Lähes 33 metrin jättirekassa kulkee neljä konttia kierrätysmetallia

Share |
30.09.2018 11:11

hct1.jpg

Suomen teillä on poikkeusluvalla kokeiluliikenteessä yli 30 metrin pituisia jättirekkoja, jotka pystyvät kuljettamaan kerralla peräti neljä konttia. Mutta miten SSAB EcoUpgraded ja Hardox In My Body™ liittyvät näihin maanteiden jättiläisiin?

Jättirekan virallisempi nimi on HCT-yhdistelmä, mikä tulee sanoista High Capacity Transport. Sen kuljetuskapasiteetti on kolmanneksen suurempi kuin tavallisen yhdistelmäajoneuvon. Suomessa liikenteessä on joitakin kymmeniä tällaisia yhdistelmiä, joille Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi on myöntänyt kokeiluluontoisen poikkeusluvan ajaa ennalta määriteltyä reittiä. 

Yksi rekoista kuljettaa kontteja kierrätykseen erikoistuneen Stena Recyclingin alueellisten palveluyksiköiden ja Porin Tahkoluodon murskauslaitoksen välillä. Tässä kuljetusjärjestelmässä kierrätysmetallit lajitellaan ja lastataan VR Transpointin vihreisiin kierrätyskontteihin. Uusi 12-akselinen ja 32,9 metriä pitkä HCT-yhdistelmä pystyy kuljettamaan kerralla neljä tällaista erikoisvalmisteista konttia. Hardox In My Body ja SSAB EcoUpgraded liittyvätkin juuri näihin kontteihin. 

Kokemukset positiivisia

”HCT-liikenne on rullannut tällä reitillä nyt säännöllisesti runsaan vuoden ajan. Kokemukset ovat olleet rohkaisevia. Tilaa vievien kierrätysjakeiden kuljetustehokkuus paranee monella tavalla, kun kolmen kontin sijasta käytössä on neljä ja lisäksi Hardox®-kulutusteräksen ansiosta myös kontin laitakorkeutta ja pituutta voidaan kasvattaa. Yksittäisiä ajoja tarvitaan vähemmän, kun kerralla kulkee selvästi suurempi lasti. Näin ollen maantiellä liikkuu vähemmän rekkoja. Turvallisuus, ympäristöystävällisyys ja tehokkuus paranevat, luettelee VR Transpointin maantielogistiikan kuljetuspäällikkö Juha-Pekka Kuusisto saavutettuja etuja.

”Suomi on varsin suuri maa, ja meidän pitää selvittää kaikki mahdollisuudet, joilla kierrätystuotteiden logistiikan kustannusten nousupaineita ja ympäristövaikutuksia voi pienentää”, kertoo puolestaan Stena Recyclingin kuljetusjärjestelijä Matti Nummela.

Kontit valmistaa Ferreus Oy Hardox®-kulutusteräksestä

Liedossa, Turun lähellä toimiva Ferreus Oy on valmistanut vihreät kierrätyskontit VR Transpointille käyttäen SSAB:n Hardox®-kulutusterästä. Teräslavoja ja kontteja valmistava perheyritys Ferreus on perustettu vuonna 2008, ja se jatkaa Konepaja R. Raudan yli 40-vuotisia perinteitä laadukkaiden kuljetustuotteiden valmistajana. Yrityksen omistavat Mika ja Petri Rauta.

”Käytämme ainoastaan sertifioituja, laadukkaita tuotteita. Ensimmäiset Hardox®-kulutusteräksestä valmistetut kierrätyskontit toimitettiin VR-yhtymälle jo vuonna 2009, minkä jälkeen konttien rakenteessa on käytetty yksinomaan Hardox®-terästä - keskeisinä syinä kestävyys, keveys ja polttoainetalous. SSAB:n Hardox In My Body™ -verkoston jäsen olemme olleet vuodesta 2010 – itse asiassa ensimmäisinä Suomessa. Omat asiakkaamme tuntevat varsin hyvin Hardox®-terästen korkean laadun ja muun muassa markkinoiden laajimman paksuusalueen, joten jäsenyys verkostossa tuo kilpailuetua”, kertoo Ferreus Oy:n toimitusjohtaja Mika Rauta.

Hardox In My Body -verkosto kasvaa

”Kulutusterästen ykkönen Hardox® on ollut markkinoilla jo yli 40 vuotta. Hardox In My Body™ -merkki tuotteessa puolestaan tarkoittaa sitä, että se on valmistettu aidosta Hardox®-kulutuslevystä, eikä huonolaatuisesta jäljitelmästä. Hardox In My Body™ -verkostoon kuuluvalle valmistajalle merkki tuo lisää uskottavuutta, se on tae laadusta ja markkinoiden parhaista tuotteista”, kuvailee aluemyyntipäällikkö Jussi Joensuu SSAB Special Steels -divisioonasta.

Verkostossa on nyt yli 400 jäsentä eri puolilla maailmaa, Suomessa yhteensä 18. Jäsenyritysten päätuotteita ovat kontit, kippiautot, kauhat, murskaimet ja purkutyökalut sekä maatalouskoneet (esim. peräkärryt) ja metsäkonevarusteluosat (esim. hakkuupäät ja leikkurit).

”Hardox In My Body™ -valmistajat pääsevät hyödyntämään SSAB:n uusimpia materiaaliteknologiaan, käyttösovelluksiin ja valmistustapoihin liittyviä tietoja. Näin saadaan nopeasti aikaan parempia ja tehokkaampia tuotteita. Jäsenyritykset arvostavat myös tarjoamiamme markkinoinnin työkaluja ja tietysti vahvasta brändistä on hyötyä myös tuotteen mahdollisen jälleenmyynnin yhteydessä. Jäsenyys tuo myös mahdollisuuksia verkostoitumiseen muiden yritysten kanssa”, jatkaa Jussi Joensuu.

SSAB EcoUpgraded –konsepti tuo huomattavia ympäristöhyötyjä

VR Transpointin edistykselliset kontit ovat hyvä esimerkki hiilijalanjäljen pienentämisestä. Se on keskeinen tekijä SSAB EcoUpgraded -konseptissa. Tiivistetysti konsepti tuo mukanaan sekä erikoisterästen hyödyt pienemmän painon, paremman polttoainetehokkuuden ja pidemmän käyttöiän kautta että pienemmän teräksen tarpeen lopputuotteessa. Hiilidioksidipäästöt vähenevät siis sekä tuotantovaiheessa että erityisesti koneiden elinkaaren aikana.

Siirtymällä käyttämään SSAB:n erikoislujia teräksiä valmistajat voivat kompensoida teräksentuotannon aiheuttamat hiilidioksidipäästöt nopeasti koneiden käytön aikana. Kun kriittinen piste on saavutettu, käyttökohteen päästövähennykset jatkuvat ja ovat moninkertaisia alkuperäisiin päästöihin verrattuna. Päästövähennykset voidaan laskea tarkasti tuotekohtaisesti.

Vuonna 2017 SSAB asetti tavoitteen, jonka mukaan siirtymällä käyttämään SSAB:n erikoislujia teräksiä asiakkaat voivat vähentää lopputuotteiden käytön aikaisia vuotuisia hiilidioksidipäästöjä yhteensä 10 miljoonalla tonnilla. Noin 7,8 miljoonaa tonnia tästä tulee nimenomaan SSAB EcoUpgraded -konseptin avulla ja loput autoteollisuuden premium-tuotteiden kautta.

Osa SSAB:n kasvustrategiaa

Sekä Hardox In My Body™ että SSAB EcoUpgraded ovat tärkeässä roolissa SSAB:n vuoteen 2020 asetettujen kasvutavoitteiden saavuttamisessa. SSAB Special Steelsin tavoitteena ovat 1,35 miljoonan tonnin vuotuiset toimitukset 2020 mennessä. Vuonna 2017 määrä oli 1,2 miljoonaa tonnia ja vuonna 2016 1,0 miljoonaa tonnia. Suurin osa kasvusta tulee päivittämisestä erikoislujiin teräksiin.

SSAB EcoUpgraded -konseptin avulla kyetään puolestaan löytämään käyttökohteita, joissa erikoisteräksistä on suurin hyöty hiilidioksidipäästöjen vähentämisessä. Konseptin avulla voidaan verrata käyttökohteiden käytönaikaisten hiilidioksidipäästöjen potentiaalisia vähennyksiä terästen tuotannosta aiheutuviin hiilidioksidipäästöihin.

https://www.ssab.fi/ssab-konserni/kestava-kehitys/kestava-tuotevalikoima/ecoupgraded

FACT BOX:

Hardox®-kulutusteräksen avulla voidaan keventää kuorma-autojen, konttien, kippiautojen, kauhojen, jäteautojen ja muiden vastaavien painoa ja pidentää niiden käyttöikää. Painon keveneminen säästää polttoainetta, parantaa hyötykuormaa ja voi jopa tehdä koneista pienempiä, jolloin ne tavallisesti kuluttavat vähemmän. Kun ajoneuvojen rungot ovat kevyempiä, samalla ajoneuvokannalla voidaan kuljettaa suurempia kuormia. 

Hardox®-teräksen käyttö takaa ylivoimaisen kulutuskestävyyden ja iskusitkeyden. Nämä ominaisuudet säästävät asiakkaillemme sekä aikaa että rahaa. 

SSAB myöntää Hardox In My Body™ -logon käyttöoikeuden sellaisille johtaville valmistajille, jotka täyttävät SSAB:n laatuvaatimukset. Nämä yritykset tuntevat teräksen ominaisuudet erinomaisesti, tietävät kaikki Hardox®-tuotteiden edut ja soveltavat osaamistaan jatkuvasti omassa tuotekehityksessään. Jokaisessa Hardox In My Body™ -tuotetarrassa on sarjanumero, jonka avulla voidaan selvittää tuotteen ja sen valmistajan tarkat tiedot.

11.12.2018 8:55Sotkamon hopeakaivoshanke etenee suunnitelmallisesti
09.12.2018 11:00Leotechin pölynsidontalaitteet saa nyt Hansa-Machinesilta
08.12.2018 10:11Sähkökäyttöinen Avant e6 -kuormain palkittiin MaatalousKonemessujen uutuustuotekilpailussa hopeamitalilla
07.12.2018 12:11Novatron mukana INFRA RY:n 3D-koneohjauskoulutuskiertueella
07.12.2018 10:01Tehdyn työtunnin kustannus nousi heinä-syyskuussa 1,3 prosenttia edellisvuodesta
06.12.2018 10:11Terrafame tarttuu työvoimahaasteisiin oppilaitosyhteistyöllä
05.12.2018 13:12Huhtala jatkaa Metallinjalostajien hallituksen puheenjohtajana
05.12.2018 10:01Ilmastonmuutos ohjaa vahvasti maaperätutkimusta - Maaperätieteiden päivät kymmenettä kertaa 9.-10.1.2019
04.12.2018 12:00KKV esittää seuraamusmaksuja kartellista eristeyrityksille
04.12.2018 9:45Metso laajentaa lämpökäsittelytarjontaansa

Siirry arkistoon »