Maaperänkunnostusohjelma SOILI oli uraa uurtava

Share |
21.12.2017 12:44

kaivuukuva_web_iso_0.jpg

Öljy- ja biopolttoaineala ry:n mukaan vapaaehtoiseen ympäristösopimukseen perustunut öljyalan SOILI-ohjelma oli maaperänkunnostuksessa uraa uurtava. Toimiala otti vastuun käytöstä poistettujen huoltoasemien maaperän kunnostamisen järjestämisestä yhteistyössä ympäristöministeriön ja Kuntaliiton kanssa. Kaksikymmenvuotinen ohjelma avasi tietä myös muulle ohjelmamuotoiselle maaperänkunnostukselle.

Sopimus SOILI-ohjelmasta solmittiin vuonna 1996 ympäristöministeriön, öljyalan, Kuntaliiton ja sopimukseen liittyneiden jakeluasemaketjujen kesken. Ohjelmasta on nyt julkaistu loppuraportti.

-Ohjelman aikana vuosina 1997-2016 kunnostettiin 586 öljyllä pilaantunutta aluetta. Hakemuksia tuli kaikkiaan 1350, ja alueista tutkittiin lähes 953, kertoo varatoimitusjohtaja Pekka Huttula Öljy- ja biopolttoaineala ry:stä.

Osassa tutkituista kohteista ei ilmennyt kunnostustarvetta, eikä kaikkia haettuja kohteita voitu hyväksyä öljysuojarahaston toissijaisen rahoituksen piiriin. Ohjelman kokonaiskustannukset olivat runsaat 50 miljoonaa euroa ilman arvonlisäveroa.

SOILI-ohjelmaa voidaan todennäköisesti pitää ensimmäisenä suomalaisena vapaaehtoisena ympäristösopimuksena eli green dealina. Tällä hetkellä valmistelussa on muun muassa valtakunnallisen öljyjätehuollon järjestämistä koskeva green deal.

Kahdentyyppisiä kohteita

Öljy-yhtiöt ja jakeluasemaketjut toivat SOILI-ohjelmaan hallinnassaan olleita suljettuja jakeluasemakiinteistöjä ja vastasivat kunnostamisen kustannuksista. Hyöty tuli suuruuden ekonomiasta ja yhdenmukaistetuista toimintaprosesseista.

Mukaan voitiin hakea myös entisiä jakeluasemakiinteistöjä, jotka eivät enää olleet toimintaa harjoittaneen hallinnassa. Hyväksytyissä kohteissa rahoituksesta vastasi ympäristöministeriön yhteydessä toimiva öljysuojarahasto, johon varat kerätään öljyä maahantuovilta yrityksiltä öljysuojamaksuna. Kunnilla ja ELY-keskuksilla oli tärkeä rooli entisten polttoaineen jakelupaikkojen kartoituksessa.

-Ohjelmassa kehitettiin maaperän kunnostamisen kannalta olennaisia prosesseja ja työmenetelmiä kokonaisvaltaisesti, ja toimeenpanijana Öljyalan Palvelukeskus Oy hoiti kunnostusprojektit avaimet käteen -periaatteella. Jokainen kunnostustyö oli monivaiheinen projekti, jossa alue kunnostettiin ympäristönsuojelulainsäädännön mukaisesti viranmaisen valvonnassa sellaiseen kuntoon, ettei siitä enää aiheudu ympäristö- tai terveyshaittoja, kertoo Huttula.

Nykytekniikalla tilanne on erilainen

-SOILI-ohjelma koski vanhoja käytöstä poistettuja jakeluasemia. Niistä osassa maaperä saattoi olla öljyn pilaamaa, vaikka olisi toimittu kulloistenkin normien mukaan, koska aiemmin ei edellytetty nykyisen tasoisia suojausjärjestelyjä eikä tekniikkaa. Nykyisellä huoltoasemien rakentamistekniikalla maaperän pilaantumisriski on täysin hallittavissa, toteaa Huttula.

Öljyllä pilaantuneiden alueiden kunnostamista jatketaan toistaiseksi öljysuojarahaston JASKA-hankkeessa, jota ei ole rajattu pelkästään entisiin polttoaineen jakelupisteisiin. Toimia kohdistetaan erityisesti maaperän tilan tietojärjestelmään rekisteröityihin riskikohteisiin, jotka ELY-keskukset ovat asettaneet etusijalle.

SOILI-ohjelman loppuraportti (PDF)

24.09.2018 10:00Metso ja Rotator edustajasopimukseen pienten Lokotrack-murskaus- ja seulontalaitosten myynnistä Suomessa
24.09.2018 9:12Tatu Kiviniemi Caiwell Oy: Jälkipuinti pois ja faktat tiskiin
24.09.2018 9:05Pohjalaismaakuntien maa-ainesten ottamisalueiden tilaselvitys valmistui
23.09.2018 11:01Maansiirto Morri Oy: Lännen-koneet tehokkaassa käytössä ympäri vuoden
22.09.2018 12:11Uusia JCB-koneita saatavilla Matekolta nopeilla toimitusajoilla
22.09.2018 10:11Kiinteistön ylläpidon kustannukset nousivat vuodessa 1,6 prosenttia
21.09.2018 9:01Rotatorin uudessa toimipisteessä Liedossa vietetään konepäivää perjantaina 5.10.
20.09.2018 9:58Sandvikin automaattinen lastauslaite todistaa tarkkuutensa lasilabyrintissa
19.09.2018 8:11Minikulmahiomakone-uutuus vaikeasti saavutettavien paikkojen työstöön
18.09.2018 11:11Kuorma-autoilla kuljetettu tavaramäärä kasvoi vuoden 2018 toisella neljänneksellä - maa-ainesten kuljetettu määrä kasvoi 36 prosenttia

Siirry arkistoon »