Koneäly auttaa teiden ja katujen kunnossapidossa

20.12.2017 14.44

Jo pari vuotta sitten YIT:n kunnossapidon kehittäjät alkoivat tosissaan pohtimaan, miten koneoppimista voitaisiin hyödyntää suoraan toimenpiteissä. Yksi kehitysprojektin keskeisimmistä kysymyksistä oli, mitä kaikkea koneoppimisen kanssa voidaan tehdä: mitä dataa kunnossapidosta on jo kertynyt ja miten sitä voisi hyödyntää koneoppimisessa.

Työnimeltään kelikoneäly on koneoppimiseen perustuva järjestelmä tiestön kunnossapitotöiden hallintaan. Järjestelmällä ennustetaan liukkauden todennäköisyyttä ja tienpinnan olosuhdemuutoksia, jota hyödynnetään teiden ja katujen kunnossapitotoimenpiteiden optimoinnissa. Se on 24/7 -toiminnassa oleva järjestelmä web-pohjaisella käyttöliittymällä, joka oppii työmaan toiminnasta ja hyödyntää monipuolisesti niin YIT:n itsensä keräämää ja siten omistamaa dataa ja ulkoista, kaikille avointa dataa. Järjestelmä toimii Azure-alustalla, Microsoftin koneoppimisen työkaluilla. Projektin alihankkijoina ovat toimineet Louhia Oy ja Soikea Oy.

”Järjestelmä on päivittäisessä käytössä kaikilla kunnossapidon urakoillamme ja sillä haetaan parempia algoritmeja toimintamme tueksi. Projektille on suunniteltu jo jatkoa, jossa kehitetään uusia algoritmeja, joilla pyritään entistä suurempiin ympäristö- ja taloudellisiin säästöihin”, kertoo kelikoneälyn kehittämisestä vastaava projektipäällikkö Petri Jansson YIT:n kunnossapitoyksiköstä.

Parhaimmillaan järjestelmällä saadaan hiottua toimenpiteet täsmälleen oikea-aikaisiksi, mikä tarkoittaa loppukäyttäjälle parempia olosuhteita liikkumiseen. Järjestelmä ennustaa esimerkiksi liukkautta aivan uudella tavalla, oppien aiemmista toimenpiteistä ja niiden tuloksista.  Se kertoo kunnossapitäjille, milloin on optimaalisin aika tehdä toimenpiteitä sekä millainen määrä ja mitä liukkaudentorjuntamateriaaleja tarvitaan.

Järjestelmä on käytössä kaikissa YIT:n kunnossapidon urakoissa, mikä mahdollistaa benchmarkkauksen eri urakoiden välillä. Oulun tilannetta pystytään vertaamaan Helsinkiin, henkilöstö oppii samalla ja pysyy ajan tasalla. YIT:n kunnossapidon 24/7 -päivystävä palvelukeskus PANU operoi järjestelmän pääkäyttäjänä, mutta kuka tahansa urakkavastuullinen näkee koko maan tilanteen.

Järjestelmää on kehitetty muutaman vuoden ajan, jolloin talvella saatuja oppeja jalostetaan kesän ajan ja niitä testataan jälleen seuraavana talvena.

19.04.2024 11.00Metso tukee kaivostoiminnan kestävää kehitystä Chilessä ja esittelee ainutlaatuisen kiertotalousratkaisun myllynvuorausten kierrätykseen
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 9.00Pyhäsalmen kaivoksen aurinkopuiston rakentaminen alkaa
15.04.2024 9.00Wihuri Teknisen Kaupan jälkimarkkinoinnissa keskitetään palveluja
13.04.2024 12.00Tamtron Group Oyj tuo markkinoille mullistavan AI-pohjaisen automaattisen materiaalien tunnistusjärjestelmän
12.04.2024 23.00KATSO TÄSTÄ MANSEN MÖRINÄT LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
09.04.2024 9.00Rototiltin varmatoimiset ja virheettömät tuotteet helpottavat työtä ja tekevät siitä tehokkaampaa
05.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 5.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
03.04.2024 11.00Metso ja Almalyk MMC allekirjoittivat raamisopimuksen suuren kuparisulaton toimittamisesta Uzbekistaniin
02.04.2024 7.00Seppo Voutilainen nimitetty Terrafamen toimitusjohtajaksi

Siirry arkistoon »