Helsinki-Vantaan lentoaseman asemataso peruskorjataan: lisää kapasiteettia ja päästöjä pienemmiksi

Share |
26.03.2018 12:50

HkiVantaa.jpeg

Kolmevuotinen korjausurakka tehdään Helsinki-Vantaan asematasolla. Remontti kohdistuu lentokoneiden pysäköintipaikkojen uusimiseen, rullaustieyhteyksien parantamiseen ja jäänpoistotoiminnan kapasiteetin lisäämiseen. Osa investoinnista käytetään energiantehokkuuden parantamiseen.

– Investoimme asematason peruskorjaukseen 32 miljoonaa euroa. Summa vastaa kolmea kiitotien peruskorjausta, joten kyse on mittavasta remontista. Työ tehdään vaiheittain kolmena peräkkäisenä kesänä, jotta siitä aiheutuisi mahdollisimman vähän haittaa lentoliikenteelle ja matkustajille, sanoo Finavian tekninen johtaja Henri Hansson.

Peruskorjauksen tavoitteena on varmistaa lentokoneiden turvallinen rullaus ja paikoitus sekä lisätä lentoliikenteen kapasiteettia ja tehokkuutta. Asematason infrastruktuuri saadaan tuotua nykypäivään, minkä ansiosta Finavia pystyy vähentämään lentoliikenteen ympäristövaikutuksia entisestään.

Työmaa on kooltaan 120 000 neliömetriä, mikä vastaa noin 17 jalkapallokenttää. Kolmivuotinen urakka tehdään vuosina 2018, 2019 ja 2020. Työt alkavat huhtikuun alussa ja kestävät lokakuulle.

”Ei mikä tahansa parkkipaikka”

– Lentokoneiden seisontapaikat eivät ole mitä tahansa pysäköintipaikkoja. Yhden paikan tekeminen maksaa noin miljoona euroa. Asemataso 1:n peruskorjauksessa uusimme tällä kertaa 13 konepaikkaa. Ne tehdään betonilaatoille ja saadaan näin kestämään nykyisten konetyyppien kuormitusta, Hansson mainitsee.

Peruskorjauksen yhteydessä osa nykyisistä seisontapaikoista varustetaan järeillä rakenteilla, joilla on mahdollista tehdä jäänesto- ja poistokäsittelyjä. Paikat viemäröidään ja näin varmistetaan, ettei lentokoneiden jäänestoon ja -poistoon tarkoitettua glykolia pääse maaperään. Lisäkapasiteetti sujuvoittaa ja nopeuttaa talvikauden lentoliikennettä.

Rullaustieyhteyksien parantamisen lisäksi yksi rullausteistä muutetaan laajarunkokelpoiseksi, mikä sekin sujuvoittaa lentokoneiden rullauksia.

kiitorata.jpeg

Finavian ilmasto-ohjelma etenee

Rullaustieremonttien yhteydessä Finavia vaihtaa puolisen tuhatta keskilinja- ja pysäytysvaloa led-teknologiaan. Tämä liittyy Finavian kiihdytettyyn ilmasto-ohjelmaan, jonka tavoitteena on nopeassa tahdissa vähentää lentoaseman toiminnasta syntyviä päästöjä.

– Helsinki-Vantaa saavutti hiilineutraliteetin kesällä 2017. Matkustajamäärien kasvaessa päästöjen pitäminen nollassa vaatii jatkuvaa työtä ja ympäristöinvestointeja, Hansson sanoo.

Asematason peruskorjauksen jälkeen Helsinki-Vantaan liikennealueen 14 000 valaisimesta noin puolet on vaihdettu energiatehokkaaseen led-teknologiaan.

Lentoasemalla on samaan aikaan käynnissä Finavian 900 miljoonan euron kehitysohjelma, jonka tavoitteena on vahvistaa Helsinki-Vantaan asemaa kansainvälisessä kilpailussa ja valmistautua palvelemaan kasavia matkustajamääriä. Terminaalin pinta-ala kasvaa noin 45 prosenttia ja matkatavarakapasiteetti yli 50 prosenttia. Laajarunkokoneiden vastaanottokyky nousee sata prosenttia.

24.04.2018 14:14Länkkärit ja Ljundbergit vahvasti esillä Oulussa
24.04.2018 7:00Doofor esittelee uusimmat poralaite-innovaatiot Intermatissa - tervetuloa osastolle 5A E 071
23.04.2018 16:01KATSO VIDEO! Continental Construction Innovation Days 2018 -tapahtuma esitteli kuorma-autojen ja työkoneiden uusimmat rengasinnovaatiot
23.04.2018 15:41Vaasan hallinto-oikeus on ratkaissut Vattajan ampuma-alueen ympäristöluvan tarvetta koskevan asian
23.04.2018 9:11KATSO VIDEO! Kivirock pääsi kokeilemaan kuorma-autojen letka-ajoa Hollannissa
22.04.2018 9:11Tamtron näyttävästi esillä maailman suurimmilla vaakamessuilla
22.04.2018 7:01Jo 4000 myytyä Avant-kuormaajaa Norjassa
21.04.2018 9:01Novatron mukana ensi viikolla Intermat Paris -messuilla
20.04.2018 9:00Kärsämäen Konepäivät nyt lauantaina 21.4. klo 9.00-15.00
19.04.2018 11:00Cat Rental Storen uutuusjyrät

Siirry arkistoon »