi on uusi Renault Trucks kuorma- ja pakettiautomyyjä Volvo Truck Center Tampereella
23.11.2020 11.05Kaivosala arvioi omaa toimintaansa - Työturvallisuus ja sidosryhmäyhteistyö kunnossa, vesien hallinnassa parannettavaa
23.11.2020 8.11Maarakennusalan kustannukset laskussa
21.11.2020 11.00Mineraalisektorin suhdannetilanne hyvä koronasta huolimatta - investoinnit jopa miljardi euroa
20.11.2020 22.22KATSO TÄSTÄ 20.11. LÄHETYS! Ammattilehden & Kivirockin Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisia - paljon maarakennusalan asiaa...
20.11.2020 9.19Uusi kokemuksellinen tarjoussuunnittelutyökalu tarjoaa mahdollisuuksia myös hiilijalanjälkilaskentaan
19.11.2020 11.11Doofor mukana Bauma China messuilla Shanghaissa 24.-27.11.2020
18.11.2020 8.30Kamrock saa taakseen sijoitusyhtiön
17.11.2020 9.28Suorituskykyinen suunnanvaihtoventtiili liikkuvien työkoneiden ohjausjärjestelmiin
16.11.2020 12.11Wetteri Powerin kiertue tällä viikolla Pohjois-Suomessa - RealMachinery mukana menossa!
15.11.2020 17.52Rotator Kuopio - asiakaslähtöistä palvelua
13.11.2020 22.40KATSO TÄSTÄ 13.11. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisia - mukana paljon maarakennusalan asiaa...
13.11.2020 13.11Rakennuskustannukset nousivat lokakuussa 0,5 prosenttia vuodentakaisesta
12.11.2020 9.33Keliber ja Kokkolan Energia sopimukseen kemiantehtaan tontista
11.11.2020 8.00Delete odottaa hyviä taloudellisia tuloksia vuoden viimeiseltä neljännekseltä
10.11.2020 14.44Jätevedenpuhdistamon tunnelilouhinnat valmistuivat Espoossa
09.11.2020 9.21Junaliikenteen seisakkeen rakentaminen käynnistyy Tesomalla
09.11.2020 8.11Volvon ja Renault Trucksin Maastokoeajot Kuopiossa tänään ja huomenna 9.-10.11.
06.11.2020 21.50KATSO TÄSTÄ 6.11. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisia - mukana paljon maarakennus asiaa...
06.11.2020 12.45GTK tekee kallioperänäytteenottoa Kaustisen ja Kruunupyyn alueella
04.11.2020 8.12Roadscanners ja Lapin AMK yhteistyöhön
03.11.2020 9.00Renault Trucks C-sarja sekä Master koeajettavissa - Katso tästä tapahtuma-ajat ja paikat
02.11.2020 13.00Helsingin päärautatieaseman edusta auki jopa kolmeksi vuodeksi
01.11.2020 11.11Robit Oyj: Vahvaa kasvua - neljäs peräkkäinen kasvun vuosineljännes
31.10.2020 11.11Terrafame on allekirjoittanut YK:n Global Compact -aloitteen
30.10.2020 23.11KATSO TÄSTÄ 30.10. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisia
29.10.2020 9.00Nokian Hakkapeliitta TRI traktorien -rengasperheeseen uusia kokoja
28.10.2020 13.19Akkukäyttöinen kaapelinvetolaite nopeuttaa ja helpottaa asennuksia
26.10.2020 10.31Terrafame osavuosikatsaus Q3 2020
26.10.2020 10.22Maanteiden uudet hoitourakat Pirkanmaalla
26.10.2020 10.20Maansiirtokoneiden kulutusosat ja varaosat nopeasti ja vaivattomasti verkkokaupasta
25.10.2020 11.55Maarakennusalan kustannukset laskivat syyskuussa 2,5 prosenttia vuodentakaisesta
24.10.2020 12.11Novatronin myyntitiimi saanut uuden vahvistuksen
23.10.2020 21.22KATSO TÄSTÄ 30. JUHLALÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisia
23.10.2020 10.27Kaivosalan toimijat uusivat Aitikin kuparikaivoksen palvelusopimuksen Ruotsissa
21.10.2020 14.00Nimitykset: Sami Krühn Renault Trucks kuorma- ja pakettiautomyyjäksi Kuopioon
21.10.2020 12.52Nimitykset: Jouni Haapalainen vahvistaa Suvanto Trucksin Pohjois-Suomen myyntitiimiä
20.10.2020 10.00Lujabetonille historiallisen suuri teräsbetonipaalutilaus ja uusi paalutehdas Kärsämäelle
19.10.2020 11.20Valtatien 4 parantaminen välillä Hartola?Oravakivensalmi käynnistyy
19.10.2020 10.00TULOSSA 30. JUHLALÄHETYS! Mainostaja - lähde mukaan alan seuratuimpaan uutislähetykseen
17.10.2020 11.00STARTTI HUOMENNA 19.10 LEMPÄÄLÄSSÄ! Koeaja uuden sukupolven Cat kaivukoneet AvescoCat Road Showssa - katso tästä kiertueaikataulu
16.10.2020 23.33KATSO TÄSTÄ 16.10. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisia - mukana paljon maarakennusalan asiaa....
15.10.2020 14.44Swerock testaa sähkökäyttöisiä kuorma-autoja maansiirto- ja sementinkuljetustehtävissä Ruotsissa
14.10.2020 16.09Sotkamo Silver julkaisi osavuosikatsauksen
14.10.2020 15.00Tapojärvi ja Lapin AMK yhteistyöhön
14.10.2020 8.30Rakennusyritysten liikevaihdon kasvu jatkui elokuussa
13.10.2020 14.00Erä Cat -koneita nopeaan toimitukseen
13.10.2020 14.00Esittelyssä kolmannen sukupolven Volvo FMX - valmis kaikkein vaikeimpiin olosuhteisiin ja vaativimpiin maastoihin
13.10.2020 13.09Pohjoinen kasvuvyöhyke: EU:n elpymisrahoitusta tulee suunnata myös liikenne- ja infrahankkeisiin
12.10.2020 11.11JKM Steel Oy liittyy KOME Oy:n huoltopiste ketjuun
11.10.2020 13.44Novatronin Xsite® 2D-puoliautomaatiojärjestelmä saatavilla Doosaniin
09.10.2020 22.11KATSO TÄSTÄ 9.10. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisia - mukana paljon maarakennusasiaa...
08.10.2020 10.00Maksimaalinen hyöty työkoeesta
07.10.2020 17.10Kotkan valtuusto varmisti Itäisen rantaradan hankeyhtiön rahoituksen
07.10.2020 9.34Rakentamishankkeiden aloituksissa ootettavissa kasvua
06.10.2020 11.00Kivirock 2/2020 työn alla KIVIROCK järkäle ilmestyy marraskuun alussa - Varaa nyt oma ilmoituspakettisi!

Näytä lisää »