Tiekuljetusten ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudet kasvavat - enimmäismassoja ei muuteta

Share |
10.01.2019 14:30

MAN_TGX_35_580.jpg

Autoalan Tiedotuskeskus: Tänään hyväksytty kuorma-autokaluston enimmäismittoja koskevan asetuksen muutos mahdollistaa useiden uudentyyppisten ajoneuvoyhdistelmien käyttöönoton. Muutosten on arvioitu vähentävän kuorma-autoliikenteen polttoaineenkulutusta, päästöjä ja henkilöstökuluja, koska kaluston kuormatila voidaan uusilla mitoilla hyödyntää aiempaa paremmin.

Mittojen kasvattamisesta on merkittävää hyötyä erityisesti merikonttien kuljetuksessa, kappaletavaraliikenteessä sekä elintarvikekuljetuksissa. Euroopan komissio on vahvistanut, että mittojen muutosta koskeva asetus on EU-lainsäädännön mukainen. Muutokset astuvat voimaan 21.1.2019.

Yhdistelmien suurin sallittu pituus kasvaa uudistuksen myötä nykyisestä 25,25 metristä 34,50 metriin ja auton maksimipituus 12 metristä 13 metriin. Suurin kuormatilan pituus kasvaa 21,42 metristä 29,24 metriin. Samalla kääntyvyyden määrittämisessä siirrytään uuteen 120 asteen suorituskykyperusteiseen käännökseen.

Pidemmillä yhdistelmillä saa liikennöidä kaikilla väylillä, joilla ajoneuvon pituutta ei ole erikseen rajoitettu. Liikenneviraston arvion mukaan pidemmät yhdistelmät soveltuvat melko hyvin nykyiselle päätieverkolle. Päätieverkolla on joitakin ongelmallisia liittymiä, joissa pidempien ajoneuvojen kääntyvyys ei ole riittävä. Kaupunkien katuverkko soveltuu vain osittain pidemmille ajoneuvoyhdistelmille, mutta toisaalta niiden pääasiallinen käyttökohde on päätieverkko sekä kaupungeissa satamiin ja terminaaleihin johtavat pääkadut.

Massoja ei koroteta

Ministeriö on myös selvittänyt mahdollisuutta nostaa kuorma-autojen enimmäismassoja. Massojen nostaminen edellyttäisi merkittäviä parannuksia tieverkolla. Suuremmat akselimassat vaikuttavat muun muassa siltojen sekä tie- ja katurakenteiden kestävyyteen. Näiden salliminen valtakunnallisesti koko runkoverkolla edellyttäisi suuria investointeja, joiden toteutusaikataulu ulottuisi pitkälle ensi vuosikymmenelle. Liikenne- ja viestintäministeriön tarkastelu osoittikin, ettei nykyistä suurinta sallittua yhdistelmämassaa (76 tonnia) ole mahdollista korottaa. Liikenne- ja viestintävirasto Traficom voi jatkossakin myöntää yleisesti sallitut raja-arvot ylittäville ajoneuvoyhdistelmille määräaikaisia poikkeuslupia.

Lisätietoja 

Valtioneuvoston asetus kuorma-autoyhdistelmien enimmäismittojen muutoksesta 

Liikenne- ja viestintäministeriön tiedote mittojen muutoksesta

18.06.2019 9:11Adven toteuttaa uusiutuvaan energiaan perustuvan energialaitoksen Terrafamen uudelle akkukemikaalitehtaalle
17.06.2019 11:12Kaivoslain toimivuutta koskeva arviointiraportti luovutettu työ- ja elinkeinoministerille
17.06.2019 9:50Raide-Jokerin rakentaminen vaikuttaa pääkaupunkiseudun liikenteeseen
16.06.2019 10:11Laadukas suuntapora on pitäaikainen investointi - työmenetelmä yleistyy koko ajan infrarakentamisessa
15.06.2019 10:11Uusi MultaVEX Vibra 40-50 S: Tehokas laite kaikkeen seulontaan
14.06.2019 8:11Terrafame tehnyt sopimuksen happilaitoksen rakentamisesta akkukemikaalitehtaan yhteyteen
13.06.2019 12:53Engconille myönnetty Mästarnas Mästare -palkinto
13.06.2019 11:33DAF CF Constructionille TOP BAU TRUCK -palkinto
12.06.2019 18:50Outokummun Kemin kaivokselle nousee uusi malminnostotorni
12.06.2019 17:17MAXPO 2019 entistäkin kattavampi

Siirry arkistoon »