KIVIROCK KOEAJAA: Isuzu D-Max Space Cab 1,9 TDi 4WD LS - Ammattilaisten arvostamaa vetokykyä

Share |
30.07.2017 9:00

isuzu1.jpg

Isuzun vankkarakenteiset ja hyvän kantavuuden sekä erinomaisen vetokyvyn omavat D-Max lava-autot tunnetaan ammattikäytössä kestävyydestään. Nyt Isuzu tuo markkinoille uusitun D-Maxin joka vahvistaa merkin asemaa entisestään ammattilaisten keskuudessa.

Isuzu lukeutuu vanhimpiin japanilaisiin auto- ja moottorivalmistajiin. Merkki on vahvasti edustettuna useilla markkina- alueilla, laajalla hyötyautomallistollaan. Isuzun valmistamia lava-autoja myydään Amerikassa Chevrolet ja GMC -merkkisinä. Suomessa Isuzu tunnetaan nykyisin ammattilaisten keskuudessa väkivahvoista D-Max lava-autoistaan.

Moottoritekniikan kehittymisen myötä Isuzu pystyy nyt ainoana valmistajana tarjoamaan käyttötarkoituksen mukaisesti optimoituja voimalinjoja lava-autoasiakkailleen. Käytännössä se tarkoittaa entisen 2,8 litran moottorin korvaamista lähes litraa pienemmällä moottorilla. Samalla myös vaihteistot ja akselistot uusittiin. Tekniikan ohel- la uudistettiin auton ulkonäköä ja varusteita lisättiin. Nyt toteutettujen uudistusten tuloksena Isuzu D-Max tarjoaa nyt saman suorituskyvyn entistä pienemmällä energiamäärällä. Lisäksi turvallisuus ja auton ajettavuus paranivat.

isuzu4.jpgIsuzun täysin uusi nelipyttyinen turbodiesel on kevyt ja iskutilavuudeltaan optimaalinen. Ainoana moottorivaihtoehtona tarjottava 1,9-litrainen moottori kehittää VGT-ahtimen avuin hulppean 120 kW (163 hv) / 3600 r/min huipputehon ja tarjoaa 360 Nm vääntömomenttia kierrosalueella 2 000 - 2 500 r/min. 

Moottori yltää Euro 6 päästötasolle ilman urealiuosta, pelkän pakokaasujen kierrätyksen ja partikkelisuodattimen voimin. Lisäksi Isuzu kehitti D-Maxiin uudet, moottorin luonteeseen erinomaisesti sopivat 6-vaihteiset vaihteistot. Manuaalivaihteiston kolme alinta vaihdetta on kolmoissynkronoituja ja myös peruutusvaihde on synkronoitu.

Uusilla voimalinjoilla varustettu Isuzu D-Max on aikaisempaa taloudellisempi ja suorituskykyisempi. 

Vetokyky on yhä markkinoiden kovinta kastia eli 3500 kg ja kantavuus yli 1000 kg.

Kulutus ja hiilidioksidipäästöt ovat eri malleissa 4 -18 prosenttia entistä pienemmät. Suomeen tuodaan vain nelivetoisia D-Maxeja, joiden CO2-päästöt ovat valmistajan mukaan manuaalivaihteistolla 183 g/km ja automaattivaihteistolla 205 g/km. 

isuzu2.jpg

Ulkoisesti ja sisäisesti uudistunut

D-Max sai mallipäivityksessä uuden keulailmeen. Se tehtiin uudistamalla konepeitto, etupuskuri, ajovalot ja etumaski. Ulkonäön ohella keulan muutokset vaikuttivat positiivisesti ilmanvastukseen.

Korimalleja on kaksi kaksiovinen Space Cab ja neliovinen Double Cab, jota on tarjolla joko lisäpenkkirivillä tai ilman. Varustelutasoja on kolme: perusmalli LX, keskialueen puollustaja LS ja ylellinen LSX. 

LX:n ulkoiset yksityiskohdat ovat väriltään mustia, LS:n harmaita ja huippumalli LSX:n kromattuja. Ulkoisia muutoksia tasapainottaa sisustan lukuisat uudistukset. 

isuzu3.jpg

Kuljettajan paikalle istuessa ei voi olla huomaamatta uusien, entistä pehmeämpien sekä laadukkaampien verhoilumateriaalien tarjoamaa mukavuutta. Laadukasta tunnelmaa täydentää uusi, entistä selkeälukuisempi mittaristo sekä kaikkiin, paitsi LX-varustetasoon tarjottava 7- tuumainen kosketusnäyttö, jonka avulla käytetään äänentoistoa, puhelinta ja montaa muuta toimintoa. Järjestelmässä on Bluetooth-toiminto ja siihen voi yhdistää USB:n avulla omia laitteita. Lisäksi ohjaamossa on kaksi USB-latauspistoketta. Hyvä ja kaivattu lisä on peruutuskamera, joka kuuluu LS- ja LSX varustelussa vakiovarusteisiin.

Maastoapurit

Kaikissa uudistuneissa D-Maxeissa on uusina varusteina mä- kilähtöavustin ja alamäkihidastin. Mäkilähtöavustimesta on iloa manuaalivaihteiston kanssa, varsinkin hankalissa paikoissa ja mäkisissä olosuhteissa. Alamäkihidastin puolestaan puhuttelee erityisesti automaattivaihteistoon päätyneitä D-Max asiakkaita. Hidastimen ansiosta kuljettaja voi keskittyä jarruttelun asemesta oleelliseen eli ohjaukseen.

Alamäkihidastin kytkettynä auton nopeutta voidaan säätää joko kaasua tai jarrua painamalla. Automaatilla toiminto pelaa 4-30 km/h- ja manuaalilla 7-30 km/h -nopeuksissa.

Mitä maksaa?

Edullisimmillaan täydellisesti uudistunut D-Max kustantaa muutamaa euroa vaille 30 000 euroa. Silloin on alla kaksiovinen LX varustelutason auto manuaalivaihteistolla ja ilman lisäherkkuja. Toinen ääripää tulee vastaan noin 54 000 euron kohdalla. Huippumalli on varustettu kahdella istuinrivillä, automaattivaihteistolla ja runsaslukuisin varustein. Suurin syy korkeaan hintaeroon tulee autoverosta. Valtio rokottaa lisäistuinrivistä noin 12 000 - 13 000 euron autoveron. 

Nyt koeajettavan automaattivaihteisen Isuzu D-Max Space Cab 1,9 TDi 4WD:n hintapyynti on LS varustein noin 38 000 euroa, joka tuntuu auton ominaisuudet ja varustelutaso huomioon ottaen vähintäänkin kohtuulliselta ja houkutelevalta. 

isuzu5.jpg

14.12.2017 14:00ICS - täydellistä hallintaa uuden sukupolven ohjausjärjestelmällä
14.12.2017 10:00LUE TÄSTÄ! Uusi jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt - 156 sivua kone- ja kuljetusalan asiaa
13.12.2017 11:22Engcon jälleen suurin - liikevaihto lähes kaksi kertaa suurempi kuin lähimmällä kilpailijalla
13.12.2017 10:40RL-Trans kovassa kasvuvauhdissa
13.12.2017 10:00Sisu Auton huoltoverkosto laajenee Pohjois-Pohjanmaalle
12.12.2017 13:50Harley-Davidsonit jatkossa myös Pohjois-Espoosta
12.12.2017 13:22Yrittäjälle tuomio luvattomasta maa-ainesten otosta
11.12.2017 12:00Siltasairaalan pohjarakennusurakka Destialle
10.12.2017 9:00Myynnissä viimeinen Hitachin vitossarjan suora-aisainen ZW180PL-5
09.12.2017 9:00Elinkeinoelämän selvitys: Infrainvestoinneissa huomioitava myös kuljetettavat eurot

Siirry arkistoon »