Koneäly auttaa teiden ja katujen kunnossapidossa

Share |
20.12.2017 14:44

Jo pari vuotta sitten YIT:n kunnossapidon kehittäjät alkoivat tosissaan pohtimaan, miten koneoppimista voitaisiin hyödyntää suoraan toimenpiteissä. Yksi kehitysprojektin keskeisimmistä kysymyksistä oli, mitä kaikkea koneoppimisen kanssa voidaan tehdä: mitä dataa kunnossapidosta on jo kertynyt ja miten sitä voisi hyödyntää koneoppimisessa.

Työnimeltään kelikoneäly on koneoppimiseen perustuva järjestelmä tiestön kunnossapitotöiden hallintaan. Järjestelmällä ennustetaan liukkauden todennäköisyyttä ja tienpinnan olosuhdemuutoksia, jota hyödynnetään teiden ja katujen kunnossapitotoimenpiteiden optimoinnissa. Se on 24/7 -toiminnassa oleva järjestelmä web-pohjaisella käyttöliittymällä, joka oppii työmaan toiminnasta ja hyödyntää monipuolisesti niin YIT:n itsensä keräämää ja siten omistamaa dataa ja ulkoista, kaikille avointa dataa. Järjestelmä toimii Azure-alustalla, Microsoftin koneoppimisen työkaluilla. Projektin alihankkijoina ovat toimineet Louhia Oy ja Soikea Oy.

”Järjestelmä on päivittäisessä käytössä kaikilla kunnossapidon urakoillamme ja sillä haetaan parempia algoritmeja toimintamme tueksi. Projektille on suunniteltu jo jatkoa, jossa kehitetään uusia algoritmeja, joilla pyritään entistä suurempiin ympäristö- ja taloudellisiin säästöihin”, kertoo kelikoneälyn kehittämisestä vastaava projektipäällikkö Petri Jansson YIT:n kunnossapitoyksiköstä.

Parhaimmillaan järjestelmällä saadaan hiottua toimenpiteet täsmälleen oikea-aikaisiksi, mikä tarkoittaa loppukäyttäjälle parempia olosuhteita liikkumiseen. Järjestelmä ennustaa esimerkiksi liukkautta aivan uudella tavalla, oppien aiemmista toimenpiteistä ja niiden tuloksista.  Se kertoo kunnossapitäjille, milloin on optimaalisin aika tehdä toimenpiteitä sekä millainen määrä ja mitä liukkaudentorjuntamateriaaleja tarvitaan.

Järjestelmä on käytössä kaikissa YIT:n kunnossapidon urakoissa, mikä mahdollistaa benchmarkkauksen eri urakoiden välillä. Oulun tilannetta pystytään vertaamaan Helsinkiin, henkilöstö oppii samalla ja pysyy ajan tasalla. YIT:n kunnossapidon 24/7 -päivystävä palvelukeskus PANU operoi järjestelmän pääkäyttäjänä, mutta kuka tahansa urakkavastuullinen näkee koko maan tilanteen.

Järjestelmää on kehitetty muutaman vuoden ajan, jolloin talvella saatuja oppeja jalostetaan kesän ajan ja niitä testataan jälleen seuraavana talvena.

16.01.2018 10:13Tiedot Euroopan metallivarannoista ja -virroista halutaan yhteen tietopankkiin
16.01.2018 8:40Tamperelaisyrityksestä Suomen suurin liikennemerkkitoimittaja
15.01.2018 11:00Konekaupan Kiitoratapäivä Rentin uudessa Vantaan pisteessä perjantaina 19.1.2018
15.01.2018 9:00Helmikonepäivät Espoossa Minttupellossa 2.-3.2.2018
14.01.2018 11:00KIVIROCK KOEAJAA: Ford Ranger Double Cab Wildtrak 3.2 TDCi 200 hv A6 4x4 - Tyylikkäästi työmaalle
14.01.2018 9:00Witraktor mukana Tammimarkkinoilla 2018 Kuopiossa
14.01.2018 7:00Novatronin asiantuntijapalveluihin uusia vahvistuksia
13.01.2018 9:11Uusi Volvo ECR 355E kaivukone - väsymätöntä suorituskykyä
13.01.2018 7:00Metsähallitus keskittää kiviainesliiketoimintaansa
12.01.2018 9:00Rakennusyritysten liikevaihto kasvoi elo-lokakuussa 7,9 prosenttia vuodentakaisesta

Siirry arkistoon »