Siltatyömaa turvallisemmaksi robotin avulla

Share |
26.10.2017 16:50

Suomen maanteillä on yli 14 000 siltaa, joiden kuntoa, kantavuutta ja liikenneturvallisuutta seurataan säännöllisillä tarkastuksilla. Jokainen siltatyömaa vaikuttaa moniin eri osapuoliin – sillan liikennekäyttäjiin, työmaan työntekijöihin ja myös sivullisiin. Robotiikka nopeuttaa urakkaa ja tekee korjaustyöstä turvallisempaa.

Robotisoidut työmenetelmät lisäävät turvallisuutta siltatyömailla

Valtatie 4:llä, Mäntsälän P-liittymän kohdalla sijaitseva Marjalan risteyssilta peruskorjattiin loppukesästä. Marjalan risteyssillan korjaustyössä hyödynnettiin robotiikkaa mahdollisimman paljon työn nopean ja turvallisen valmistumisen takaamiseksi. Betonin piikkaamiseen käytettiin vesipiikkausrobottia ja sillan kansien pesuun robotisoitua tasopesulaitetta.

Työssä vesipiikattiin sillan itäisen reunan kansilaattaa noin 20 millimetrin syvyyteen 1,2 metrin leveydeltä. Loput kansilaatan yläpinnasta tasovesipestiin 1000 baarin paineella. Sillan reunapalkit kuorittiin myös 40 millimetrin syvyyteen saakka.

Reunapalkkien ja sillan kannen reunojen vesipiikkaus hoidettiin Aqua Cutter -vesipiikkausrobotilla. Normaalisti käsin tehtävä piikkaustyö voidaan hoitaa tällä robotilla, jolloin työmaan riskit pienenevät ja työturvallisuus paranee.

– Helppokäyttöisyys ja monipuolisuus näppärän koon lisäksi ovat ehdottomasti ne ominaisuudet, joiden takia robotti on työkohteissa erinomainen. Laite taipuu haastaviinkin paikkoihin ja turvallisuus lisääntyy, kertoo aluepäällikkö  Tomi Alten  Deleten Teollisuus- ja kiinteistöpalveluista.

– Kaikkea ei kuitenkaan pystytä vielä tekemään täysin robotisoidusti. Kohteen pilarituen ja kansilaatan alapinnat vesipiikattiin käsityönä 3000 baarin paineella, koska nämä kohteet vaativat erityistä tarkkuutta, lisää Alten.

– Työ oli järkevää toteuttaa suurelta osin robotin avulla työturvallisuuden näkökulmasta ja myös siksi, että näin saatiin aikataulu tiiviiksi ja minimoitua häiriö ympäristölle liikenteen muutosten osalta. Robotiikan käyttö myös tukee valitsemaamme telineratkaisua, joka nopeuttaa entisestään valmistumisaikaa, summaa toimitusjohtaja Pasi Pelkonen MPV-Infrarakenne Oy:stä robotisoidun menetelmän hyötyjä.

Marjalan risteyssillan korjaustyöt liittyvät Uudenmaan ELY-keskuksen 15 sillan UUD1 2017-2018 sillankorjauspakettiin, jonka pääurakoitsijana toimii MPV-Infrarakenne Oy. Delete on tehnyt vesipiikkauspalveluiden osalta toimitussopimuksen MPV-Infrarakenne Oy:n kanssa.

Suomi on tuhansien siltojen maa, lue artikkeli huolellisen sillankorjausurakan vaateista:https://www.delete.fi/deletelehti/artikkelit/tyoturvallisuus-ensin/tuhansien-siltojen-maa

Lue artikkeli Aqua Cutter -vesipiikkausrobotin eduista: https://www.delete.fi/deletelehti/artikkelit/teollisuuden-kohteissa/aquacutter-vesipiikkausrobotti-tekee-tyosta-turvallisempaa

16.01.2018 10:13Tiedot Euroopan metallivarannoista ja -virroista halutaan yhteen tietopankkiin
16.01.2018 8:40Tamperelaisyrityksestä Suomen suurin liikennemerkkitoimittaja
15.01.2018 11:00Konekaupan Kiitoratapäivä Rentin uudessa Vantaan pisteessä perjantaina 19.1.2018
15.01.2018 9:00Helmikonepäivät Espoossa Minttupellossa 2.-3.2.2018
14.01.2018 11:00KIVIROCK KOEAJAA: Ford Ranger Double Cab Wildtrak 3.2 TDCi 200 hv A6 4x4 - Tyylikkäästi työmaalle
14.01.2018 9:00Witraktor mukana Tammimarkkinoilla 2018 Kuopiossa
14.01.2018 7:00Novatronin asiantuntijapalveluihin uusia vahvistuksia
13.01.2018 9:11Uusi Volvo ECR 355E kaivukone - väsymätöntä suorituskykyä
13.01.2018 7:00Metsähallitus keskittää kiviainesliiketoimintaansa
12.01.2018 9:00Rakennusyritysten liikevaihto kasvoi elo-lokakuussa 7,9 prosenttia vuodentakaisesta

Siirry arkistoon »