Tiekuljetusten ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudet kasvavat - enimmäismassoja ei muuteta

Share |
10.01.2019 14:30

MAN_TGX_35_580.jpg

Autoalan Tiedotuskeskus: Tänään hyväksytty kuorma-autokaluston enimmäismittoja koskevan asetuksen muutos mahdollistaa useiden uudentyyppisten ajoneuvoyhdistelmien käyttöönoton. Muutosten on arvioitu vähentävän kuorma-autoliikenteen polttoaineenkulutusta, päästöjä ja henkilöstökuluja, koska kaluston kuormatila voidaan uusilla mitoilla hyödyntää aiempaa paremmin.

Mittojen kasvattamisesta on merkittävää hyötyä erityisesti merikonttien kuljetuksessa, kappaletavaraliikenteessä sekä elintarvikekuljetuksissa. Euroopan komissio on vahvistanut, että mittojen muutosta koskeva asetus on EU-lainsäädännön mukainen. Muutokset astuvat voimaan 21.1.2019.

Yhdistelmien suurin sallittu pituus kasvaa uudistuksen myötä nykyisestä 25,25 metristä 34,50 metriin ja auton maksimipituus 12 metristä 13 metriin. Suurin kuormatilan pituus kasvaa 21,42 metristä 29,24 metriin. Samalla kääntyvyyden määrittämisessä siirrytään uuteen 120 asteen suorituskykyperusteiseen käännökseen.

Pidemmillä yhdistelmillä saa liikennöidä kaikilla väylillä, joilla ajoneuvon pituutta ei ole erikseen rajoitettu. Liikenneviraston arvion mukaan pidemmät yhdistelmät soveltuvat melko hyvin nykyiselle päätieverkolle. Päätieverkolla on joitakin ongelmallisia liittymiä, joissa pidempien ajoneuvojen kääntyvyys ei ole riittävä. Kaupunkien katuverkko soveltuu vain osittain pidemmille ajoneuvoyhdistelmille, mutta toisaalta niiden pääasiallinen käyttökohde on päätieverkko sekä kaupungeissa satamiin ja terminaaleihin johtavat pääkadut.

Massoja ei koroteta

Ministeriö on myös selvittänyt mahdollisuutta nostaa kuorma-autojen enimmäismassoja. Massojen nostaminen edellyttäisi merkittäviä parannuksia tieverkolla. Suuremmat akselimassat vaikuttavat muun muassa siltojen sekä tie- ja katurakenteiden kestävyyteen. Näiden salliminen valtakunnallisesti koko runkoverkolla edellyttäisi suuria investointeja, joiden toteutusaikataulu ulottuisi pitkälle ensi vuosikymmenelle. Liikenne- ja viestintäministeriön tarkastelu osoittikin, ettei nykyistä suurinta sallittua yhdistelmämassaa (76 tonnia) ole mahdollista korottaa. Liikenne- ja viestintävirasto Traficom voi jatkossakin myöntää yleisesti sallitut raja-arvot ylittäville ajoneuvoyhdistelmille määräaikaisia poikkeuslupia.

Lisätietoja 

Valtioneuvoston asetus kuorma-autoyhdistelmien enimmäismittojen muutoksesta 

Liikenne- ja viestintäministeriön tiedote mittojen muutoksesta

21.01.2019 15:15Rotarent toimittaa kattavan konekaluston Eltel Networks Oy:lle
21.01.2019 14:55Liebherr esittelee 8. sukupolven tela-alustaiset kaivukoneet 2019
21.01.2019 14:25Oulussa kehitettiin ennätysluja ekobetoni
21.01.2019 13:12Valmetin ja Kemiran yhteistyö tuo merkittäviä parannuksia jäteveden käsittelyprosesseihin
20.01.2019 15:00Furukawa: Japanilaista laatua lisälaitteisiin jo lähes 150 vuoden ajan
20.01.2019 8:33"Länsinaapuri pitää ihmiset, tavarat ja rahan liikkeellä" - Ruotsi laittaa reilusti Suomea enemmän rahaa väyläinvestointeihin ja perusväylänpitoon
19.01.2019 9:00Nimitys Terrafame Oy:n johtoryhmässä
18.01.2019 18:11KATSO VIDEO! Aki Simula Oy:lle uusi Sisu Polar Hybrid kiviaineskuljetuksiin
18.01.2019 13:30Uusi Volvo kuorma-automyyjä Volvo Truck Center Tampereella: Joonas Siekkinen
18.01.2019 8:11JH-Toimelle Mikkeliin todellinen lumitykki JCB 419 K pyöräkuormaaja

Siirry arkistoon »