Maansiirto Morri Oy: Lännen-koneet tehokkaassa käytössä ympäri vuoden

Share |
23.09.2018 11:01

”Monipuolisuus on ehdottomasti Länkkäreiden paras ominaisuus”, sanoo Maansiirto Morri Oy:n toimitusjohtaja Mika Morri. Lahtelaisyrityksellä on tällä hetkellä neljä Lännen-monitoimikonetta. 

Viime vuosina huimaa vauhtia kasvaneen lahtelaisen Maansiirto Morri Oy:n toimitusjohtaja Mika Morri on viimeisen päälle Länkkäri-mies.

– En ole käytännössä milloinkaan ajanut muita kuin Lännen-koneita. Totta kai olen kokeillut muitakin, mutta työkseni olen ajanut vain Länkkäreitä.

Ensimmäisen kerran Mika Morri kiipesi Länkkärin hyttiin jo pikkupoikana.

– Ehkä noin 15-vuotiaana touhusin Länkkärin kanssa jo jotain järkevää. Parikymppisestä lähtien olen ajellut niitä ihan tosissani, eli noin neljännesvuosisadan verran. Veikkaan, että olen istunut Länkkärissä reilusti yli 100 000 tuntia. Tuttu hytti, 45-vuotias Morri kertoilee.

Maansiirto Morri & Lännen koneet

(Länkkärit ovat olleet 90-luvun puolivälistä alkaen olennainen osa Maansiirto Morri Oy:n kalustoa. Tälläkin hetkellä valmiudessa on neljän Länkkärin kokoonpano.) 

Kaivutöitä jo 1960-luvulla

Mika Morri on toisen polven yrittäjä – ja myös toisen polven Länkkäri-mies. Mikan isä Seppo Morrialoitteli kaivinkonetöitä jo 1960-luvun puolella, ja Mikan syntymän aikoihin 1970-luvun alkupuolella isä-Sepolla oli jo oma kaivinkone ja toiminimi.

Sukupolvenvaihdos perheyrityksessä tehtiin pitkän kaavan mukaan vuosina 2009 - 2012. Tuolloin yritys myös muuttui osakeyhtiöksi, jota nyt johtavat Mika ja puolisonsa Tiina Morri. Myös Seppo Morri on yhä mukana vähemmistöomistajana.

– Minulla on suurin omistusosuus, mutta totta kai vaimo on ehdoton pomo ja kapteeni, Mika Morri toteaa. 

Maansiirto Morrin omistajat ja henkilökuntaa

(Kuvausta varten riviin parkkeeratun Länkkäri-rivistön edessä Mika ja Tiina Morri sekä Juha Koskinen, Niko Honkonen ja Jarmo Veikkola.)

 Toistakymmentä Länkkäriä

Takaisin Lännen-koneisiin. Isä Seppo Morri hankki ensimmäisen Lännen-koneen 1990-luvun puolivälin kieppeillä. Siitä lähtien Länkkärit ovat olleet olennainen osa Morrien kalustoa. Tällä hetkellä Maansiirto Morrin omistuksessa – ja erittäin tehokkaassa käytössä – on neljä Lännen-monitoimikonetta.

– Olen yrittänyt laskeskella, kuinka monta Länkkäriä meillä on ollut vuosien varrella. Ihan varmuuteen en ole päässyt, mutta on niitä reippaasti toistakymmentä ollut, Mika Morri sanoo.

Miksi Mika Morri, isänsä tavoin, yhä uudelleen on päätynyt tuttuun merkkiin?

– Olen vain jotenkin kasvanut kiinni Lännen koneisiin. Monipuolisuus on ehdottomasti niiden paras ominaisuus. Eivät ne välttämättä ole just parhaita johonkin yksittäiseen hommaan, mutta niillä pystyy tekemään niin montaa eri työtä, jos vaikka vertaa pyöriviin himmeleihin.

– Monipuolisuuden lisäksi liikkuvuus on Länkkäreiden toinen vahvuus. Kun tehdään paljon erilaisia töitä ja liikutaan paljon, niin näillä pääsee nopeasti paikasta toiseen. Tuottavuus pysyy korkealla tasolla, kun kone ei seiso tyhjänpanttina.

Kaapelointityöt työllistävät

Pitkän linjan Länkkäri-kuskilta kannattaa toki myös tiedustella, miten hän kehittäisi Lännen-koneista vieläkin parempia.

– Jos jotakin parannettavaa yrittää keksiä, niin saisivathan ne kulkea vielä vähän kovempaa. Jos nopeutta tulisi 10 kilometriä tunnissa lisää, niin se auttaisi kummasti kaupunkiliikenteessä.

Maansiirto Morrin Lännen-monitoimikoneet ovat viime vuosina olleet ennen kaikkea kaapelointitöissä.

– Kyllä viime aikoina maakaapelointityöt ovat työllistäneet näitä koneita ylivoimaisesti eniten. Kaapelointia ja purkutöitä; tosi paljon olemme purkaneet vanhoja sähkö- ja puhelinlinjoja.

– Kaikki neljä Länkkäriämme ovat tehokkaassa käytössä ympäri vuoden. Lisäksi vakituisilla kumppaneillamme on pari Länkkäriä, jotka nekin ovat täysipainoisesti meidän hommissamme.

Huolto pelaa erinomaisesti

Mika Morri kiittelee vuolaasti myös saamiaan huoltopalveluita. Kiitoksen kohteena on Nastolan Forest Huolto ja siellä erityisesti Saku Ylönen (josta kerrottiin parin sivun verran Lännen Nyt! -lehden viime numerossa).

– Meillä on käynyt hyvä tuuri. Vähän epäilen, etteivät kaikki pääse nauttimaan niin hyvästä palvelusta. Saku on korjannut Länkkäreitä yhtä kauan kuin minä olen niitä ajanut. Systeemi on toiminut tosi hyvin.

– Jos vehkeet menevät rikki, eikä kukaan tule nopeasti korjaamaan, se on aina tosi huono juttu. Meillä semmoinen vaikuttaisi todella paljon. Jos huolto ei toimi nopeasti ja hyvin, hommista ei vain tule mitään.

Mika ja Tiina Morrin johtaman yrityksen palkkalistoilla on tällä hetkellä kolmisenkymmentä vakituista työntekijää. Liikevaihtoa yritys tekee 6 - 7 miljoonaa euroa.

– Kasvu on ollut viime vuosina reipasta. Tänä vuonna liikevaihto ei varmaankaan kasva. Työvoimaa ei oikein tahdo löytyä, aika lailla äärirajoilla mennään, Mika Morri sanoo.

Lataa tarina PDF-muodossa

Katso, kuinka monitoimisia Lännen-koneet ovat.

Ota yhteyttä lähimpään myyjään.

www.maansiirtomorri.fi

22.10.2018 10:20Atlas Copco on esitellyt generaattoriensa QAS-lippulaivamalliston viidennen sukupolven
22.10.2018 10:00Otsavalaisinuutuus erittäin vaativaan ammattilaiskäyttöön
22.10.2018 8:01Terrafamen akkukemikaalitehdas toisi huomattavia positiivisia talousvaikutuksia Kainuuseen ja muualle Suomeen
21.10.2018 10:11Lundberg -monitoimikoneessa riittää voimaa ja tehoa
21.10.2018 8:01NCC rakentaa kolme kerrostaloa ja 161 asuntoa Turkuun
20.10.2018 10:11Boliden investoi uusiin Komatsu -louheensiirtoautoihin - yhteensä 26 uutta ajoneuvoa Kevitsaan ja Aitikiin
19.10.2018 12:01Metso toimittaa potaskateollisuuden rikastusratkaisuja Valko-Venäjälle
18.10.2018 13:00Terrafamen nikkeli- ja kobolttisulfaattien tuotanto-hankkeen YVA-menettely kuulemisvaiheeseen
17.10.2018 12:22Terrafamen tuotanto on kasvussa - arvonlisää akkumetalleista
17.10.2018 10:11Rotatorin Vantaan uudistuneessa toimipaikassa avoimet ovet nyt perjantaina 19.10. - tervetuloa!

Siirry arkistoon »