Tutkimus: Kaavailtu Jäämeren ratayhteys kannattamaton investointi

16.03.2018 16.00

jaameren_ratayhteys.png

Koillisväylän liikennöitävyyden asteittainen paraneminen ja arktisen alueen luonnonvarojen mahdollinen hyödyntäminen ovat lisänneet kiinnostusta arktiseen alueeseen sekä Suomessa että muualla Euroopassa. Liikenneviraston tilaaman ja Ramboll:n toteuttaman tutkimuksen mukaan Jäämeren ratayhteyttä voidaan pitää tiedossa olevaan kuljetustarpeeseen nähden hyvin kustannustehottomana investointina.

Suomessa arktisen alueen kasvava merkitys on nähty mahdollisuutena muuttaa Suomen logistista asemaa nykyisestä reuna-alueesta enemmän kansainvälisen liikenteen solmukohdaksi ja kauttakulkumaaksi. Jäämeren ratayhteys palvelisi tätä tarkoitusta muodostamalla yhdessä FinEst Linkin ja Rail Baltican kanssa yhtenäisen rautatiekuljetusreitin Jäämereltä Itä- ja Keski-Eurooppaan.

Vaikeat sääolosuhteet

Koillisväylän purjehduskauden voidaan olettaa tulevaisuudessa pidentyvän ja suurempien alusten käytön tulevan mahdolliseksi, kun ilmaston lämpeneminen jatkuu. Liikennöitävyyden asteittaisesta paranemisesta huolimatta jää- ja sääolosuhteet reitillä ovat edelleen vaikeat, minkä vuoksi erityisesti Euroopan ja Aasian välisen konttiliikenteen siirtymistä Koillisväylälle voidaan pitää hyvin epätodennäköisenä. Koillisväylälle voi tiettyjen tiukkojen reunaehtojen toteutuessa siirtyä joitain irtotavaran ja yksiköidyn tavaran kuljetuksia, mutta myös näissä tavararyhmissä reitin merkitys tulee olemaan marginaalinen vielä pitkään.

Kannattamaton reittivaihtoehto

Vaikka Koillisväylälle pitkällä aikajänteellä siirtyisi Euroopan ja Aasian välisiä merikuljetuksia, ei näiden kuljetusten siirtymiselle Jäämeren ratayhteyden kautta kulkevalle reitille ole löydettävissä perusteluita. Suora merikuljetus tai kuljetus Pohjanmeren satamien kautta on kuljetuskustannuksiltaan niin merkittävästi rautatiekuljetusta edullisempi, ettei tällaiselle uudelleenreititykselle ole kuljetustaloudellisia edellytyksiä. Jäämeren ratayhteyden käyttö muuttuu sitä epäedullisemmaksi, mitä etelämpänä määränpää sijaitsee. Erityisesti kuljetukset Jäämeren ratayhteyden ja FinEst Linkin kautta Baltiaan ja itäiseen Keski-Eurooppaan ovat kuljetustalouden kannalta erittäin kallis ja siten hyvin epärealistinen reittivaihtoehto.

Hyötyjinä ulkomaiset kaivosyhtiöt

Jäämeren ratayhteydestä voisivat hyötyä lähinnä Suomen ja Ruotsin Lapin nykyisten ja suunniteltujen uusien kaivosten kuljetukset sekä Rovaniemi–Kirkkoniemi-linjausvaihtoehdossa Ylä-Lapin raakapuun kuljetukset. Kevitsan kaivoksen kuljetuksissa voitaisiin hyödyntää Rovaniemi–Kirkkoniemilinjausvaihtoehtoon sisältyvää Rovaniemi–Sodankylä-osuutta. Jos Soklin kaivos avataan, sen kuljetuksissa voitaisiin hyödyntää Rovaniemi–Kirkkoniemi-ratayhteyttä. Soklin kuljetuksissa Jäämeren ratayhteyden käytöllä saavutettava kustannussäästö olisi kuitenkin hyvin vähäinen verrattuna Perämeren satamien käyttöön.

Suurista investointikustannuksista ja vähäisistä hyödyistä johtuen Jäämeren ratayhteyden yhteiskuntataloudellinen kannattavuus jää hyvin alhaiseksi. Suomen, Ruotsin ja Norjan yhteiskuntatalouksien kokonaisnäkökulmasta tarkasteltuna paras hyöty-kustannussuhde (0,22) saavutetaan Kemi–Kolari– Narvik-linjausvaihtoehdossa, jossa kaikki hyödyt kohdistuvat Ruotsin yhteiskuntatalouteen. Suomen yhteiskuntatalouden näkökulmasta hyöty-kustannussuhde on kaikissa vaihtoehdoissa 0,04–0,05 lukuun ottamatta Rovaniemi–Kemijärvi–Kantalahti–Murmansk-vaihtoehtoa (-0,18).

Kannattamaton investointi

Kokonaisuutena Jäämeren ratayhteyttä voidaan pitää tiedossa olevaan kuljetustarpeeseen nähden hyvin kustannustehottomana investointina. Pohjois-Suomen nykyisten ja mahdollisten uusien kuljetusten taloudellisuutta ja toiminnallisuutta voidaan parantaa huomattavasti kustannustehokkaammin kehittä- mällä nykyistä väyläverkkoa.

Liikenneviraston tilaama ja Ramboll:in tekemä tutkimus kokonaisuudessaan

17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 9.00Pyhäsalmen kaivoksen aurinkopuiston rakentaminen alkaa
15.04.2024 9.00Wihuri Teknisen Kaupan jälkimarkkinoinnissa keskitetään palveluja
13.04.2024 12.00Tamtron Group Oyj tuo markkinoille mullistavan AI-pohjaisen automaattisen materiaalien tunnistusjärjestelmän
12.04.2024 23.00KATSO TÄSTÄ MANSEN MÖRINÄT LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
09.04.2024 9.00Rototiltin varmatoimiset ja virheettömät tuotteet helpottavat työtä ja tekevät siitä tehokkaampaa
05.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 5.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
03.04.2024 11.00Metso ja Almalyk MMC allekirjoittivat raamisopimuksen suuren kuparisulaton toimittamisesta Uzbekistaniin
02.04.2024 7.00Seppo Voutilainen nimitetty Terrafamen toimitusjohtajaksi
29.03.2024 20.11KATSO PÄÄSIÄISEN LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset

Siirry arkistoon »