Kaupungit haluavat lisää kestävyyttä liikenneympyröiden päällysteisiin

Share |
18.06.2018 16:11

asfalttiiiii.jpg

Kiertoliittymissä asfaltti kuluu erityisen nopeasti juuri jyrkän kaarteen vuoksi. Suuret liikennemäärät ja raskas liikenne nopeuttavat kulutusta. Tiheä päällysteen uusiminen tuo kaupungeille kasvavia infrakuluja.

–Monet kaupungit ovat alkaneet pohtia kiertoliittymien päällystysratkaisuja pitkän elinkaaren ja kestävän kehityksen näkökulmasta, ja sijoittamaan juuri kyseiseen käyttötarkoitukseen suunniteltuun, normaalia kestävämpään päällysteeseen. Näin saadaan yhdelle asfaltoinnille enemmän käyttövuosia ja samalla kokonaistaloudellisuutta, NCC:n myyntijohtaja Juuso Lukkarinenkertoo.

Tampereella NCC asfaltoi nyt torstain ja perjantain välisenä yönä ensimmäisen Viaco-päällysteellä tehdyn kiertoliittymän kaupungin päällystysurakan yhteydessä. Viaco Roundtop -tuote korvaa AB16 AN7 -päällysteen. Vieritien kiertoliittymä on Tampereen yliopistollisen sairaalan alueella. Espoon kaupungille Viaco-päällysteellä on tehty jo useita kiertoliittymiä koko NCC:n päällystyssopimuskauden eli kaksi vuotta, nyt käynnissä on vielä kolmas vuosi eli sopimuksessa mahdollistettu optiovuosi.

–Viaco on kestänyt hyvin kovan käytön, juuri niin kuin pitääkin. Tuotetta käytetään pohjoismaisesti, joten meillä on laajat kokemukset tästäkin asfalttilaadusta jo yli 15 vuodelta, Lukkarinen sanoo.

Viaco on esimerkki uudesta ajattelusta tierakentamisessa

Kiertoliittymissä asfalttipäällyste joutuu erityisten voimien ja kuormitusten alle. Viaco Roundtopissa massan rakeisuudella ja lisäaineilla saadaan perinteisiä SMA-päällysteitä parempi kestävyys liikenteen hiertävää kulutusta ja asfalttipäällysteen muodonmuutoksia vastaan.

Asfalttivalinnoilla voidaan myös pienentää merkittävästi kaupungin hiilidioksidipäästöjä. Kestävyyden lisäksi esimerkiksi NCC Green Asphalt -menetelmä mahdollistaa asfalttimassan valmistuksen perinteistä asfalttia matalammassa lämpötilassa, jolloin hiilidioksidipäästöt vähenevät 15–25 prosenttia perinteisen asfaltin valmistukseen verrattuna ja pienennetään eri oksidien ja savukaasujen pääsyä ympäristöön. 

–Ilmastonmuutoksen etenemistä silmällä pitäen meillä on kehitetty myös vettä läpäisevä asfaltti, jota Tanskassa jo käytetään rankkasateiden aiheuttamien tulvavesien viivyttämiseen ja parantamaan niiden imeytymistä kaupungeissa, Juuso Lukkarinen kertoo.

16.12.2018 11:11Rakennuskustannukset nousivat marraskuussa 2,5 prosenttia vuodentakaisesta
15.12.2018 11:01Parasta pyörillä - Hitachi pyöräkuormaajat
14.12.2018 10:01Suomen Rakennuskone Oy rekrytoi Kevitsaan - katso tästä työpaikkailmoitus
13.12.2018 20:55LUE TÄSTÄ! Uusi järkälemäinen Kivirock-lehti on ilmestynyt - tarjolla 248-sivua mielenkiintoista maarakennus- ja kaivosalan asiaa
13.12.2018 16:01Volvo Construction Equipment Finland Oy laajentaa maansiirtokoneiden huolto-organisaationsa Pohjois-Suomeen
13.12.2018 15:55A-Insinöörit Tampereen Kansi -hankkeen pohjoiskannen suunnittelijaksi
12.12.2018 17:01Kriittiset metallit ja huoltovarmuus -selvitys julkaistu
12.12.2018 15:00Cramo ja suomalainen Bliot teknologiayhteistyöhön
11.12.2018 17:44Rakennusyritysten rakennuksiin kohdistuvien korjausurakoiden arvo oli 8,9 miljardia euroa vuonna 2017
11.12.2018 8:55Sotkamon hopeakaivoshanke etenee suunnitelmallisesti

Siirry arkistoon »