Helsinki-Vantaan lentoaseman asemataso peruskorjataan: lisää kapasiteettia ja päästöjä pienemmiksi

Share |
26.03.2018 12:50

HkiVantaa.jpeg

Kolmevuotinen korjausurakka tehdään Helsinki-Vantaan asematasolla. Remontti kohdistuu lentokoneiden pysäköintipaikkojen uusimiseen, rullaustieyhteyksien parantamiseen ja jäänpoistotoiminnan kapasiteetin lisäämiseen. Osa investoinnista käytetään energiantehokkuuden parantamiseen.

– Investoimme asematason peruskorjaukseen 32 miljoonaa euroa. Summa vastaa kolmea kiitotien peruskorjausta, joten kyse on mittavasta remontista. Työ tehdään vaiheittain kolmena peräkkäisenä kesänä, jotta siitä aiheutuisi mahdollisimman vähän haittaa lentoliikenteelle ja matkustajille, sanoo Finavian tekninen johtaja Henri Hansson.

Peruskorjauksen tavoitteena on varmistaa lentokoneiden turvallinen rullaus ja paikoitus sekä lisätä lentoliikenteen kapasiteettia ja tehokkuutta. Asematason infrastruktuuri saadaan tuotua nykypäivään, minkä ansiosta Finavia pystyy vähentämään lentoliikenteen ympäristövaikutuksia entisestään.

Työmaa on kooltaan 120 000 neliömetriä, mikä vastaa noin 17 jalkapallokenttää. Kolmivuotinen urakka tehdään vuosina 2018, 2019 ja 2020. Työt alkavat huhtikuun alussa ja kestävät lokakuulle.

”Ei mikä tahansa parkkipaikka”

– Lentokoneiden seisontapaikat eivät ole mitä tahansa pysäköintipaikkoja. Yhden paikan tekeminen maksaa noin miljoona euroa. Asemataso 1:n peruskorjauksessa uusimme tällä kertaa 13 konepaikkaa. Ne tehdään betonilaatoille ja saadaan näin kestämään nykyisten konetyyppien kuormitusta, Hansson mainitsee.

Peruskorjauksen yhteydessä osa nykyisistä seisontapaikoista varustetaan järeillä rakenteilla, joilla on mahdollista tehdä jäänesto- ja poistokäsittelyjä. Paikat viemäröidään ja näin varmistetaan, ettei lentokoneiden jäänestoon ja -poistoon tarkoitettua glykolia pääse maaperään. Lisäkapasiteetti sujuvoittaa ja nopeuttaa talvikauden lentoliikennettä.

Rullaustieyhteyksien parantamisen lisäksi yksi rullausteistä muutetaan laajarunkokelpoiseksi, mikä sekin sujuvoittaa lentokoneiden rullauksia.

kiitorata.jpeg

Finavian ilmasto-ohjelma etenee

Rullaustieremonttien yhteydessä Finavia vaihtaa puolisen tuhatta keskilinja- ja pysäytysvaloa led-teknologiaan. Tämä liittyy Finavian kiihdytettyyn ilmasto-ohjelmaan, jonka tavoitteena on nopeassa tahdissa vähentää lentoaseman toiminnasta syntyviä päästöjä.

– Helsinki-Vantaa saavutti hiilineutraliteetin kesällä 2017. Matkustajamäärien kasvaessa päästöjen pitäminen nollassa vaatii jatkuvaa työtä ja ympäristöinvestointeja, Hansson sanoo.

Asematason peruskorjauksen jälkeen Helsinki-Vantaan liikennealueen 14 000 valaisimesta noin puolet on vaihdettu energiatehokkaaseen led-teknologiaan.

Lentoasemalla on samaan aikaan käynnissä Finavian 900 miljoonan euron kehitysohjelma, jonka tavoitteena on vahvistaa Helsinki-Vantaan asemaa kansainvälisessä kilpailussa ja valmistautua palvelemaan kasavia matkustajamääriä. Terminaalin pinta-ala kasvaa noin 45 prosenttia ja matkatavarakapasiteetti yli 50 prosenttia. Laajarunkokoneiden vastaanottokyky nousee sata prosenttia.

22.10.2018 10:20Atlas Copco on esitellyt generaattoriensa QAS-lippulaivamalliston viidennen sukupolven
22.10.2018 10:00Otsavalaisinuutuus erittäin vaativaan ammattilaiskäyttöön
22.10.2018 8:01Terrafamen akkukemikaalitehdas toisi huomattavia positiivisia talousvaikutuksia Kainuuseen ja muualle Suomeen
21.10.2018 10:11Lundberg -monitoimikoneessa riittää voimaa ja tehoa
21.10.2018 8:01NCC rakentaa kolme kerrostaloa ja 161 asuntoa Turkuun
20.10.2018 10:11Boliden investoi uusiin Komatsu -louheensiirtoautoihin - yhteensä 26 uutta ajoneuvoa Kevitsaan ja Aitikiin
19.10.2018 12:01Metso toimittaa potaskateollisuuden rikastusratkaisuja Valko-Venäjälle
18.10.2018 13:00Terrafamen nikkeli- ja kobolttisulfaattien tuotanto-hankkeen YVA-menettely kuulemisvaiheeseen
17.10.2018 12:22Terrafamen tuotanto on kasvussa - arvonlisää akkumetalleista
17.10.2018 10:11Rotatorin Vantaan uudistuneessa toimipaikassa avoimet ovet nyt perjantaina 19.10. - tervetuloa!

Siirry arkistoon »