Volvo CE:n täyssähköisen minikaivukoneen prototyyppi voittanut Intermat-innovaatiopalkinnon

Share |
17.02.2018 8:00

intervolvo1.jpg

Mullistavan suunnittelunsa ansiosta Volvo Construction Equipmentin täyssähköinen minikaivukone on voittanut Intermat-innovaatiopalkinnon. EX2-prototyyppi tuottaa nollapäästöt, 10 kertaa paremman tehokkuuden, 10 kertaa alhaisemman melutason ja alhaisemmat omistajuuskustannukset.

Volvo Construction Equipmentin (Volvo CE) täyssähköisen minikaivukoneen prototyyppi – nimeltään EX2 – on voittanut arvovaltaisen Equipment & Machinery Award -palkinnon Intermat-tapahtuman innovaatiopalkintojen kategoriassa Earthmoving & Demolition. Tämä konseptikone, joka tuottaa nollapäästöt, 10 kertaa paremman tehokkuuden, 10 kertaa alhaisemman melutason ja alhaisemmat omistajuuskustannukset perinteisiin kilpakumppaneihinsa verrattuna, palkittiin panoksestaan rakennusteollisuuden kehittämisen eteen. Sen uskotaan olevan maailman ensimmäinen täyssähköisen minikaivukoneen prototyyppi. Tässä vaiheessa EX2 on vielä osa tutkimusprojektia eikä se ole yleisessä myynnissä.

"Olen erittäin ylpeä siitä, että EX2:lle on myönnetty tämä maailmanlaajuisesti tunnustettu innovaatiopalkinto", Volvo CE:n Electromobility Specialist ja EX2-projektin johtaja Ahcène Nedjimi sanoo. "EX2 on mullistava kone. Maanrakennuskoneiden sähköistäminen tuottaa puhtaampia, hiljaisempia ja tehokkaampia koneita, jotka edustavat toimialamme tulevaisuutta. Olen iloinen siitä, että tuomarit ovat tunnustaneet sen merkityksen."

intervolvo2.jpgTEKNOLOGIA KONSEPTIN TAKANA

Jotta EX2-prototyypistä on saatu täysin sähköinen malli, polttomoottori on korvattu kahdella litiumioniakulla, joiden yhteiskapasiteetti on 38 kWh ja jotka tallentavat tarpeeksi sähköenergiaa koneen käyttämiseksi kahdeksan tunnin ajan vaativia käyttötarkoituksia, esimerkiksi tiiviin maaperän kaivamista varten. Myös hydrauliikka-arkkitehtuuri on korvattu sähköisellä arkkitehtuurilla, jonka sähkömekaaniset lineaariset toimilaitteet auttavat optimoimaan voimansiirtoketjun. Hydrauliikkajärjestelmän ja polttomoottorin poistaminen sekä jäähdytystarpeiden vähentäminen ovat alentaneet melutasoa huomattavasti.

"Nollapäästöjensä ja kymmenen kertaa alhaisemman melutasonsa ansiosta EX2:ta voitaisiin hyvin käyttää tiheään asutuilla alueilla myös öiseen aikaan häiritsemättä asukkaita", Ahcène sanoo. "Koneen kymmenen kertaa parempi tehokkuus ja huollottomat järjestelmät alentavat käyttökustannuksia ja omistajuuden kokonaiskustannuksia huomattavasti. Ja koska EX2 on täysin sähköinen eikä siinä ole mekaanisia ohjaussauvoja, sitä voidaan ohjata etäältä matkapuhelinta tai tablettia käyttäen. Tämä parantaa turvallisuutta vaarallisissa työskentelyolosuhteissa. Lisäksi EX2 tuottaa saman tehon ja voiman kuin vastaavat perinteiset mallit sekä suuremman nopeuden yhdistetyissä liikkeissä. Koska tällaiset liikkeet ovat tämän koneen yleisimpiä liikkeitä, tuottavuus paranee. Kaikki tämä on saavutettu koneen suorituskyvystä tinkimättä sen varmistamiseksi, että asiakkaan tarpeet voidaan täyttää."

INNOVOINTIA EDISTYKSEN ETEEN 

Intermat 2018 Innovation Awards -palkintoja myönnetään laitteille, tekniikoille, palveluille, tuotteille ja ratkaisuille, jotka kehittävät rakennus- ja infrastruktuuriteollisuutta eteenpäin. Ranskan kansallisen yleisten töiden liiton (FNTP) puheenjohtajan johtama tuomaristo julkisti valintansa palkintoseremoniassa Pariisissa 18. tammikuuta. Tuomaristo koostui 13:sta toimialan asiantuntijasta, jotka valitsivat palkittaviksi parhaat yhdeksän osallistujaa johtavien valmistajien lähettämien 90 kandidaatin joukosta. 

"EX2 kuuluu osaltaan Volvo CE:n pitkän aikavälin ponnisteluihin kestävien kuljetusratkaisujen kehittämiseksi", Volvo CE:n Technology-liiketoiminta-alueen varatoimitusjohtaja Patrik Lundblad sanoo. "Tämä palkinto on kunnianosoitus Volvo CE:n työntekijöiden kovalle työlle ja visioille. He rikkovat teknologian ja innovaation rajoja jatkuvasti ja varmistavat sen, että yritys kulkee teknologisen kehityksen eturintamassa. Tällä hetkellä odotamme innolla EX2-prototyypin esittelyä Intermatissa huhtikuussa."

intervolvo3.jpg

20.02.2019 17:00Pyhäjärvellä monipuoliset mahdollisuudet kiertotalouskentässä
20.02.2019 14:12Timo Räikkönen nimitetty johtajaksi Destiaan
19.02.2019 19:11Yrjö Raunisto: Miten tehdä Suomesta jälleen maanrakennuskoneiden valmistuksen kärkimaa?
19.02.2019 10:01Tukes: Lujuuslajitellussa rakennepuutavarassa puutteita
18.02.2019 20:00Kehittynyttä mittausteknologiaa louhinta- ja kaivoskäyttöön
17.02.2019 18:55Maanrakennus Seppo Formisto Oy:n Kobelco SK270SRLC-5: Tyylikäs viimeistä piirtoa myöten
17.02.2019 15:33Konepäivät Matekon uudessa Oulun toimipisteessä ensi lauantaina 23.2.
17.02.2019 9:11Rakennuskustannukset nousivat tammikuussa 1,9 prosenttia vuodentakaisesta
16.02.2019 11:11Hitachi-konekiertue ensi viikolla 18.-22.2. - katso tästä paikkunnat ja lähde koeajolle!
15.02.2019 19:01Doofor kallioporakoneita esillä Münchenissä - tervetuloa tutustumaan osastolle C2.205

Siirry arkistoon »