Novatronin etätuki -asiakkaan oikeana kätenä jo yli 10 vuotta16.07.2018 8.01
Novatronin etätuen tarina sai alkunsa vuonna 2008, kun silloisen teknisen tuen tilalle haluttiin kehittää nopeampi ja joustavampi tapa tukea asiakkaita. Kun 3D -koneohjausjärjestelmät alkoivat yleistymään vuonna 2007, asiakkailla heräsi uusia, teknisempiä kysymyksiä, esimerkiksi koordinaattijärjestelmistä ja suunnittelijoiden tekemistä malleista. Auttaakseen asiakaskuntaa uusien kysymysten äärellä ja saamaan kaiken hyödyn irti järjestelmästä, Novatron perusti etätuen. ”Olimme ensimmäinen yritys Suomessa joka tarjosi 3D -koneohjausjärjestelmiä ja sitä myöten myös tukea niihin. 3D -järjestelmien yleistyessä halusimme auttaa asiakkaitamme saamaan kaiken hyödyn irti järjestelmistä mahdollisimman helposti. Ratkaisuna tähän oli etätuki. Ajan myötä tukemme toimintaa on kehitetty ja henkilökuntaa lisätty, mistä olemmekin saaneet paljon kiitosta niin asiakkailta kuin yhteistyökumppaneilta. Näistä syistä etätukemme on monien huulilla”, kertoo Novatronin asiakaspalvelujohtaja Tomi Mahkonen. Korvat auki asiakkaaseen päin Etätuki on Novatronin asiakasrajapinnassa toimiva tiimi, jonka tarkoitus on toimia konekuskin tai muun työmaatoimijan oikeana kätenä koneohjatulla työmaalla. Novatronin järjestelmäasennuksiin kuuluu asentajan pitämä käyttökoulutus joka kattaa järjestelmän perustoiminnot. Kun järjestelmä otetaan työmaalla käyttöön, on etätuki helpoin ja nopein tapa saada lisäopastusta. ”3D-koneohjausjärjestelmämme sisältää paljon ominaisuuksia, mutta etenkin 3D-maailmassa kaikkia ominaisuuksia ei voi millään sisäistää kerralla. Yleisimpiä yhteydenottoja ovat erilaiset käyttöopastuksen tarpeet. Esimerkiksi putkilinjan tai pintamallin luominen järjestelmällä.”, kertoo Novatronin etätuen tiiminvetäjä, järjestelmäasiantuntija Edward Manninen. Etäyhteyden avulla järjestelmäasiantuntija pääsee kiinni asiakkaan järjestelmään. Kun yhteys on muodostettu, järjestelmäasiantuntija näkee omalta päätteeltään asiakkaalla olevan näkymän reaaliajassa ja voi opastaa häntä. Asiakkaan ei tarvitse kuin seurata opastusta omalta näytöltään ja ajaa konetta. Etätuki toimii apuna myös ohjelmistopäivityksissä. Infra-ala kehittyy jatkuvasti, ja kentältä tulee paljon toivomuksia erilaisista ominaisuuksista, joita voidaan toteuttaa nopeallakin aikataululla. Tästä syystä ohjelmistopäivityksiä tulee tietyllä syklillä, ja etätuen kautta päivitykset saadaan nopeasti asiakkaalle. ”Asiakkaat haluavat päästä kokeilemaan ominaisuuksia ja me haluamme, että asiakas pystyy tekemään työnsä entistä tehokkaammin ja vaivattomammin. Etäyhteyden avulla päivitykset voidaan tehdä etänä ilman, että siitä aiheutuu haittaa kuskille tai työmaalle”, Mahkonen toteaa. Etätuki mukana myös työmaan hallinnassa Konekuskit eivät ole ainoita, jotka hyötyvät etätuesta. Yhteydenottoja tulee myös työmaiden mittaushenkilöstöltä koskien aineistomuotoja tai suunnittelijoiden tekemiä malleja. Näissä tapauksissa Novatronin tietomalliasiantuntijat selvittävät, onko työsuunnitelmat toteutettu oikein, ja ohjeistavat suunnittelijoita tarvittavissa muokkauksissa, jotta työmaat saadaan vietyä onnellisesti maaliin ilman turhia odotusaikoja. Tukea myös läheltä, ympäri suomen Siinä missä etätuki antaa opastusta ja pystyy ratkaisemaan ongelmia etänä, koko suomen kattava kenttähuolto-organisaatiomme palvelee asiakkaita pelipaikalla. ”Haluamme palvella asiakkaitamme valtakunnallisesti myös paikan päällä. Tästä syystä panostamme voimakkaasti asiakaspalveluumme ja sen saatavuuteen. Omien asentajiemme lisäksi, meillä on viisi valtuutettua sopimushuoltoliikettä ympäri Suomen.” Mahkonen kertoo. Tavoitat etätuen arkisin klo. 7-16 välisenä aikana soittamalla numeroon 03 357 2640. |