Tampere elää ratikkatyömaan ympärillä

Share |
29.09.2017 10:15

Tampereen raitiotien aktiivista rakentamista on takana vajaa vuosi. Raiteita on valmistunut noin 250 metriä yhteensä tarvittavasta 15 kilometristä. Huomaamatta ei raitiotie keskelle kaupunkia ilmesty, ja projekti hakeekin vertaistaan Suomessa.

”Raitiotien rakentaminen näkyy vahvasti kaupungin arjessa. Työmaat sijaitsevat erittäin vilkkaiden kulkureittien varrella, ja tilapäisiä liikennejärjestelyjä joudutaan tekemään paljon. Rakentaminen etenee kuitenkin lohkoittain siten että missään kohtaa ei ole yhtäjaksoista haittaa koko nelivuotisen rakennusvaiheen ajan”, kertoo yksikönjohtaja Jarkko SalmenojaYIT:ltä. Tampereen raitiotien rakentamisesta vastaa Raitiotieallianssi, jossa mukana on myös YIT.

Työmaiden lähellä on asuintaloja ja yrityksiä, joten maassa on paljon runkovesilinjoja, kaukolämpöputkia ja kaapeleita. Johtosiirtoja varten tarvitaan paljon hyvin syviä kaivauksia, samalla kun ympärillä liikkuu kevyttä liikennettä ja autoilijoita.

”Suunnittelussa pyrimme jatkuvasti huomioimaan, että ihmiset pääsevät kulkemaan ohi ja asioimaan normaalisti liikkeissä. Olemme panostaneet todella paljon sidosryhmäyhteistyöhön; tapaamme säännöllisesti yrittäjiä, erilaisia järjestöjä ja muita tahoja. Joissain kohteissa töitä tehdään myös katualueiden ulkopuolella. Näissä kohteissa järjestetään naapurien kuulemisia yhdessä taloyhtiöiden hallitusten kanssa. Palautetta tulee paljon ja se käsitellään hankkeen johtoryhmässä asti”, Salmenoja kertoo.

Haittaavat työvaiheet pyritään tekemään sellaiseen aikaan, että harmia koituisi vähemmän tai haitta olisi mahdollisimman lyhytkestoinen. Esimerkiksi Hämeenkadulla valmistaudutaan rakentamaan kiskot, pysäkit, pyörätiet ja jalkakäytävät kerralla, eikä alunperin suunnitellusti vaiheittain peräkkäisinä vuosina. Näin korttelin kokonaisuus valmistuu nopeammin eikä haitta ei ole niin pitkäkestoinen.

”Totta kai häiriötä tulee, kun isoja rakennustöitä tehdään kaupungin valtaväylillä. Meidän tavoitteemme on kuitenkin rakentaa tämä tamperelaisille turvallisesti ja ajoissa.  Tällä hetkellä tapaturmasaldo onkin hienosti nolla”, Salmenoja kertoo.

”Vaihtuvat liikennejärjestelyt suunnitellaan tarkasti tiedossa olevien keskimääräisten liikennemäärien mukaan. Tienkäyttäjiltä tulee nopeasti viestiä uusien liikennejärjestelyiden toimivuudesta. Etenkin ammattikuljettajilta saamme arvokasta tietoa siitä, miten väliaikaiset väylät toimivat. Asukastyytyväisyyttä, ympäristöasioita ja tuotannon tehostamista parantavia keinoja innovoidaan myös koko allianssin henkilöstön toimesta. ”

Palautteella voi vaikuttaa

Tampereen kaupungin projekti-insinööri Antti Haukka työskentelee raitiotien kehitysohjelmassa, joka koordinoi yhteistyötä ja pyrkii edistämään hankkeen sujuvuutta kaikin keinoin. Haukka tapaa asukkaita ja yrittäjiä säännöllisesti, esittelee hanketta sidosryhmätahoille ja käy läpi allianssille tulevaa palautetta. Hän myös keskustelee aiheesta esimerkiksi Facebook-ryhmässä ja Twitterissä (@anttihaukka).‏

”Teemme paljon töitä, jotta saamme haitat minimoitua. Käymme esimerkiksi desibelimittarin kanssa mittaamassa ennen ja jälkeen -arvoja ja kierrämme itse testaamassa, miten väliaikaiset reitit ja opasteet toimivat. Käymme viikoittain läpi, miten olemme onnistuneet eri kohteiden järjestelyjen ennakkoarvioissa ja miten liikenne todellisuudessa kohteessa soljuu. Myös ensimmäiset laajemmat sidosryhmäkyselyt on jo tehty ja niissä saimme hyvää keskitasoa olevat arviot”, Haukka kertoo.

Töitä tehdään useammalla eri katuosuudella päivisin. Yötöinä on lisäksi tehty sellaisia työvaiheita, joissa liikenne joudutaan katkaisemaan kokonaan esimerkiksi risteysalueilla.

Keskustan ja Kalevan muutokset aiheuttavat eniten keskustelua, vaikka Hervannassa tehdään vähintään yhtä isoja töitä. Sammonkatu, Itsenäisyydenkatu ja Hämeenkadun länsipää ovat monen kulkureitin varrella. Hämeenkadulla työvaiheiden määrä kasvaa tulevana vuonna, kun myös Rautatieaseman päässä aloitetaan radan teko.

”Nyt jo tehdään paljon, mutta tulevina vuosina tehdään vielä enemmän. Hämeenkadun työt varmasti puhututtavat ensi kesänä. Pyrimme koko ajan entistä parempaan viestintään, jota onkin tässä jo päästy hiomaan. Oma rimamme viestinnän onnistumiselle on hyvin korkealla”, Haukka summaa.

Jokainen palaute huomioidaan ja tarvittaessa korjaavat toimenpiteet tehdään välittömästi. Esimerkiksi Itsenäisyydenkadulla kadulle kaivantojen päälle asennetut ajosillat aiheuttivat jatkuvaa kolinaa bussien ajaessa yli.  Äänihaitasta tuli useita viestejä, joiden ansiosta asiaan reagoitiin heti, ja ajosiltojen asennus korjattiin.  

TAMPEREEN RATIKKA: NÄIN SE ETENEE

  • Raitiotien rakentaa Raitiotieallianssi. Sen muodostavat Tampereen kaupunki, YIT, VR Track ja Pöyry.
  • Vuosina 2017–2021 rakennetaan raitiotien osa 1. Se sisältää raiteet Pyynikintorilta itään Hervantajärvelle ja yliopistolliselle keskussairaalalle, sekä varikon Hervantaan.
  • Syksyllä 2017 ratikkatöitä tehdään noin kymmenessä eri kohteessa, useammalla katualueella keskustassa, Pyynikillä, Kalevassa, Hervannan valtaväylän varrella ja Hervannassa.
  • Aluksi rakennetaan raiteet ja pysäkit. Näiden jälkeen tehdään kaupungin katusuunnitelman mukaan jalkakäytävät ja mahdolliset pyöräilykaistat.
  • Rakentaminen on edennyt vuonna 2017 muilta osin aikataulussa, mutta esimerkiksi varikon kaavan ja Hallilassa katusuunnitelman lainvoimaisuus on viivästynyt.
  • Eniten rakennetaan vuosina 2018 ja 2019, ja vilkkainta työ on sulan maan aikaan.
  • Raitiotieallianssi pyrkii minimoimaan työmaahaitat ja tiedottaa ennakkoon töiden etenemisestä ja mahdollisista muutoksista useissa eri kanavissa.

Seuraa Tampereen raitiotien rakentamista verkossa www.fraitiotieallianssi.fi ja allianssin some-kanavissa.  

20.10.2017 16:11Keitele Groupille uusi JCB 457 HT pyöräkuormaaja
20.10.2017 11:00Hella Valovoimakiertue 2017 starttaa ensi viikolla
19.10.2017 16:01Ammattilehden Mediamobiili 2.0 on otettu käyttöön - näyttävä ajoneuvo liikkuu tien päällä ja alan tapahtumissa
19.10.2017 15:11Niemi-Korpi järjestää avajaiset uudessa Vantaan toimipisteessään nyt perjantaina ja lauantaina - tarjolla hyötyajoneuvoja ja hampurilaisia!
19.10.2017 9:11Avant Tecno Oy Suomen Ampumahiihtoliiton pääyhteistyökumppaniksi
18.10.2017 18:11Rototilt vie automaation aivan uudelle tasolle
18.10.2017 15:11Metsolle merkittävä tilaus mineraalienkäsittelylaitoksen toimituksesta Venäjälle
18.10.2017 13:30Terrafame Oy:n yhteistoimintaneuvottelut päätökseen: 37 saa lähtöpassit
18.10.2017 12:30RTS-ympäristöluokituksen kriteeristö päivittyy vastaamaan LEVEL?s vaatimuksia
18.10.2017Suomen tilavin on turvallisuudeltaan ja ympäristöystävyydeltään hyvässä ykkösluokassa.

Siirry arkistoon »