Uusi teiden hoidon urakkamalli tilaajan ja urakoitsijan välille

03.12.2018 13.00

Teiden hoidon uusi urakkamalli on syntynyt Liikenneviraston, ELY-keskusten ja urakoitsijoiden kuten muiden muassa YIT:n yhteistyönä. Uusi urakkamalli tekee urakoiden kustannuksista ja hankinnoista läpinäkyviä ja tehostaa tilaajan ja urakoitsijan yhteistyötä. Ensimmäiset kilpailutukset tehdään joulukuussa 2018 ja mallin mukaiset urakat käynnistyvät syksyllä 2019.

Valtion maanteitä koskevat tienhoidon urakat sovitaan yleensä viiden vuoden pituisiksi alueurakoiksi, jotka urakoitsijan työnjohto hoitaa aliurakoitsijoiden kanssa. Aiemmin pitkälti kilpailu-urakoina tehdyt alueurakat uudistuvat, kun Liikennevirasto ja ELY-keskukset ottavat käyttöön uuden teiden hoidon urakkamallin. Muutosta kaivattiin, sillä vanhoissa kilpailu-urakoissa hinta muodostui ratkaisevaksi tekijäksi tienkäyttäjien tarpeisiin vastaamisen sijaan. Uusi urakkamalli on kolmen aiemmin käytössä olleen mallin yhdistelmä, jossa korostuu läpinäkyvyys, joustavuus ja laatu. YIT on ollut yhdessä muiden pääurakoitsijoiden kanssa mukana kehittämässä uutta mallia. Mitä uusi teiden hoidon urakkamalli tarkoittaa YIT:lle?

“YIT:n näkökulmasta uusi urakkamalli lisää yhteistyötä ja avoimuutta tilaajan ja urakoitsijan välillä. Joustavamman yhteistyön kautta myös tienkäyttäjä saa hyötyä”, kertoo YIT Kunnossapidon johtaja Harri Orko.

Uuden urakkamallin tavoitteena onkin ollut parempi yhteistyö tilaajan ja urakoitsijan kesken. Orkon mukaan uuden mallin myötä urakoitsijan ja tilaajan välinen yhteistyö alkaa merkittävästi varhaisemmassa vaiheessa kuin ennen ja keskustelua käydään jatkuvasti.

“Yhteistyö ei perustu pelkästään työmaakokouksissa läpi käytäviin asioihin vaan se on jatkuvaa vuoropuhelua”, Orko kertoo.

Tienkäyttäjä hyötyy tilaajan ja urakoitsijan avoimesta yhteistyöstä

Orkon mukaan avoimuus ja luottamuksen saavuttaminen ovat jatkossa entistä tärkeämpiä tilaajan ja urakoitsijan yhteistyön kannalta. Uusi malli perustuu Open Bookiin, joissa kaikki kustannukset ja hankinnat ovat läpinäkyviä tilaajan ja urakoitsijan välillä. Kun on avoimet kirjat, hankinnoista päätetään urakan parhaaksi yhdessä tilaajan ja urakoitsijan kesken.

Käytännössä uusi malli tuo joustavuutta tilaajan ja urakoitsijan toimintaan, kun säästynyt raha voidaan käyttää hyödyksi muualla. Esimerkiksi kuivana kesänä tienvarsien heinät eivät kasva ja niitä leikataan harvemmin, jolloin siihen varattu raha voidaan käyttää sen sijaan huonokuntoisten sorateiden hoitoon.

“Käytetään eurot tehokkaasti tienkäyttäjän parhaaksi hukkaa poistamalla”, Orko summaa.

YIT kasvattaa osaavia tekijöitä teiden kunnossapidon työnjohtoon

Uuden mallin mukaisiin urakka-asiakirjoihin sisältyy laatulupauksia muun muassa viestinnän tehostamisesta tienkäyttäjien ja muiden sidosryhmien suuntaan. Jo nykyään YIT kertoo tienkäyttäjille alueurakoiden työmaista ja talvikunnossapidon tilanteesta muun muassa työnjohdon ylläpitämien Facebook-sivujen avulla.

“Alueurakan Facebook-sivut ovat hyvä keino viestiä paikallisesti, mitä tehdään ja miksi”, Orko lisää.

Jotta laadukas tienhoito voidaan varmistaa myös jatkossa, Orkon mukaan myös urakoiden osaavan ja ammattitaitoisen henkilöstön merkitys kasvaa entisestään. Teiden kunnossapidon työnjohtoa ei valmistu suoraan koulunpenkiltä, joten YIT:llä alaa opiskellaan työn kautta.

“Pyrimme kasvattamaan itse osaavia tekijöitä. Otamme harjoittelijoita varhaisessa vaiheessa ja koulutamme heitä kunnossapidon pariin”, Orko kertoo.

Digitaalisuus tärkeässä roolissa kaikessa kehitystyössä

YIT:llä kehitetään tienhoitoa jatkuvasti muun muassa kunnossapidon prosessien, digitaalisuuden sekä välineistön ja kaluston parissa. Digitaalisuus on ollut YIT:llä jo pitkään tärkeässä roolissa ja se on yhdistävä tekijä lähes kaikessa kehitystyössä.

Prosessien sujuvuutta ja tehokkuutta kehitetään muun muassa lisäämällä automaatiota ja kehittämällä digitaalista seurantaa. Myös välineistöä ja kalustoa kehitetään samasta näkökulmasta. Seurannan kautta voidaan parantaa esimerkiksi teiden suolaamista.

“Olemme kehittäneet yhdessä YIT:n kalustoyksikön, aliurakoitsijoiden ja yhteistyökumppaneiden kanssa muun muassa suolaimiin liittyviä tiedonkeruu- ja seurantajärjestelmiä, joiden avulla saadaan tietää, voidaanko suolan käyttöä tehostaa. Oikealla suolan käytön määrällä varmistamme tienkäyttäjän turvallisuuden ja samalla huolehdimme ympäristöstä”, Orko kertoo.

Myös laadunvarmistusta ja turvallisuutta tehostetaan tekoälyn avulla. YIT:n kehittämä Kelikoneäly-hanke on tästä hyvä esimerkki. Tiesään ennustaminen perustuu perinteisesti meteorologisiin menetelmiin, tutkakuviin sekä tiesääasemien kelitietoihin. Kelikoneälyssä taas pyritään koneoppimisen keinoin ennustamaan kelitilanteen muutoksia ja ennustamaan liukkautta. Kun tiesää on ennakoitavissa, on Orkon mukaan myös helpompi tehostaa suolan käyttöä, varata oikea määrä kalustoa teille ja toimia kustannustehokkaasti urakan, tilaajan ja myös tienkäyttäjän parhaaksi.

Lue lisää:
Kunnossapito on ympärivuotista palvelua (Kunnossapito YIT:n verkkosivuilla)

Koneäly auttaa teiden ja katujen kunnossapidossa

Teiden kunnossapito toimii suunnitelmallisesti

29.01.2019 13.15Veho pidentää paketti- ja kuorma-autokorjaamoiden/huoltojen aukioloaikoja
29.01.2019 10.01Maarakennus Utriainen Oy ja Sisä-Suomen Murskaus Oy: Vaativien maarakennustöiden tehokasta toteutusta
29.01.2019 8.33Akkumetallit tekevät Suomesta globaalin pelurin ilmastonmuutoksen pysäyttämisessä
28.01.2019 20.11Kivirockin Facebook-sivuilla jo yli 1600 tykkääjää - tykkää sinäkin!
28.01.2019 16.40Caterpillar huipputulokseen - liikevaihto vuonna 2018 oli 54,7 miljardia dollaria
28.01.2019 9.22Auto- ja tieforum vaatii nopeita päätöksiä tierahojen nostamiseksi
27.01.2019 13.11Suuntaporaus on tehokas työmenetelmä - onnistuu myös kivisessä maaperässä
26.01.2019 9.11UniCarriers keskittyy trukin kuljettajaan
25.01.2019 10.01Kallioporauksen uusi ulottuvuus - kotimaiset Stonepower poravaunut menestyvät vientimarkkinoillakin
25.01.2019 9.30Maakaasun siirtoputkimuutoksen valmistelu- ja rakennustyöt alkamassa Helsingin Patolassa ja Maunulassa
24.01.2019 21.00Kaipaatko tehoa verkkomarkkinointiin? Lähde mukaan Kivirock.fi -palveluun banneri/uutispaketilla 2019
24.01.2019 19.03Renault Trucks K-sarjan maansiirtoauto koeajettavissa ympäri Suomen
24.01.2019 10.00Ingvald Lindberg Oy, Kirkkonummi: Maata siirretty yli 70 vuoden ajan
24.01.2019 9.00Katso opasvideo kaivukoneen kauhan kalibroinnista Xsite® PRO -konehjausjärjestelmällä
23.01.2019 14.22Väylien kunnossapidon näkymät vuodelle 2019
23.01.2019 13.50Kiertotalouden tarvitsemia uusia materiaaleja tutkitaan Otaniemeen perustettavassa yhteislaboratoriossa
23.01.2019 10.13Tehokas työkalu-uutuus siltasuunnitteluun
23.01.2019 9.33Tuoreen SKAL Kuljetusbarometrin mukaan myönteinen suhdannekehitys on taittunut
22.01.2019 15.11Novatronille uusi vahvistus pääkaupunkiseudulle
22.01.2019 11.11Maarakennushankkeiden ja kaivoksien materiaalivirtojen tarkkaa kokonaishallintaa
22.01.2019 9.11Myönnettyjen rakennuslupien kuutiomäärä edelleen voimakkaassa laskussa
21.01.2019 15.15Rotarent toimittaa kattavan konekaluston Eltel Networks Oy:lle
21.01.2019 14.55Liebherr esittelee 8. sukupolven tela-alustaiset kaivukoneet 2019
21.01.2019 14.25Oulussa kehitettiin ennätysluja ekobetoni
21.01.2019 13.12Valmetin ja Kemiran yhteistyö tuo merkittäviä parannuksia jäteveden käsittelyprosesseihin
20.01.2019 15.00Furukawa: Japanilaista laatua lisälaitteisiin jo lähes 150 vuoden ajan
20.01.2019 8.33"Länsinaapuri pitää ihmiset, tavarat ja rahan liikkeellä" - Ruotsi laittaa reilusti Suomea enemmän rahaa väyläinvestointeihin ja perusväylänpitoon
19.01.2019 9.00Nimitys Terrafame Oy:n johtoryhmässä
18.01.2019 18.11KATSO VIDEO! Aki Simula Oy:lle uusi Sisu Polar Hybrid kiviaineskuljetuksiin
18.01.2019 13.30Uusi Volvo kuorma-automyyjä Volvo Truck Center Tampereella: Joonas Siekkinen
18.01.2019 8.11JH-Toimelle Mikkeliin todellinen lumitykki JCB 419 K pyöräkuormaaja
17.01.2019 12.01Suomalainen kaivosteollisuus on globaali edelläkävijä
16.01.2019 18.12Hexagon introduces rugged industrial computers for mining industry
16.01.2019 17.35KymiRingin rata on 80-prosenttisesti valmis - MotoGP ajetaan 2020 ja F1-selvitystyö on virallisesti aloitettu
16.01.2019 15.01Huomio maansiirto autoilijat - uusi Sisu Rock S koeajettavissa Hyvinkäällä torstaina 24.1.
16.01.2019 14.30Keliber Oy:n Syväjärven kaivoslupa lainvoimaiseksi
16.01.2019 12.43Infra ry: Länsinaapuri osaa pitää ihmiset, tavarat ja rahan liikkeellä
16.01.2019 12.33NCC voitti valtakunnallisen työturvallisuuskilpailun historiallisella tuloksella
16.01.2019 9.09Maxpo 2019 5.- 7.9.2019 Hyvinkään lentokentällä
16.01.2019 8.23YIT: Lähivuosina saamme tarkkoja ennusteita liikenteestä ja ajamme täysin kierrätysasfaltista valmistetuilla teillä
15.01.2019 19.11Rakennuskustannukset nousivat joulukuussa 2,4 prosenttia vuodentakaisesta
15.01.2019 9.00Pitkät rekat yleistyvät liikenteessä - lakimuutos voimaan 21.1.
14.01.2019 15.11Uusi järeä Cat 990K Aggrigate Handler -pyöräkuormaaja kiviainesten kuormaukseen
14.01.2019 11.01Hitachi parantaa ZW180-6:n ja ZW220-6:n erikoismallien kestävyyttä ja turvallisuutta jätteenkäsittelyssä sekä purkutyömailla
13.01.2019 11.11Matti Luoranen nimitetty Novatronin aluemyyntipäälliköksi 1.1.2019 alkaen
12.01.2019 12.11Tervetuloa Helmikonepäiville Suomen Rakennuskoneelle Espooseen 1.-2.2.2019
11.01.2019 9.40Jouni Vihmo Rakennusteollisuus RT:n pääekonomistiksi
10.01.2019 18.01LUE TÄSTÄ! Vuodenvaihteen iso Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt - paljon mielenkintoista kone ja kuljetusasiaa
10.01.2019 16.53Menestyksekäs vuosi 2018: Volkswagen Hyötyautot toimitti maailmanlaajuisesti 499 700 ajoneuvoa
10.01.2019 14.30Tiekuljetusten ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudet kasvavat - enimmäismassoja ei muuteta
10.01.2019 12.54AGCO investoi AGCO Powerin moottoritehtaalle yli 100 miljoonaa euroa
08.01.2019 8.12RealMachineryn kasvusuunnitelmalle vahvistusta uudesta pääomasijoituksesta
07.01.2019 12.01Witraktor mukana Kuopion Tammimarkkinoilla 25.-26.1.
07.01.2019 8.48Tehokasta ja turvallista henkilökohtaista valaisua räjähdysvaarallisiin tiloihin
06.01.2019 14.11VIELÄ EHDIT MUKAAN ILMOITUKSELLA! Seuraava Metsäalan Ammattilehti lähtee painoon tällä viikolla - tulossa yli 150 sivua kone ja kuljetusasiaa
05.01.2019 14.11Kevyemmät ja vahvemmat kontit maksimoivat hyötykuorman
04.01.2019 10.01Mercedes-Benzin raskaissa kuorma-autoissa rekisteröinti- ja markkinaosuusennätys vuonna 2018
04.01.2019 8.11Skanska jatkaa vuokra-asuntojen rakentamista Ilmariselle Vuosaareen
03.01.2019 16.11Kuopion tammimarkkinat Rotatorilla 25.-26.1.2019
03.01.2019 12.50Kone Hyrkäs sai lisätehoja Lapin metsäteiden kunnossapitoon Lokotrack LT220D -laitoksella
02.01.2019 14.02Metso ostaa chileläisen HighService Corpin palveluliiketoiminnan
01.01.2019 11.11Nimityksiä Rotator Oy:ssä
31.12.2018 17.01Kivirock.fi toivottaa kaikille lukijoilleen ja yhteistyökumppaneille vauhdikasta Uutta Vuotta 2019!
31.12.2018 9.11Terrafamen ympäristö- ja vesitalouslupahakemus kuulutettu
30.12.2018 11.11Maarakennusalan kustannukset nousivat marraskuussa 4,7 prosenttia vuodentakaisesta
29.12.2018 11.01Keskustelu kaivoslaista jatkuu
28.12.2018 10.30Kela: Muutoksia työnantajien ja yrittäjien etuuksiin vuonna 2019
28.12.2018 8.09Endomines aloitti malmintuotannon USA:ssa
27.12.2018 15.00Keliberin litiumhydroksidipilotin koeajot valmistuivat suunnitellusti
26.12.2018 11.11Kaivosteollisuus ry valitsi uuden hallituksen
25.12.2018 12.01Rototilt laajentaa Vindelnin tehdastaan
24.12.2018 12.12Rakennusteollisuus RT: Ensimmäinen osakeyhtiömallinen liikennehanke valmisteluun jo keväällä
23.12.2018 11.11Anssi Heikkiselle kymmenes Länkkäri
22.12.2018 10.01Terrafame toimeenpanee aikaisemmin sovittuja rahoitusjärjestelyjä
21.12.2018 12.34Sotkamo Silver hakee muutosta ympäristölupaan
20.12.2018 10.44Pyhäsalmen kaivoksessa tutkitaan tulevaisuuden kaivosteknologioita
19.12.2018 14.50Peikko uudistaa Saksan tuotantotoimintojaan
19.12.2018 11.20Lujabetonin Järvenpään jättitehtaan tuotanto käyntiin
18.12.2018 8.25Rakennuskivilouhinnassa syntyvä sivukivi hyötykäyttöön
18.12.2018 8.23Kaivoslupa Keliber Oy:n Syväjärven kaivosalueelle
18.12.2018 8.20Normetille merkittävä sopimus Intiassa
17.12.2018 11.01Väyläinfran rahoitukseen ehdotetaan tuntuvaa korotusta
16.12.2018 11.11Rakennuskustannukset nousivat marraskuussa 2,5 prosenttia vuodentakaisesta
15.12.2018 11.01Parasta pyörillä - Hitachi pyöräkuormaajat
14.12.2018 10.01Suomen Rakennuskone Oy rekrytoi Kevitsaan - katso tästä työpaikkailmoitus
13.12.2018 20.55LUE TÄSTÄ! Uusi järkälemäinen Kivirock-lehti on ilmestynyt - tarjolla 248-sivua mielenkiintoista maarakennus- ja kaivosalan asiaa
13.12.2018 16.01Volvo Construction Equipment Finland Oy laajentaa maansiirtokoneiden huolto-organisaationsa Pohjois-Suomeen
13.12.2018 15.55A-Insinöörit Tampereen Kansi -hankkeen pohjoiskannen suunnittelijaksi
12.12.2018 17.01Kriittiset metallit ja huoltovarmuus -selvitys julkaistu
12.12.2018 15.00Cramo ja suomalainen Bliot teknologiayhteistyöhön
11.12.2018 17.44Rakennusyritysten rakennuksiin kohdistuvien korjausurakoiden arvo oli 8,9 miljardia euroa vuonna 2017
11.12.2018 8.55Sotkamon hopeakaivoshanke etenee suunnitelmallisesti
09.12.2018 11.00Leotechin pölynsidontalaitteet saa nyt Hansa-Machinesilta
08.12.2018 10.11Sähkökäyttöinen Avant e6 -kuormain palkittiin MaatalousKonemessujen uutuustuotekilpailussa hopeamitalilla
07.12.2018 12.11Novatron mukana INFRA RY:n 3D-koneohjauskoulutuskiertueella
07.12.2018 10.01Tehdyn työtunnin kustannus nousi heinä-syyskuussa 1,3 prosenttia edellisvuodesta
06.12.2018 10.11Terrafame tarttuu työvoimahaasteisiin oppilaitosyhteistyöllä
05.12.2018 13.12Huhtala jatkaa Metallinjalostajien hallituksen puheenjohtajana
05.12.2018 10.01Ilmastonmuutos ohjaa vahvasti maaperätutkimusta - Maaperätieteiden päivät kymmenettä kertaa 9.-10.1.2019
04.12.2018 12.00KKV esittää seuraamusmaksuja kartellista eristeyrityksille

Näytä lisää »