KIVIROCK KOEAJAA: Isuzu D-Max Space Cab 1,9 TDi 4WD LS - Ammattilaisten arvostamaa vetokykyä

Share |
30.07.2017 9:00

isuzu1.jpg

Isuzun vankkarakenteiset ja hyvän kantavuuden sekä erinomaisen vetokyvyn omavat D-Max lava-autot tunnetaan ammattikäytössä kestävyydestään. Nyt Isuzu tuo markkinoille uusitun D-Maxin joka vahvistaa merkin asemaa entisestään ammattilaisten keskuudessa.

Isuzu lukeutuu vanhimpiin japanilaisiin auto- ja moottorivalmistajiin. Merkki on vahvasti edustettuna useilla markkina- alueilla, laajalla hyötyautomallistollaan. Isuzun valmistamia lava-autoja myydään Amerikassa Chevrolet ja GMC -merkkisinä. Suomessa Isuzu tunnetaan nykyisin ammattilaisten keskuudessa väkivahvoista D-Max lava-autoistaan.

Moottoritekniikan kehittymisen myötä Isuzu pystyy nyt ainoana valmistajana tarjoamaan käyttötarkoituksen mukaisesti optimoituja voimalinjoja lava-autoasiakkailleen. Käytännössä se tarkoittaa entisen 2,8 litran moottorin korvaamista lähes litraa pienemmällä moottorilla. Samalla myös vaihteistot ja akselistot uusittiin. Tekniikan ohel- la uudistettiin auton ulkonäköä ja varusteita lisättiin. Nyt toteutettujen uudistusten tuloksena Isuzu D-Max tarjoaa nyt saman suorituskyvyn entistä pienemmällä energiamäärällä. Lisäksi turvallisuus ja auton ajettavuus paranivat.

isuzu4.jpgIsuzun täysin uusi nelipyttyinen turbodiesel on kevyt ja iskutilavuudeltaan optimaalinen. Ainoana moottorivaihtoehtona tarjottava 1,9-litrainen moottori kehittää VGT-ahtimen avuin hulppean 120 kW (163 hv) / 3600 r/min huipputehon ja tarjoaa 360 Nm vääntömomenttia kierrosalueella 2 000 - 2 500 r/min. 

Moottori yltää Euro 6 päästötasolle ilman urealiuosta, pelkän pakokaasujen kierrätyksen ja partikkelisuodattimen voimin. Lisäksi Isuzu kehitti D-Maxiin uudet, moottorin luonteeseen erinomaisesti sopivat 6-vaihteiset vaihteistot. Manuaalivaihteiston kolme alinta vaihdetta on kolmoissynkronoituja ja myös peruutusvaihde on synkronoitu.

Uusilla voimalinjoilla varustettu Isuzu D-Max on aikaisempaa taloudellisempi ja suorituskykyisempi. 

Vetokyky on yhä markkinoiden kovinta kastia eli 3500 kg ja kantavuus yli 1000 kg.

Kulutus ja hiilidioksidipäästöt ovat eri malleissa 4 -18 prosenttia entistä pienemmät. Suomeen tuodaan vain nelivetoisia D-Maxeja, joiden CO2-päästöt ovat valmistajan mukaan manuaalivaihteistolla 183 g/km ja automaattivaihteistolla 205 g/km. 

isuzu2.jpg

Ulkoisesti ja sisäisesti uudistunut

D-Max sai mallipäivityksessä uuden keulailmeen. Se tehtiin uudistamalla konepeitto, etupuskuri, ajovalot ja etumaski. Ulkonäön ohella keulan muutokset vaikuttivat positiivisesti ilmanvastukseen.

Korimalleja on kaksi kaksiovinen Space Cab ja neliovinen Double Cab, jota on tarjolla joko lisäpenkkirivillä tai ilman. Varustelutasoja on kolme: perusmalli LX, keskialueen puollustaja LS ja ylellinen LSX. 

LX:n ulkoiset yksityiskohdat ovat väriltään mustia, LS:n harmaita ja huippumalli LSX:n kromattuja. Ulkoisia muutoksia tasapainottaa sisustan lukuisat uudistukset. 

isuzu3.jpg

Kuljettajan paikalle istuessa ei voi olla huomaamatta uusien, entistä pehmeämpien sekä laadukkaampien verhoilumateriaalien tarjoamaa mukavuutta. Laadukasta tunnelmaa täydentää uusi, entistä selkeälukuisempi mittaristo sekä kaikkiin, paitsi LX-varustetasoon tarjottava 7- tuumainen kosketusnäyttö, jonka avulla käytetään äänentoistoa, puhelinta ja montaa muuta toimintoa. Järjestelmässä on Bluetooth-toiminto ja siihen voi yhdistää USB:n avulla omia laitteita. Lisäksi ohjaamossa on kaksi USB-latauspistoketta. Hyvä ja kaivattu lisä on peruutuskamera, joka kuuluu LS- ja LSX varustelussa vakiovarusteisiin.

Maastoapurit

Kaikissa uudistuneissa D-Maxeissa on uusina varusteina mä- kilähtöavustin ja alamäkihidastin. Mäkilähtöavustimesta on iloa manuaalivaihteiston kanssa, varsinkin hankalissa paikoissa ja mäkisissä olosuhteissa. Alamäkihidastin puolestaan puhuttelee erityisesti automaattivaihteistoon päätyneitä D-Max asiakkaita. Hidastimen ansiosta kuljettaja voi keskittyä jarruttelun asemesta oleelliseen eli ohjaukseen.

Alamäkihidastin kytkettynä auton nopeutta voidaan säätää joko kaasua tai jarrua painamalla. Automaatilla toiminto pelaa 4-30 km/h- ja manuaalilla 7-30 km/h -nopeuksissa.

Mitä maksaa?

Edullisimmillaan täydellisesti uudistunut D-Max kustantaa muutamaa euroa vaille 30 000 euroa. Silloin on alla kaksiovinen LX varustelutason auto manuaalivaihteistolla ja ilman lisäherkkuja. Toinen ääripää tulee vastaan noin 54 000 euron kohdalla. Huippumalli on varustettu kahdella istuinrivillä, automaattivaihteistolla ja runsaslukuisin varustein. Suurin syy korkeaan hintaeroon tulee autoverosta. Valtio rokottaa lisäistuinrivistä noin 12 000 - 13 000 euron autoveron. 

Nyt koeajettavan automaattivaihteisen Isuzu D-Max Space Cab 1,9 TDi 4WD:n hintapyynti on LS varustein noin 38 000 euroa, joka tuntuu auton ominaisuudet ja varustelutaso huomioon ottaen vähintäänkin kohtuulliselta ja houkutelevalta. 

isuzu5.jpg

23.08.2017 9:00Mallipohjaisen työmaan perusteet -kiertue järjestetään syksyllä - katso tästä aikataulu
23.08.2017 7:00Maarakennusalan kustannukset nousivat heinäkuussa 1,3 prosenttia vuodentakaisesta
22.08.2017 12:12Heino Vasara kaivosalan toimialapäälliköksi
22.08.2017 9:40Omistajamuutos Rotatorilla
22.08.2017 9:10LÄHDE MUKAAN ILMOITUKSELLA! Uusi järkälemäinen Kivirock-lehti valmistuu syyskuun alussa - ensijakelussa Maxpossa
21.08.2017 20:25KATSO VIDEO JCB-HUOLTOAUTOSTA! Maarakennusalan huoltopalvelut kehittyvät ja palvelu paranee!
21.08.2017 14:00Värväämö on palkannut rakennusalalle ennätyksellisen paljon työntekijöitä vakituisiin työsuhteisiin Oulussa
21.08.2017 11:00Scania esittelee uuden maansiirtomallistonsa 4.9. seuraa suoraa lähetystä
21.08.2017 9:30Markkinakatsaus: Öljyn kysyntä vahvassa kasvussa
20.08.2017 9:00Koetoiminta sivukiven läjityksestä ja mahdollisesta hyötykäytöstä alkoi Terrafamen kaivoksessa

Siirry arkistoon »