Siltatyömaa turvallisemmaksi robotin avulla

Share |
26.10.2017 16:50

Suomen maanteillä on yli 14 000 siltaa, joiden kuntoa, kantavuutta ja liikenneturvallisuutta seurataan säännöllisillä tarkastuksilla. Jokainen siltatyömaa vaikuttaa moniin eri osapuoliin – sillan liikennekäyttäjiin, työmaan työntekijöihin ja myös sivullisiin. Robotiikka nopeuttaa urakkaa ja tekee korjaustyöstä turvallisempaa.

Robotisoidut työmenetelmät lisäävät turvallisuutta siltatyömailla

Valtatie 4:llä, Mäntsälän P-liittymän kohdalla sijaitseva Marjalan risteyssilta peruskorjattiin loppukesästä. Marjalan risteyssillan korjaustyössä hyödynnettiin robotiikkaa mahdollisimman paljon työn nopean ja turvallisen valmistumisen takaamiseksi. Betonin piikkaamiseen käytettiin vesipiikkausrobottia ja sillan kansien pesuun robotisoitua tasopesulaitetta.

Työssä vesipiikattiin sillan itäisen reunan kansilaattaa noin 20 millimetrin syvyyteen 1,2 metrin leveydeltä. Loput kansilaatan yläpinnasta tasovesipestiin 1000 baarin paineella. Sillan reunapalkit kuorittiin myös 40 millimetrin syvyyteen saakka.

Reunapalkkien ja sillan kannen reunojen vesipiikkaus hoidettiin Aqua Cutter -vesipiikkausrobotilla. Normaalisti käsin tehtävä piikkaustyö voidaan hoitaa tällä robotilla, jolloin työmaan riskit pienenevät ja työturvallisuus paranee.

– Helppokäyttöisyys ja monipuolisuus näppärän koon lisäksi ovat ehdottomasti ne ominaisuudet, joiden takia robotti on työkohteissa erinomainen. Laite taipuu haastaviinkin paikkoihin ja turvallisuus lisääntyy, kertoo aluepäällikkö  Tomi Alten  Deleten Teollisuus- ja kiinteistöpalveluista.

– Kaikkea ei kuitenkaan pystytä vielä tekemään täysin robotisoidusti. Kohteen pilarituen ja kansilaatan alapinnat vesipiikattiin käsityönä 3000 baarin paineella, koska nämä kohteet vaativat erityistä tarkkuutta, lisää Alten.

– Työ oli järkevää toteuttaa suurelta osin robotin avulla työturvallisuuden näkökulmasta ja myös siksi, että näin saatiin aikataulu tiiviiksi ja minimoitua häiriö ympäristölle liikenteen muutosten osalta. Robotiikan käyttö myös tukee valitsemaamme telineratkaisua, joka nopeuttaa entisestään valmistumisaikaa, summaa toimitusjohtaja Pasi Pelkonen MPV-Infrarakenne Oy:stä robotisoidun menetelmän hyötyjä.

Marjalan risteyssillan korjaustyöt liittyvät Uudenmaan ELY-keskuksen 15 sillan UUD1 2017-2018 sillankorjauspakettiin, jonka pääurakoitsijana toimii MPV-Infrarakenne Oy. Delete on tehnyt vesipiikkauspalveluiden osalta toimitussopimuksen MPV-Infrarakenne Oy:n kanssa.

Suomi on tuhansien siltojen maa, lue artikkeli huolellisen sillankorjausurakan vaateista:https://www.delete.fi/deletelehti/artikkelit/tyoturvallisuus-ensin/tuhansien-siltojen-maa

Lue artikkeli Aqua Cutter -vesipiikkausrobotin eduista: https://www.delete.fi/deletelehti/artikkelit/teollisuuden-kohteissa/aquacutter-vesipiikkausrobotti-tekee-tyosta-turvallisempaa

20.11.2017 16:01Loimaalla on vaihtokoneasentajan paikka avoinna
20.11.2017 8:45Iveco Stralis X-WAY: täysin uusi rakennusalan logistiikan ja kaupunkipalveluiden mallisto
19.11.2017 11:00Skanska toteuttaa Kymenlaakson keskussairaalan peruskorjauksen ja laajennuksen toisen vaiheen
19.11.2017 7:00Terrafamelle uutta yksityistä rahoitusta tukemaan tulevia investointeja
18.11.2017 10:11Rototiltin Anders Jonsson valittiin Vuoden toimitusjohtajaksi
18.11.2017 8:00Kaivostoiminta kasvatti materiaalivirtoja Suomessa
17.11.2017 10:45Historian seitsemäs Sankarikuljettaja on Lemiläinen Ville Mensonen
17.11.2017 9:14Kaivostoiminta kasvatti materiaalivirtoja
16.11.2017 15:07Bremenin tehtailta valmistui jo 8. miljoonas Mercedes-Benz
16.11.2017 14:30Rakennusliiton Suokas: Rajat auki -lakiesitys vaikeuksissa eduskunnassa

Siirry arkistoon »