Kaupungit haluavat lisää kestävyyttä liikenneympyröiden päällysteisiin

Share |
18.06.2018 16:11

asfalttiiiii.jpg

Kiertoliittymissä asfaltti kuluu erityisen nopeasti juuri jyrkän kaarteen vuoksi. Suuret liikennemäärät ja raskas liikenne nopeuttavat kulutusta. Tiheä päällysteen uusiminen tuo kaupungeille kasvavia infrakuluja.

–Monet kaupungit ovat alkaneet pohtia kiertoliittymien päällystysratkaisuja pitkän elinkaaren ja kestävän kehityksen näkökulmasta, ja sijoittamaan juuri kyseiseen käyttötarkoitukseen suunniteltuun, normaalia kestävämpään päällysteeseen. Näin saadaan yhdelle asfaltoinnille enemmän käyttövuosia ja samalla kokonaistaloudellisuutta, NCC:n myyntijohtaja Juuso Lukkarinenkertoo.

Tampereella NCC asfaltoi nyt torstain ja perjantain välisenä yönä ensimmäisen Viaco-päällysteellä tehdyn kiertoliittymän kaupungin päällystysurakan yhteydessä. Viaco Roundtop -tuote korvaa AB16 AN7 -päällysteen. Vieritien kiertoliittymä on Tampereen yliopistollisen sairaalan alueella. Espoon kaupungille Viaco-päällysteellä on tehty jo useita kiertoliittymiä koko NCC:n päällystyssopimuskauden eli kaksi vuotta, nyt käynnissä on vielä kolmas vuosi eli sopimuksessa mahdollistettu optiovuosi.

–Viaco on kestänyt hyvin kovan käytön, juuri niin kuin pitääkin. Tuotetta käytetään pohjoismaisesti, joten meillä on laajat kokemukset tästäkin asfalttilaadusta jo yli 15 vuodelta, Lukkarinen sanoo.

Viaco on esimerkki uudesta ajattelusta tierakentamisessa

Kiertoliittymissä asfalttipäällyste joutuu erityisten voimien ja kuormitusten alle. Viaco Roundtopissa massan rakeisuudella ja lisäaineilla saadaan perinteisiä SMA-päällysteitä parempi kestävyys liikenteen hiertävää kulutusta ja asfalttipäällysteen muodonmuutoksia vastaan.

Asfalttivalinnoilla voidaan myös pienentää merkittävästi kaupungin hiilidioksidipäästöjä. Kestävyyden lisäksi esimerkiksi NCC Green Asphalt -menetelmä mahdollistaa asfalttimassan valmistuksen perinteistä asfalttia matalammassa lämpötilassa, jolloin hiilidioksidipäästöt vähenevät 15–25 prosenttia perinteisen asfaltin valmistukseen verrattuna ja pienennetään eri oksidien ja savukaasujen pääsyä ympäristöön. 

–Ilmastonmuutoksen etenemistä silmällä pitäen meillä on kehitetty myös vettä läpäisevä asfaltti, jota Tanskassa jo käytetään rankkasateiden aiheuttamien tulvavesien viivyttämiseen ja parantamaan niiden imeytymistä kaupungeissa, Juuso Lukkarinen kertoo.

26.03.2019 10:11TAVO Oy on avannut raskaan kaluston varaosamyymälän Ouluun
26.03.2019 8:23Volvo CE yhteistyöhön National Geographicin kanssa
25.03.2019 13:00Peikko toimittaa kallioperustuksia kolmeen tuulivoimapuistoon Keski-Norjaan
25.03.2019 10:50Kuljetusala huolissaan teiden huonosta kunnosta
25.03.2019 10:12Maarakennusalan kustannukset nousivat helmikuussa vuodentakaisesta
24.03.2019 20:11Vt 4 Kirri-Tikkakosken kehitysvaihe päätökseen - rakentaminen alkaa toukokuussa
24.03.2019 18:01Kivirockin Facebookissa jo yli 2000 seuraajaa ja määrä kasvaa vauhdilla
24.03.2019 10:11Uusien digitaalisten työkalujen käyttö lisääntyy rakennuksilla
23.03.2019 16:01Novatron rakennuttaa jo toiset toimitilat Pirkkalaan - yli 100 uutta työpaikkaa
23.03.2019 14:44Suomen Rakennuskone Oy etsii aluemyyntipäällikköä Pohjois-Savon ja Pohjois-Karjalan alueelle

Siirry arkistoon »