Sandvikin automaattinen lastauslaite todistaa tarkkuutensa lasilabyrintissa

Share |
20.09.2018 9:58

Loader_in_glass_labyrinth_1_49539_3142x1829.jpeg

Itseohjautuvista ajoneuvoista on keskusteltu paljon viime vuosina, enimmäkseen lähinnä käsitetasolla. Kansainvälisellä teollisuuskonserni Sandvikilla on kuitenkin ollut kaivoksissa automatisoituja lastauslaitteita ja louheenkuljetusajoneuvoja jo yli 20 vuoden ajan toiminnassa - ilman yhtään tapaturmaa. Todisteena osaamisestaan Sandvik toi edistyksellisen teknologiansa maan päälle ja laittoi uuden sukupolven automaationsa todelliseen testiin.

Juuri julkaistussa vaikuttavassa videossa Sandvikin 11-metrinen ja 38-tonninen lastauslaite navigoi lasilabyrintin läpi ilman kuljettajaa. Vaikka lasi on materiaalina täysin erilainen kuin kaivostunneleiden kiviseinät, lastauslaite skannaa laserkeilaimillaan myös labyrintin ohuet lasiseinät ja kulkee automatisoidusti sen kapeiden käytävien läpi. Todistaakseen kuvausympäristön todellisuuden, Sandvikin pääjohtaja Björn Rosengren ajaa videon lopussa lastauslaitteella päin labyrinttia rikkoen lasiseinät.

Klikkaa tästä katsoaksesi videon: https://youtu.be/7B2s6C1lAoQ
Klikkaa tästä katsoaksesi projektista tehdyn lyhytdokumentin: https://youtu.be/MdohlxevoT0

"Sandvikin automatisoidut lastauslaitteet ovat olleet käytössä jo yli 20 vuotta, ja niillä on ajettu yli 2 miljoonaa käyttötuntia maanalaisissa kaivoksissa" kertoo Jouni Koppanen, Sandvik Mining and Rock Technologyn automaatioinsinööri.

"Automaatiojärjestelmien etu on, että voimme siirtää ihmiset riskialttiista ympäristöstä turvalliseen ympäristöön eli maanalaisesta kaivoksesta valvomoon maan päälle. Tämä parantaa asiakkaidemme turvallisuutta ja tuottavuutta."

Sandvik on hiljattain lanseerannut uusia, innovatiivisia seuraavan sukupolven kaivoslaitteita edistyksellisillä automaatio-ominaisuuksilla.
"Uusissa lastauslaitteissamme kauhan täyttö ja tyhjennys ovat automatisoituja ajon lisäksi, mikä on alalla ennennäkemätöntä.", kertoo Koppanen.

 Sandvik on tunnettu innovaatiokyvystään.
"Osa nykypäivän edistyksellisimmistä teknologioista on kehitetty Sandvikilla", kertoo Rosengren.
"Olemme aina työskennelleet läheisessä yhteistyössä asiakkaidemme kanssa kehittäessämme uusia tuotteita ja teknologioita. Tulevaisuudessa etenkin digitalisaatio tulee olemaan keskeisessä asemassa sekä meidän että asiakkaidemme tuottavuuden, tehokkuuden ja kestävän kehityksen toiminnan parantamisessa."

 Lasilabyrintti ei luonnollisesti ole lastauslaitteen perinteinen toimintaympäristö, mutta juuri tällainen rohkea ajattelu on pitänyt Sandvikin kehityksen kärjessä monissa teknologioissa, mukaan lukien automaatiossa. Sandvikin AutoMine® -automaatiojärjestelmän ansiosta lastauslaitteet ja louheenkuljetusajoneuvot oppivat turvallisimman ja nopeimman reitin kaivostunneleissa jo ensiajolla. Älykäs järjestelmä kartoittaa reitin laserskannereiden avulla ja tallentaa sen. Sandvikin patentoidut algoritmit yhdessä lastauslaitteen gyroskooppien ja muiden antureiden kanssa varmistavat reitin sielläkin, minne GPS ei yllä.

Tietoa lasilabyrintista:
Koko: 30 x 58 metriä, 1740 neliömetriä
Lasiseinien määrä: 589 lasilevyä, kukin 2,8 metriä x 60 senttimetriä. Kaikki lasi kierrätettiin kuvauksen jälkeen.
Sijainti: Arctech Helsinki Shipyard Helsinki, Suomi.

Tietoa lastauslaitteesta:
Laitemalli: Sandvik LH514
Mitat (P-L-K): 11 x 3 x 3 m
Kantokyky: 14 tonnia
Paino: 38 100 kg
Anturityypit: laserskannerit, odometrit, gyroskoopit ja kulmatunnistimet.
Nopeus (kuormattuna): 32,7 km/h

https://www.rocktechnology.sandvik/en/products/underground-loaders-and-trucks/advanced-underground-lhds/lh514-underground-lhd/

 

21.02.2019 22:01Virén-Yhtiöillä hyvä pöhinä päällä
21.02.2019 11:11Baumassa esiteltävä uudistettu Lokotrack LT200HP-kartiomurskainlaitos tuo lisää tehoa ja taloudellisuutta
21.02.2019 8:11Luke: Arktisen kaivostoiminnan hyödyt, haitat ja riskit pitäisi arvioida kokonaisvaltaisemmin
20.02.2019 17:00Pyhäjärvellä monipuoliset mahdollisuudet kiertotalouskentässä
20.02.2019 14:12Timo Räikkönen nimitetty johtajaksi Destiaan
19.02.2019 19:11Yrjö Raunisto: Miten tehdä Suomesta jälleen maanrakennuskoneiden valmistuksen kärkimaa?
19.02.2019 10:01Tukes: Lujuuslajitellussa rakennepuutavarassa puutteita
18.02.2019 20:00Kehittynyttä mittausteknologiaa louhinta- ja kaivoskäyttöön
17.02.2019 18:55Maanrakennus Seppo Formisto Oy:n Kobelco SK270SRLC-5: Tyylikäs viimeistä piirtoa myöten
17.02.2019 15:33Konepäivät Matekon uudessa Oulun toimipisteessä ensi lauantaina 23.2.

Siirry arkistoon »