Uusi menetelmä ennustaa, miten liikkuva jää koettelee vuosisatojen aikana siltoja ja tuulivoimaloita

07.06.2019 10.45

Esimerkki jäälohkaremuodostelmasta Pohjanlahdella. Kuva: Janne Ranta / Aalto-yliopisto

Esimerkki jäälohkaremuodostelmasta Pohjanlahdella. Kuva: Janne Ranta / Aalto-yliopisto

Aalto-yliopiston tutkijoiden kehittämillä simulaatioilla voidaan arvioida arktisen jään synnyttämää kuormitusta tulevaisuuden jääolosuhteissa. Tarve simulaatioille kasvaa, koska ilmastonmuutoksen takia ennusteita ei voida tehdä enää vain kenttätiedon perusteella.

Arktisten vesien olosuhteet ovat maailman ankarimpia. Voimakkaat tuulet ja virrat työntävät jäätä voimalla pitkiäkin matkoja synnyttäen jopa kymmenien metrien korkuisia harjanteita. Samaan aikaan maapallon lämpeneminen ja ihmisten lisääntynyt läsnäolo ovat tuoneet uusia paineita pohjoisille alueille.

Jäiden rakenteille aiheuttamien pitkäaikaisten vaikutusten taustalla olevat mekanismit tunnetaan kuitenkin huonosti. Nyt Aalto-yliopiston tutkijat ovat kehittäneet menetelmiä, joiden avulla voidaan arvioida raskaiden jääkuormien vaikutusta siltojen ja tuulivoimaloiden kaltaisiin rakenteisiin.

”Merijään murtuminen on prosessi, jossa tuulten tai virtojen kuljettama jää murtuu merirakenteita vasten ja aiheuttaa rakenteille jääkuormia”, kertoo professori Jukka Tuhkuri.

”Prosessi on erittäin herkkä, jopa kaoottinen, minkä vuoksi systemaattisen analyysin tekeminen kentällä tehtyjen mittausten perusteella on uskomattoman haastavaa.”

Erilaisten skenaarioiden ja vaikutusten pitkän aikavälin ennustamisessa tutkijaryhmä käyttää edistyneitä numeerisia kokeita eli tietokonesimulaatioita. Niiden avulla voidaan kartoittaa, miten mikrotason muutokset jää-rakennevuorovaikutusprosessissa vaikuttavat jään murtumisen eri osa-alueisiin.

”Numeeristen kokeiden avulla voimme todella ennustaa, mitä jääkuormitustilanteissa tapahtuu, koska simulaatiossa voimme hallita kaikkia mukana olevia tekijöitä. Oikean merijään osalta meillä ei koskaan ole tätä mahdollisuutta”, kertoo apulaisprofessori Arttu Polojärvi.

Paksuus ja puristuslujuus merkittävimmät tekijät

Tarkkojen simulaatioiden ansiosta tutkijat ovat saaneet täysin uutta tietoa prosessin taustalla olevasta mekaniikasta.

”Simulaatioiden avulla olemme havainneet, että jään paksuus on selkeästi tärkein rakenteisiin vaikuttava tekijä. Toisena tulee puristuslujuus, ja voimme melkein unohtaa kaiken muun, mikä on ristiriidassa alan vakiintuneen ajattelun kanssa”, sanoo Tuhkuri.

Maapallon lämpenemisen vuoksi arktinen jää ohenee, myrskyistä tulee rajumpia ja jää liikkuu entistä enemmän. Samaan aikaan arktisten alueiden teollisuus ja matkailuala kasvavat, mikä tuo mukanaan uusia riskejä niin ihmisille kuin ympäristöllekin.

”Emme pysty ennustamaan jääkuormia tulevaisuuden jääolosuhteissa tällä hetkellä käytettävissämme olevan kenttätiedon avulla. Meillä tulee edelleen olemaan vahvaa ja paksua jäätä, mutta toisaalta muuttuvat sääolosuhteet ja lisääntyvät myrskyt voivat liikuttaa yhä enemmän myös ohutta jäätä”, kertoo Polojärvi.

”Turvallisten ja ympäristön kannalta optimoitujen merirakenteiden suunnittelussa on oleellista, että kykenemme ennustamaan jääkuormia tulevaisuuden jääolosuhteissa.”

Ryhmä esittelee tutkimuksensa tuloksia 7. kesäkuuta Aalto-yliopistossa järjestettävässä johtavien jäätutkijoiden IUTAM symposium on physics and mechanics of sea ice -konferenssissa.

Kysymyksiä ja vastauksia

Onko numeeristen kokeiden avulla aiemmin tutkittu jääkuormia?

Tässä tutkimuksessa tehtiin ensimmäistä kertaa tilastollista analyysiä jääkuormiin liittyen numeeristen kokeiden avulla. Tällaisten kokeiden ja analyysin avulla voidaan arvioida rakenteiden jääkuormia pitkällä aikavälillä. Aikaisemmin tutkijat ovat tutkineet jään murtumista ― eli sitä, kuinka tuulten ja virtojen työntämä jää murtuu merirakenteita vasten ja kuinka tämä vaikuttaa rakenteisiin ― eri tavoin: kokeellisesti laboratorioissa, kokeellisesti kenttäolosuhteissa, laatimalla teoreettisia malleja ja käyttämällä erilaisia numeerisia työkaluja.

Voidaanko menetelmän avulla todella ennustaa jään käyttäytymistä ilmaston lämmetessä – jopa vuosisatoja eteenpäin?

Kyllä. Aivan kuten geofysiikan alan kollegat voivat ennustaa jään ohenemista ja heikkenemistä maapallon lämmetessä, me voimme ennustaa, kuinka jääkuormat muuttuvat. Tämä johtuu siitä, että mallimme pohjautuvat perustavanlaatuisiin fysikaalisiin suureisiin, joita voimme muuttaa ja tarkastella näiden muutoksien vaikutuksia jääkuormiin. Muut mallit eivät välttämättä ole yhtä yksityiskohtaisia.

Mitä riskejä jääkuormista aiheutuu ihmisille ja ympäristölle?

Merirakenteet voivat murtua ja aiheuttaa onnettomuuksia. Jos ihmisiä työskentelee rakenteella, joka rikkoutuu, seuraukset voivat olla vakavia. Rakenteiden vaurioituminen voi tulla erittäin kalliiksi ja johtaa ympäristöriskeihin esimerkiksi polttoainesäiliöiden tai -putkien mahdollisten vuotojen vuoksi.

14.07.2019 10.11YIT aloitti vuoden toisella neljänneksellä viiden kerrostalon rakentamisen Venäjällä
13.07.2019 11.33Neljä tapaa, joilla maarakennuskoneiden kuljettajien koulutus voi alentaa omistajuuden kokonaiskustannuksia
13.07.2019 9.11Rakentamisen liikevaihto kasvoi toukokuussa 2,5 prosenttia, mutta myynnin määrä väheni
12.07.2019 19.01Tawastia Truck Weekend kerää rekkaväen huomenna Ahveniston moottoriradalle - Ammattilehti paikalla Mediamobiililla
12.07.2019 9.00Rotator panostaa palvelun tehokkuuteen - toimiva kenttähuolto tärkeässä roolissa
11.07.2019 9.44Kouvolan asuntomessualueella rakennetaan uutta vanhan rinnalle - Täydennysrakentaminen asettaa erityisvaatimuksia infrasuunnittelulle
10.07.2019 12.22Swedish Steel Prize 2019 -kilpailu on alkanut - hakemukset sisään 15.8. mennessä
09.07.2019 17.01Engcon siirtyy käyttämään vain itse kehittämäänsä turvallista työlaitekiinnikettä
09.07.2019 16.00Hallinto-oikeus hyväksyi Pyhtää-Redstonen lentokentän ympäristöluvan
09.07.2019 10.11Lahden eteläisellä kehätiellä kasvualustaksi sopiva maa kierrätetään ja seulotaan
08.07.2019 11.01Volvo CE esittelee EMEA-alueen Uptime Center -keskuksen
07.07.2019 10.11Metso esittelee ratkaisunsa kaivosjätteen kestävämpään käsittelyyn ja tuo markkinoille uuden Metso VPX -suodattimen
06.07.2019 10.00Mateko Oy:llä avoin työpaikka - varaosamyyjä Ouluun
06.07.2019 7.00Outotec ja Metso Minerals yhdistyvät - Metso Flow Controlista tulee itsenäinen yhtiö
05.07.2019 15.33YIT myy Pohjoismaiden päällystys- ja kiviainesliiketoiminnat Peabille 280 miljoonalla eurolla
05.07.2019 10.00Kivirockin Facebookissa käynnissä kesäkisa - käy osallistumassa ja voita Doosan-kesäsetti
04.07.2019 11.00Pieni ja ketterä kaivosrobotti muuttaa kaivosteollisuuden tulevaisuutta
03.07.2019 12.01Ammattilehti mukana Okra 2019 näyttelyssä loppuviikon - tule hakemaan Mediamobiilista uusimmat lehdet!
02.07.2019 14.11Tulossa pian! Sähkökäyttöinen Teletrukki JCB 30-19E
02.07.2019 9.11Kari Rautanen on nimitetty K-Auton MAN Truck & Bus -yksikön johtajaksi
01.07.2019 11.11Rakennusteollisuus RT:n asuntotuotantokysely: Sijoittajakysyntä tukee hidastuvaa asuntotuotantoa
30.06.2019 11.00Maarakennusalan kustannukset nousivat toukokuussa 4,1 prosenttia vuodentakaisesta
29.06.2019 13.11Uusi JCB Hydraload 555-210R kurottaja ensiesittelyssä
29.06.2019 11.00Akkuekosysteemi - Nykytilaselvitys
28.06.2019 10.33Riverside Truck Meeting 2019 nyt lauantaina 29.6. Loviisassa - Ammattilehden Mediamobiilista saat matkaan uusimmat lehdet
28.06.2019 10.00Jätevesijärjestelmien päivittäminen käy parhaimmillaan hyvinkin nopeasti
27.06.2019 12.00Säiliöperävaunu tekee työkoneiden polttoainehuollosta helppoa
26.06.2019 17.11Romuta Oy: Ammattina ympäristöteot - materiaalinkäsittelyyn hankittiin sähkökäyttöinen Sennebogen
26.06.2019 15.02YIT on sopinut uudesta infrahankkeesta Tukholmassa
26.06.2019 9.23YIT:lle lukuisia maanteiden ja kaupunkien kunnossapitourakoita
25.06.2019 10.11Rotator mukana Okra 2019 -maatalousnäyttelyssä Oripäässä
24.06.2019 12.30Ekosysteemihotelli tarjoaa turvapaikan infrarakentamisen vuoksi uhatulle lajistolle
24.06.2019 9.38Syväjärven litiumkaivoshanke etenee - valmistelevat työt käyntiin jo tämän vuoden puolella
24.06.2019 8.30Maarakennusalan kustannukset nousussa
23.06.2019 11.11Novatronin huolto-organisaatio vahvistui - Teemu Levänaho aloitti kenttäasentajana Etelä-Suomessa
22.06.2019 9.11Kuorma-autoilla kuljetettu tavaramäärä pysyi ennallaan vuoden 2019 ensimmäisellä neljänneksellä - maa-ainesten määrä kasvoi 64 %
21.06.2019 11.11Kaivoslain toimivuutta koskeva raportti valmis - lupajärjestelmissä yhteensovitettavaa
20.06.2019Keliberin Syväjärven esiintymän malmivarat ennakoitua runsaammat
19.06.2019 11.11KATSO VIDEO! Jos toiselle kuoppaa kaivaa, niin se kannattaa Catilla kaivaa...
18.06.2019 9.11Adven toteuttaa uusiutuvaan energiaan perustuvan energialaitoksen Terrafamen uudelle akkukemikaalitehtaalle
17.06.2019 11.12Kaivoslain toimivuutta koskeva arviointiraportti luovutettu työ- ja elinkeinoministerille
17.06.2019 9.50Raide-Jokerin rakentaminen vaikuttaa pääkaupunkiseudun liikenteeseen
16.06.2019 10.11Laadukas suuntapora on pitäaikainen investointi - työmenetelmä yleistyy koko ajan infrarakentamisessa
15.06.2019 10.11Uusi MultaVEX Vibra 40-50 S: Tehokas laite kaikkeen seulontaan
14.06.2019 8.11Terrafame tehnyt sopimuksen happilaitoksen rakentamisesta akkukemikaalitehtaan yhteyteen
13.06.2019 12.53Engconille myönnetty Mästarnas Mästare -palkinto
13.06.2019 11.33DAF CF Constructionille TOP BAU TRUCK -palkinto
12.06.2019 18.50Outokummun Kemin kaivokselle nousee uusi malminnostotorni
12.06.2019 17.17MAXPO 2019 entistäkin kattavampi
12.06.2019 12.44Normet teki historiaa esittelemällä akuilla tehtävää räjähteiden panostusta
11.06.2019 11.11Hitachi ConSite Oil Sensor säästää aikaa ja rahaa
10.06.2019 12.15Uusi Bridgestone Ecopia H002 auttaa alentamaan kokonaiskustannuksia myös haastavissa olosuhteissa
10.06.2019 9.00Metso kiihdyttää kasvuaan kivenmurskausmarkkinoilla
09.06.2019 11.00YIT rakentaa kaivoksen nostotornin Kittilään
08.06.2019 11.11Metsolla on syytä juhlaan - jo 10 000 HP-kartiomurskainta myyty
07.06.2019 14.00Tekoäly kiihdyttää teollisuuden automaatiokehitystä
07.06.2019 10.45Uusi menetelmä ennustaa, miten liikkuva jää koettelee vuosisatojen aikana siltoja ja tuulivoimaloita
06.06.2019 11.11INFRA ja Rakennusteollisuus RT: Väylärahoituksella rakennetaan silta yli laskevan suhdanteen - työllisyys ja ilmasto ovat hallitusohjelman suurimpia voittajia
06.06.2019 7.11YIT siirtyi kestävässä kehityksessä uuteen aikaan
05.06.2019 19.00LUE TÄSTÄ! Alkukesän Metsäalan Ammattilehti - lue tästä 156 sivua kuljetus- ja konealan asiaa!
04.06.2019 12.11Cat-jälleenmyyjä Witraktor toimitti Caterpillarin varavoimajärjestelmän Telian Helsingin datakeskukseen
04.06.2019 11.24Telinekataja ostaa ABAB Sverige AB:n ja laajentaa Ruotsiin
04.06.2019 11.12Väitös: Ilmastopolitiikkaa voitaisiin tehostaa ulottamalla ilmastovaikutusten hinnoittelu myös maankäyttösektorille
03.06.2019 14.33Kaivosteollisuus tyrmistynyt hallitusohjelman linjauksista
03.06.2019 14.00Ed Santamaria nimitetty Normetin toimitusjohtajaksi
02.06.2019 9.11Rakennuskonevuokrauksen kasvu taittuu loppuvuonna ja kääntyy taas vuonna 2020 lievään kasvuun
01.06.2019 11.11Raksalle töihin - Skanska, Rakennusliitto ja Barona käynnistävät työssäoppimisohjelman nuorille
31.05.2019 12.11Yötyö on työturvallisuusriski asfalttitöissä
30.05.2019 11.005G:n mahdollisuuksien kartoittaminen maanrakennuksen toimialalla
29.05.2019 13.50Hämeenlinnanväylän ja Kuninkaantammen eritasoliittymän tiesuunnitelman sekä liittyvien katusuunnitelmien laatiminen alkaa Helsingissä
29.05.2019 13.45Talvirenkaiden kesäkäyttö ei kannata
28.05.2019 9.11Engcon palkitaan yhtenä Ruotsin parhaiten hoidetuista yrityksistä
27.05.2019 9.11Novatronin Pohjois-Suomen asiantuntijapalvelut vahvistuneet
26.05.2019 11.11AMMATTILEHTI & KIVIROCK KOEAJAA: Toyota Hilux 2.4 4x4 AT32 - Sähköä hydrauliikalla
25.05.2019 13.33Rototilt lisää kehitystahtia - nyt julkistetaan neljä päivitettyä rototilttimallia
25.05.2019 11.11Metso toimittaa kaivoslaitteita Albemarlen litium-hankkeeseen läntisessä Australiassa
24.05.2019 10.11Maarakennusalan kustannukset nousivat huhtikuussa 4,1 prosenttia vuodentakaisesta
23.05.2019 13.11Tutustu Rotarentin uusiin www-sivuihin
22.05.2019 11.30Nimitysuutinen: Volvo Truck Center Vantaa
22.05.2019 11.20YIT on allekirjoittanut lopullisen sopimuksen Raide-Jokerin rakentamisesta allianssimallilla
22.05.2019 10.15Nokian Ground Kare - uusi kaivinkoneen ja traktorikaivinkoneen rengas niityille, teille ja rautateille
21.05.2019 11.11Rakennuslupia myönnetty ensimmäisellä neljänneksellä vähemmän kuin vuotta aiemmin
20.05.2019 9.11NCC rakentaa Lahden Taloille kaksi A-luokan kerrostaloa Lahden keskustaan
19.05.2019 10.11Volvo CE:n myynti kasvoi 15 prosenttia ensimmäisellä neljänneksellä
18.05.2019 13.33Rakennuskustannukset nousivat huhtikuussa 1,7 prosenttia vuodentakaisesta
17.05.2019 15.45Saattoautojen käyttö vakiintumassa päällystystyömaiden turvallisessa ohittamisessa
16.05.2019 18.01Metallinjalostajat ry:n toimitusjohtaja Kimmo Järvinen: Päästökauppakompensaatio tärkeä viennille ja ilmastolle
16.05.2019 10.42INFRA ry: Yötyö on työturvallisuusriski asfalttitöissäkin
15.05.2019 9.23DAF johtaja PACCAR:in pääjohtajaksi
14.05.2019 12.22Mählers tuo markkinoille tehokkaan harjatelan kuorma-autoihin ja pyöräkuormaajiin
13.05.2019 14.10Kainuun Soran Lokotrack-päivitys toi lisää tehoa ja toimintavarmuutta
12.05.2019 12.11Uutta näyttöteknologiaa koneohjaukseen Novatronilta
11.05.2019 17.11Kuljetus-Logistiikka 2019 -tapahtumassa vieraili yhteensä 15 474 kävijää
10.05.2019 11.11Volvo CE ja Trimble kehittävät 3D-päivityksen kaivukoneen Dig Assist -ohjausjärjestelmään
09.05.2019 14.11Yksinkertainen Volvon hybridi parantaa polttoainetaloutta jopa 17 %
08.05.2019 19.11Ammattilehden Kuljetusnäyttely osastolla 6f45 on tarjolla Hyviä Uutisia - tervetuloa käymään!
08.05.2019 11.11Rakentamisen suhdanne kääntyy maltilliseen laskuun
07.05.2019 9.11Komatsu kiviautojen toimitukset alkaneet kaivokselle Pohjois-Suomeen
07.05.2019 7.11Terrafame jatkaa Sotkamon Jymyn pääkumppanina - kaudella 2019 kummipelaajana lukkari Ville Väliaho
06.05.2019 12.11Doppstadt Inventhor -murskan Demo 8.-9.5. Tampereella - tervetuloa tutustumaan!

Näytä lisää »