Destian toteuttamalle Vt8 Luostarinkylän kohta -hankkeelle kunniamaininta Vuoden projekti -kilpailussa

Share |
31.10.2017 9:11

Destia suunnitteli ja toteutti Rauman Luostarinkylään marraskuussa 2016 valmistuneen eritasoliittymän. Hankkeen toteutuksessa hyödynnettiin tehokkaasti tietomalleja ja automaatiota. Projekti palkittiin kunniamaininnalla PRY Projektiyhdistys ry:n järjestämässä Vuoden projekti -kilpailussa.

Kilpailun raati halusi huomioida projektin kunniakirjalla digitalisaation ansiokkaasta hyödyntämisestä hankkeen suunnittelussa ja toteutuksessa.

– Olemme Destiassa tietomallipohjaisen suunnittelun ja rakentamisen edelläkävijöitä infra-alalla. Vt 8 Luostarinkylän kohta -hanke oli pilottikohde, jossa toteutusmetodi oli viety pidemmälle kuin missään muualla aiemmin toteutetussa infraprojektissa Suomessa, sanoo projektin työpäällikkönä toiminut Eetu Väisänen.

Hankkeessa kaikki maata muokkaavat työkoneet oli varustettu työkoneautomaatiojärjestelmillä, mikä mahdollisti työkoneautomaation kokonaisvaltaisen hyödyntämisen sekä mallipohjaisen laadunvalvontamenettelyn.

– Mallipohjaista suunnittelua ja työkoneautomaatiota hyödynnettiin laajasti, myös mm. työnaikaisissa liikennejärjestelyissä, sillan telineiden pohjissa ja monissa muissa työvaiheissa. Lisäksi hankkeessa pilotoitiin ja määritettiin digitaalinen luovutusaineisto, joka kattaa suunnittelun ja rakentamisen lopullisen toteuman, kertoo projekti- ja kehityspäällikkö Ville Suntio, joka toimi projektissa tietomallikoordinaattorin ja työmaainsinöörin tehtävissä.

Luostarinkylään valmistunut eritasoliittymä palvelee erityisesti Lakarin teollisuus- ja logistiikka-aluetta sekä Rauman kaupungin sisäistä liikennettä yhdistämällä Pohjoiskehän ja Koillisväylän sekä kulkuyhteyttä valtateiden 8 ja 12 välillä. Hanke toteutettiin ST-mallilla (suunnittele ja toteuta), jossa Destia vastasi hankkeen rakennussuunnittelusta ja toteutuksesta. Rakennuttajana hankkeessa toimi Liikennevirasto yhteistyössä Rauman kaupungin kanssa.

– Tietomallipohjainen suunnittelu ja rakentaminen tehostaa työtä ja minimoi virheiden mahdollisuuden. Tämä on niin tilaajan kuin urakoitsijankin etu. Se on järkevää myös kansantalouden vinkkelistä, korostaa Vt 8 Luostarinkylän kohta -hankkeen tilaajana toimineen Liikenneviraston projektipäällikkö Kari Partiainen.

Vuoden projekti -kilpailun tuomariston muodostivat PRY Projektiyhdistys ry, Ohjelmistoyrittäjät ry, Rakennusteollisuus ry, työ- ja elinkeinoministeriö sekä Suunnittelu- ja konsulttitoimistojen liitto SKOL ry.

 
20.11.2017 16:01Loimaalla on vaihtokoneasentajan paikka avoinna
20.11.2017 8:45Iveco Stralis X-WAY: täysin uusi rakennusalan logistiikan ja kaupunkipalveluiden mallisto
19.11.2017 11:00Skanska toteuttaa Kymenlaakson keskussairaalan peruskorjauksen ja laajennuksen toisen vaiheen
19.11.2017 7:00Terrafamelle uutta yksityistä rahoitusta tukemaan tulevia investointeja
18.11.2017 10:11Rototiltin Anders Jonsson valittiin Vuoden toimitusjohtajaksi
18.11.2017 8:00Kaivostoiminta kasvatti materiaalivirtoja Suomessa
17.11.2017 10:45Historian seitsemäs Sankarikuljettaja on Lemiläinen Ville Mensonen
17.11.2017 9:14Kaivostoiminta kasvatti materiaalivirtoja
16.11.2017 15:07Bremenin tehtailta valmistui jo 8. miljoonas Mercedes-Benz
16.11.2017 14:30Rakennusliiton Suokas: Rajat auki -lakiesitys vaikeuksissa eduskunnassa

Siirry arkistoon »