KIVIROCK KOEAJAA: Ford Ranger Double Cab Wildtrak 3.2 TDCi 200 hv A6 4x4 - Tyylikkäästi työmaalle

14.01.2018 11.00

kiviajo1.jpg

Tehokas ja kattavasti varustettu Ford Ranger Wildtrak on valmistajan Eurooppaan tarkoitetun lava-automalliston lippulaiva, jota saa nyt myös autoverovapaana kevyt kuorma-autona. Ranger-mallistossa on nyt vaihtoehdot kaikkiin käyttötarpeisiin ja maksukykyluokkiin.

(kuva yllä: Ford Ranger Wildtrak on isokokoinen auto. Pituutta on 5362 mm ja leveyttä 1860 mm. Korkeus on renkaista riippuen 1815 - 1848 mm ja akseliväli 3220 mm. Kahluusyvyys on 800 mm ja maavara on 230 mm. Erittäin maastokykyinen pick-up soveltuu myös salonkiteiden ulkopuoliseen käyttöön.) 

Ford esitteli hiljattain Ranger avolavamalliinsa aikaisempaa taloudellisemmat ja tehokkaammat moottorivaihtoehdot sekä uusia välityssuhteita voimalinjaan. Samalla Rangeriin tuotiin Fordin muista malleista tuttuja polttoainetehokkuutta ja pakokaasupäästöjä vähentäviä teknologioita kuten start-stop-järjestelmä ja sähkötoiminen ohjaustehostin.

ranger1b.jpg

(kuva: Koeajoauton 3,2 litran moottori sopii vaivatta Rangerin konehuoneeseen ja tilaa jää vielä huoltotoimenpiteisiinkin. Huoltoväli on 50 000 km / 2 vuotta.)

Moottorivalikoimassa on kaksi tehokasta vaihtoehtoa: 2.2 TDCi (160 hv) ja 3.2 TDCi (200 hv. Viisisylinterinen tehomylly on tarjolla vain Limited- ja Wildtrak -varustetasoihin. 

Polttoainetalouden kerrotaan kohentuneen parhaimmillaan 17 % entisestä. Vaihteistovalikoimassa on 6-nopeuksinen manuaalivaihteisto ja automaattivaihteisto, jotka ovat tarjolla molempien moottorivaihtoehtojen yhteydessä. 

Vetotapa on kytkettävissä sähkötoimisesti ja takavedolta voidaan vaihtaa nopean välityksen nelivedolle ajon aikana keskikonsolin valintakytkimestä. Hitaamman välityksen neliveto on valittavissa kun tarvitaan esimerkiksi lisää vääntöä pienemmille nopeuksille tai lisää tukea alamäkijarrutukseen. Valinnaisvarusteena saatava sähkötoiminen takatasauspyörästön lukko auttaa parantamaan pitoa kaikkein vaikeimmissa olosuhteissa.

Voimalinjan ohella mallipäivityksessä Rangerin vakio- ja valinnaisvarusteisiin lisättiin joukko valmistajan henkilöautomalleissa käyttämiä kuljettajaa avustavia teknologioita. Näihin lukeutuvat aktiivinen vakionopeudensäädin turvavälihälyttimellä, kaistavahti, liikennemerkkien tunnistus ja kuljettajan vireystilan valvonta. Lisäksi tarjolla on peruutuskamera ja parkkitutkat sekä eteen että taakse. Vakiovarusteisiin lukeutuvia varusteita ovat muun muassa kuormantunnistuksella, kaatumisen estolla ja perävaunun hallintajärjestelmällä varustettu ajovakautusjärjestelmä. Myös hätäjarrutehostin ja mäkilähtöavustin, joka toimii myös mäkeä ylös peruutettaessa ja alamäkihidastin, joka luistonestojärjestelmän avulla auttaa pitämään nopeuden tasaisena jyrkempää alamäkeä laskeuduttaessa sisältyvät kaikkiin Ranger-malleihin. 

ranger1e.jpg

(kuva: Tyylikäs Wildtrak-väritys jatkuu neliovisen ohjaamon puolella. Paketti- autoversiossa takaistuimen paikalla on kätevä kuormatilaratkaisu. Kumimatto estää tehokkaasti tavaroita liukumasta.)

Kori- ja varusteluvaihtoehtoja

Valittavana on kaksi ohjaamotyyppiä: pitkälavainen Super Cab ja lyhytlavainen Double Cab. Ensin mainitussa Super Cab-mallissa takaovet ovat takaa saranoidut ja autossa ei ole takaistuimia. Neliovinen Double Cab-ohjaamo tarjoaa kuormatilan pituuden hinnalla hyvät tilat jopa kolmelle takamatkustajalle. Double Cab-mallit tulevat Suomeen takaistuimilla ja ovat niin sanottuja kaksikäyttöautoja. Nyt koeajettavasta Wildtrakista on maahantuojan toimesta poistettu takaistuin. Muutostyön ansiosta auto on rekisteröity alennetun autoveron pakettiautoksi. Takaistuimen tilalle on räätälöity tasapohjainen lavakaukalo.

ranger1f.jpg

(kuva: Ford Rangerin kuormauskorkeus on noin 85 cm. Laadukas alumiininen lavan rullaverho on tarjolla 1800 euron lisähinnasta.)

Super Cabin kuormalavan mitat ovat 1 847 x 1 560 mm ja paras kantavuus 1155 kg. Double Cabin kuormalava on 30 cm lyhyempi ja paras kantavuus 35 kg pienempi. Vetokyky on kaikissa malleissa 3500 kg.

ranger1h.jpg

(kuva: Virtaviivainen lavakaari kuuluu Wildtrak-varusteluun ja se istuu autoon tyylikkäästi.)

Malliston lippulaivan Ranger Wildtrakin erottaa tien päällä tummanharmaaksi maalatusta  etumaskista ja sivupeileistä, jotka ovat muissa varustetasoissa joko mustia tai kromipintaisia. Muita Wildtrakin yksilöllisiä yksityiskohtia ovat suorakulmaiset sumuvalot, yksilöllinen lavakaari, 18 tuuman kevytmetallivanteet sekä Wildtrak-logoteippaus.

Wildtrak- ja Limited-varusteluissa auton mittaristossa on kaksi värillistä näyttöä ja keskikonsolin kosketusnäyttö on 8-tuumainen. Wildtrakin istuimet ovat vakiota yksilöllisemmät, tukevammat ja mukavammat. Kuljettajan istuin säätyy sähkötoimisesti peräti 8-suuntaan. 

ranger1c.jpg

(kuva: Kuljettajan paikalta on hyvä näkyvyys ja ajoasento on asiallinen, samoin istuinmukavuus. Sync 2 -yhteydenpitojärjestelmään saa liitettyä helposti myös vanhemman sukupolven puhelimet. Järjestelmä tukee mm. Spotify suoratoistopalvelua. Liikennemerkkinäyttö on plussaa.)

Taipaleelle

Rangerin ajettavuus on kehittynyt parempaan suuntaan edeltävästä mallista. Koriin ja runkoon tehdyt uudistukset palkittiin Euro NCAP -kolaritestissä viidellä tähdellä. 

Sähkötehosteinen ohjaus on tunnokas ja täsmällinen maantien ohella myös maastossa sekä  kuorman kanssa ajettaessa. Rangerin kääntösäteeksi ilmoitetaan hyväksyttävä 12,4 metriä. Pienen kauneusvirheen tekee ohjauspyörän säätövarojen niukkuus; ratti liikkuu vain korkeussuunnassa.

Viisipyttyinen moottori on viritetty hyötyautokäytön tarpeisiin, jolloin suurta huipputehoa tärkeämpi pointti on väkevä vääntö, laajalla kierrosalueella. Tasan 200 hv tehoista koneesta irrotetaan parhaimmillaan 470 Nm vääntömomenttia, joka on käytössä laajalla 1500 - 2750 r/min kierrosalueella. Suoritusarvot puhuttelevat etenkin perävaunua vetäviä, mutta myös vaivatonta ajotapaa arvostavia kuljettajia.

Rangerin jousitus on toteutettu auton lajityypille ominaiseen tapaan. Etupää on erillisjousitettu ja kierrejousin, jäykkä taka-akselilla on lehtijouset. Valittu rakenne on yksinkertainen toteuttaa ja kestää sellaisenaan hyvin raskasta kuormitusta, joskin jousitusmukavuuden kustannuksella. Lehtijousitus kun ei aina tahdo pysyä aivan kaikkien tienpinnan epätasaisuuksien tahdissa.  

ranger1d.jpg

(kuva: Uusi mittaristo sekä kaksi värillistä tietonäyttöä tuovat tietoa autosta, yhteydenpidosta ja navigointijärjestelmästä. Ajotietokoneen antama pa-kulutuslukema 11,3 l/100km on linjassa valmistajan ilmoittamaan.)

Myös kevyt kuorma-autona

Ford Ranger voidaan muutoskatsastaa myös autoverottomaksi N2-luokan kuorma-autoksi, joissa voi olla myös toisen rivin istuimia. Jotta Ranger saadaan muutettua kuorma-autoksi on sen rakenteeseen tehtävä kevyiksi luokiteltavia muutoksia. Taka- akselistoon lisätään lisäilmajouset ja voimalinjaan asennetaan nopeudenrajoitin. Lisäksi sivuvilkut tulee vaihtaa N2 -luokkaan hyväksytyiksi. Muissa kuin Limited-malleissa, alkuperäinen vanne pitää vaihtaa tyyppihyväksyttyyn 17” kevytmetallivanteeseen ja renkaaseen 265/65 R17. Hyväksytyn 17” Ford-kevytmetallivannepaketin suositushinta renkaineen ja TPMS-antureineen on 1 600 euron luokkaa. Näillä muutostöillä auton kokonaismassa saadaan nostettua yli vaaditun 3500 kilon ja auto voidaan rekisteröidä N2 alaluokkaan G, eli maasto kevyt kuorma-autoksi.

N2G-luokan autoissa ei tarvitse olla N2-luokan autoilta muutoin edellytettävää kaistavahtia ja kuljettajan vireystilan valvontaa, peruutussummeria tai ajopiirturia.

Ford on valinnut Ranger kuorma-automuutosten tekijäksi luetettavan ja alan kokeneimpiin tekijöihin lukeutuvan yhteistyökumppanin eli Sipoolaisen Arctic Trucksin. Muutoksen verolliset kokonaishinnat alkavat hieman alta 6000 eurosta. 

Ostaisinko?

Kuilu nyt ajettavan ja aikaisemmin koeajetun 2.2 litran moottorilla ja kevyemmillä varusteilla pakatun Rangerin välillä ei ole työkäyttöä ajatellen merkittävä. Perusmallin ominaisuudet riittävät useimmille. Toisaalta Wildtrakin etuna ovat moottorin voimavarat, ryhdikäs ulkonäkö ja runsaat varusteet. Ne nostavat Rangerin osakkeet vaativamman, tyypillisesti Volkswagen Amarokia suosivat ostajakunnan silmissä samalle viivalle, tai ainakin pitäisi nostaa. Kokonaisuus on toimiva ja tekniikka luotettavaa.

Ford Ranger Super Cab -perusmallin verolliset hintapyynnit alkavat noin 33 700 eurosta ja Double Cabin noin 42 800 eurosta. Hinnaston yläpäästä löytyy nyt koeajetun kaltainen Wildtrak, mutta viisipaikkaisena. Se maksaa karvan yli 68 000 euroa. Eli yli kaksi perusmallia! Nyt koeajettava kaksipaikkainen Wildtrak kustantaa noin 58 800 euroa josta lisävarusteiden osuus on yli 5000 euroa. Laaja vaihtoehtojen kirjo (ka-mallit mukaanluettuna) tarjoaa mahdollisuuden suunnitteluun ja viilaukseen, jolloin Ranger-malliston lippulaivan saattaa saada käyttönsä todella sopivaan hintaan. 

ranger1j.jpg

17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 9.00Pyhäsalmen kaivoksen aurinkopuiston rakentaminen alkaa
15.04.2024 9.00Wihuri Teknisen Kaupan jälkimarkkinoinnissa keskitetään palveluja
13.04.2024 12.00Tamtron Group Oyj tuo markkinoille mullistavan AI-pohjaisen automaattisen materiaalien tunnistusjärjestelmän
12.04.2024 23.00KATSO TÄSTÄ MANSEN MÖRINÄT LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
09.04.2024 9.00Rototiltin varmatoimiset ja virheettömät tuotteet helpottavat työtä ja tekevät siitä tehokkaampaa
05.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 5.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
03.04.2024 11.00Metso ja Almalyk MMC allekirjoittivat raamisopimuksen suuren kuparisulaton toimittamisesta Uzbekistaniin
02.04.2024 7.00Seppo Voutilainen nimitetty Terrafamen toimitusjohtajaksi
29.03.2024 20.11KATSO PÄÄSIÄISEN LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset

Siirry arkistoon »