Koneyrittäjät: Traktorin ja perävaunun yhdistelmälle sallittava lisää pituutta

Share |
05.07.2018 9:11

maavaunu.jpg

Traktorikuljetuksilla on oma merkittävä tarpeensa esimerkiksi kunnossapidossa, maarakentamisessa ja tietenkin maataloudessa. Monikäyttöisyys ja maastokelpoisuus tekevät traktoreista taloudellisesti tehokkaita ajoneuvoja moneen paikkaan. Tilanne paranisi entisestään, jos traktorin ja perävaunun yhdistelmälle sallittaisiin lisää pituutta.

Parhaillaan eduskunnan käsittelyssä loppusuoralla oleva tieliikennelain uudistus on kokonaisuudessaan myönteinen traktorikuljetusten kannalta. Myönteistä on esimerkiksi se, että liikenne- ja viestintävaliokunta poisti alkuperäisessä esityksessä olleen rajauksen, joka olisi rajoittanut perävaunun kytkentämassan 10 tonniin muussa kuin maa- ja metsätalouden kuljetuksissa.

Käsittelyssä olevassa laissa on edelleen määräys, joka rajaa traktorin ja peräkärryn kokonaispituuden 16,5 metriin.

Traktoriin kytkettävän perävaunun enimmäispituudeksi tulisi kuitenkin sallia 16 metriä, jolloin säädös olisi yksinkertainen eikä traktorin pituudella olisi vaikutusta sallitun kuormatilan mittaan. Tällöin traktoriyhdistelmän enimmäispituudeksi muodostuisi 20–20,5 metriä. Tämä korjaus tulisi tehdä syksyllä, kun muutoinkin tehdään muutoksia ajoneuvoyhdistelmien pituuksia koskevaan lainsäädäntöön.

-Korjaus olisi erityisesti tarpeen hakkeen ja muiden kevyiden materiaalien kuljetuksissa. Muutos mahdollistaisi kuorma-autoissakin käytettävän perävaunukaluston käytön laajasti paitsi maataloudessa myös muussa urakoinnissa. Tämä lisäisi kuljetusten joustavuutta huonolla tieverkolla ja heikommissa maasto-oloissa, toteaa aluepäällikkö Ari Pihlajavaara Koneyrittäjistä.

Traktoriyhdistelmän sallitun enimmäispituuden kasvattaminen tasapuolistaisi traktorikaluston käyttöä verrattuna kuorma-autokalustoon. Jatkossakin kaluston hankinnan ja käytön pitää perustua urakoitsijan tarpeisiin eikä valinnanvaraa tai käyttömahdollisuuksia pidä keinotekoisesti rajoittaa lainsäädännöllä. 

Traktori on taloudellisesti tehokas ajoneuvo moneen käyttöön. Sen maastokelpoisuus mahdollistaa toiminnan heikoissa olosuhteissa ja heikolla tieverkolla. Traktoriin saa liitettyä laajan valikoiman lisälaitteita, näin kaluston käyttömahdollisuudet lisääntyvät ja käyttöaste nousee. Traktori sopii myös urakoinnissa käytettävän konekaluston siirtoon huonolla tieverkolla, jolla muilla siirtoajoneuvoilla ei pärjätä.

Koneyrittäjät ovat OKRA 2018 -messuilla osastolla A160. Neuvomme osastollamme kävijöitä mm. traktoriurakointiin liittyvissä asioissa.

 

20.02.2019 17:00Pyhäjärvellä monipuoliset mahdollisuudet kiertotalouskentässä
20.02.2019 14:12Timo Räikkönen nimitetty johtajaksi Destiaan
19.02.2019 19:11Yrjö Raunisto: Miten tehdä Suomesta jälleen maanrakennuskoneiden valmistuksen kärkimaa?
19.02.2019 10:01Tukes: Lujuuslajitellussa rakennepuutavarassa puutteita
18.02.2019 20:00Kehittynyttä mittausteknologiaa louhinta- ja kaivoskäyttöön
17.02.2019 18:55Maanrakennus Seppo Formisto Oy:n Kobelco SK270SRLC-5: Tyylikäs viimeistä piirtoa myöten
17.02.2019 15:33Konepäivät Matekon uudessa Oulun toimipisteessä ensi lauantaina 23.2.
17.02.2019 9:11Rakennuskustannukset nousivat tammikuussa 1,9 prosenttia vuodentakaisesta
16.02.2019 11:11Hitachi-konekiertue ensi viikolla 18.-22.2. - katso tästä paikkunnat ja lähde koeajolle!
15.02.2019 19:01Doofor kallioporakoneita esillä Münchenissä - tervetuloa tutustumaan osastolle C2.205

Siirry arkistoon »