Koneäly auttaa teiden ja katujen kunnossapidossa

Share |
20.12.2017 14:44

Jo pari vuotta sitten YIT:n kunnossapidon kehittäjät alkoivat tosissaan pohtimaan, miten koneoppimista voitaisiin hyödyntää suoraan toimenpiteissä. Yksi kehitysprojektin keskeisimmistä kysymyksistä oli, mitä kaikkea koneoppimisen kanssa voidaan tehdä: mitä dataa kunnossapidosta on jo kertynyt ja miten sitä voisi hyödyntää koneoppimisessa.

Työnimeltään kelikoneäly on koneoppimiseen perustuva järjestelmä tiestön kunnossapitotöiden hallintaan. Järjestelmällä ennustetaan liukkauden todennäköisyyttä ja tienpinnan olosuhdemuutoksia, jota hyödynnetään teiden ja katujen kunnossapitotoimenpiteiden optimoinnissa. Se on 24/7 -toiminnassa oleva järjestelmä web-pohjaisella käyttöliittymällä, joka oppii työmaan toiminnasta ja hyödyntää monipuolisesti niin YIT:n itsensä keräämää ja siten omistamaa dataa ja ulkoista, kaikille avointa dataa. Järjestelmä toimii Azure-alustalla, Microsoftin koneoppimisen työkaluilla. Projektin alihankkijoina ovat toimineet Louhia Oy ja Soikea Oy.

”Järjestelmä on päivittäisessä käytössä kaikilla kunnossapidon urakoillamme ja sillä haetaan parempia algoritmeja toimintamme tueksi. Projektille on suunniteltu jo jatkoa, jossa kehitetään uusia algoritmeja, joilla pyritään entistä suurempiin ympäristö- ja taloudellisiin säästöihin”, kertoo kelikoneälyn kehittämisestä vastaava projektipäällikkö Petri Jansson YIT:n kunnossapitoyksiköstä.

Parhaimmillaan järjestelmällä saadaan hiottua toimenpiteet täsmälleen oikea-aikaisiksi, mikä tarkoittaa loppukäyttäjälle parempia olosuhteita liikkumiseen. Järjestelmä ennustaa esimerkiksi liukkautta aivan uudella tavalla, oppien aiemmista toimenpiteistä ja niiden tuloksista.  Se kertoo kunnossapitäjille, milloin on optimaalisin aika tehdä toimenpiteitä sekä millainen määrä ja mitä liukkaudentorjuntamateriaaleja tarvitaan.

Järjestelmä on käytössä kaikissa YIT:n kunnossapidon urakoissa, mikä mahdollistaa benchmarkkauksen eri urakoiden välillä. Oulun tilannetta pystytään vertaamaan Helsinkiin, henkilöstö oppii samalla ja pysyy ajan tasalla. YIT:n kunnossapidon 24/7 -päivystävä palvelukeskus PANU operoi järjestelmän pääkäyttäjänä, mutta kuka tahansa urakkavastuullinen näkee koko maan tilanteen.

Järjestelmää on kehitetty muutaman vuoden ajan, jolloin talvella saatuja oppeja jalostetaan kesän ajan ja niitä testataan jälleen seuraavana talvena.

21.06.2018 8:11Kuorma-autoilla kuljetettu tavaramäärä kasvoi vuoden 2018 ensimmäisellä neljänneksellä - maa-ainesten kuljetusmäärät lisääntyivät paljon
20.06.2018 11:11SSAB ottaa seuraavan askeleen kohti fossiilivapaata tuotantoa
19.06.2018 11:00Mercedes-Benzin raskaat kuorma-autot 9 prosentin kasvussa Suomessa
18.06.2018 16:11Kaupungit haluavat lisää kestävyyttä liikenneympyröiden päällysteisiin
18.06.2018 9:11Kaivinkoneyhtymä Hokkanen & Hokkanen uusi Doosan DX165W-5
17.06.2018 9:00Skanska Infralle sopimus maantien 724 parantamisesta Vaasassa
16.06.2018 13:11Metson Tampereen tehtaan 777 aurinkopaneelia tuottavat virran neljännekseen tehtaan valaistuksesta
16.06.2018 9:11Saksalainen perävaunuvalmistaja Kempf ensimmäisten Strenx 960 -käyttäjien joukossa
15.06.2018 11:11Asiakkaat ja henkilökunta luottavat Novatroniin
15.06.2018 9:11Rakennuskustannukset nousivat toukokuussa 2,1 prosenttia vuodentakaisesta

Siirry arkistoon »