Koneyrittäjät: Traktorin ja perävaunun yhdistelmälle sallittava lisää pituutta

Share |
05.07.2018 9:11

maavaunu.jpg

Traktorikuljetuksilla on oma merkittävä tarpeensa esimerkiksi kunnossapidossa, maarakentamisessa ja tietenkin maataloudessa. Monikäyttöisyys ja maastokelpoisuus tekevät traktoreista taloudellisesti tehokkaita ajoneuvoja moneen paikkaan. Tilanne paranisi entisestään, jos traktorin ja perävaunun yhdistelmälle sallittaisiin lisää pituutta.

Parhaillaan eduskunnan käsittelyssä loppusuoralla oleva tieliikennelain uudistus on kokonaisuudessaan myönteinen traktorikuljetusten kannalta. Myönteistä on esimerkiksi se, että liikenne- ja viestintävaliokunta poisti alkuperäisessä esityksessä olleen rajauksen, joka olisi rajoittanut perävaunun kytkentämassan 10 tonniin muussa kuin maa- ja metsätalouden kuljetuksissa.

Käsittelyssä olevassa laissa on edelleen määräys, joka rajaa traktorin ja peräkärryn kokonaispituuden 16,5 metriin.

Traktoriin kytkettävän perävaunun enimmäispituudeksi tulisi kuitenkin sallia 16 metriä, jolloin säädös olisi yksinkertainen eikä traktorin pituudella olisi vaikutusta sallitun kuormatilan mittaan. Tällöin traktoriyhdistelmän enimmäispituudeksi muodostuisi 20–20,5 metriä. Tämä korjaus tulisi tehdä syksyllä, kun muutoinkin tehdään muutoksia ajoneuvoyhdistelmien pituuksia koskevaan lainsäädäntöön.

-Korjaus olisi erityisesti tarpeen hakkeen ja muiden kevyiden materiaalien kuljetuksissa. Muutos mahdollistaisi kuorma-autoissakin käytettävän perävaunukaluston käytön laajasti paitsi maataloudessa myös muussa urakoinnissa. Tämä lisäisi kuljetusten joustavuutta huonolla tieverkolla ja heikommissa maasto-oloissa, toteaa aluepäällikkö Ari Pihlajavaara Koneyrittäjistä.

Traktoriyhdistelmän sallitun enimmäispituuden kasvattaminen tasapuolistaisi traktorikaluston käyttöä verrattuna kuorma-autokalustoon. Jatkossakin kaluston hankinnan ja käytön pitää perustua urakoitsijan tarpeisiin eikä valinnanvaraa tai käyttömahdollisuuksia pidä keinotekoisesti rajoittaa lainsäädännöllä. 

Traktori on taloudellisesti tehokas ajoneuvo moneen käyttöön. Sen maastokelpoisuus mahdollistaa toiminnan heikoissa olosuhteissa ja heikolla tieverkolla. Traktoriin saa liitettyä laajan valikoiman lisälaitteita, näin kaluston käyttömahdollisuudet lisääntyvät ja käyttöaste nousee. Traktori sopii myös urakoinnissa käytettävän konekaluston siirtoon huonolla tieverkolla, jolla muilla siirtoajoneuvoilla ei pärjätä.

Koneyrittäjät ovat OKRA 2018 -messuilla osastolla A160. Neuvomme osastollamme kävijöitä mm. traktoriurakointiin liittyvissä asioissa.

 

18.07.2018 18:01Mid Finland Truckmeeting lauantaina Viitasaarella - Koura-Autojen osastolla paljon nähtävää - jakelussa myös Ammattilehdet
18.07.2018 11:01INFRA ry: Lupaukset väylärahoituksen uudistamisesta on pidettävä
17.07.2018 9:01NCC rakentaa 162 asuntoa Tampereen Hatanpäälle
16.07.2018 9:55Henri Pesonen Deleten Kierrätyspalvelu-liiketoiminnan liiketoimintajohtajaksi
16.07.2018 8:01Novatronin etätuki -asiakkaan oikeana kätenä jo yli 10 vuotta
15.07.2018 11:01YIT ja Boliden allekirjoittivat sopimuksen vesialtaan laajentamisesta kuparikaivoksessa Pohjois-Ruotsin Jällivaarassa
14.07.2018 14:22Rakennuskustannukset nousivat kesäkuussa 2,7 prosenttia vuodentakaisesta
14.07.2018 9:00Digitalisaatio auttaa tienpäällystystöiden kehittämisessä
13.07.2018 17:01Tutkimus: Kaivokset kasvattavat Suomen bkt:tä 1,2 miljardilla
13.07.2018 10:01Tawastia Truck Weekend nyt viikonloppuna Hämeenlinnassa - Ammattilehden Mediamobiili paikalla - hae uusimmat ammattilehdet

Siirry arkistoon »