Tiekuljetusten ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudet kasvavat - enimmäismassoja ei muuteta

Share |
10.01.2019 14:30

MAN_TGX_35_580.jpg

Autoalan Tiedotuskeskus: Tänään hyväksytty kuorma-autokaluston enimmäismittoja koskevan asetuksen muutos mahdollistaa useiden uudentyyppisten ajoneuvoyhdistelmien käyttöönoton. Muutosten on arvioitu vähentävän kuorma-autoliikenteen polttoaineenkulutusta, päästöjä ja henkilöstökuluja, koska kaluston kuormatila voidaan uusilla mitoilla hyödyntää aiempaa paremmin.

Mittojen kasvattamisesta on merkittävää hyötyä erityisesti merikonttien kuljetuksessa, kappaletavaraliikenteessä sekä elintarvikekuljetuksissa. Euroopan komissio on vahvistanut, että mittojen muutosta koskeva asetus on EU-lainsäädännön mukainen. Muutokset astuvat voimaan 21.1.2019.

Yhdistelmien suurin sallittu pituus kasvaa uudistuksen myötä nykyisestä 25,25 metristä 34,50 metriin ja auton maksimipituus 12 metristä 13 metriin. Suurin kuormatilan pituus kasvaa 21,42 metristä 29,24 metriin. Samalla kääntyvyyden määrittämisessä siirrytään uuteen 120 asteen suorituskykyperusteiseen käännökseen.

Pidemmillä yhdistelmillä saa liikennöidä kaikilla väylillä, joilla ajoneuvon pituutta ei ole erikseen rajoitettu. Liikenneviraston arvion mukaan pidemmät yhdistelmät soveltuvat melko hyvin nykyiselle päätieverkolle. Päätieverkolla on joitakin ongelmallisia liittymiä, joissa pidempien ajoneuvojen kääntyvyys ei ole riittävä. Kaupunkien katuverkko soveltuu vain osittain pidemmille ajoneuvoyhdistelmille, mutta toisaalta niiden pääasiallinen käyttökohde on päätieverkko sekä kaupungeissa satamiin ja terminaaleihin johtavat pääkadut.

Massoja ei koroteta

Ministeriö on myös selvittänyt mahdollisuutta nostaa kuorma-autojen enimmäismassoja. Massojen nostaminen edellyttäisi merkittäviä parannuksia tieverkolla. Suuremmat akselimassat vaikuttavat muun muassa siltojen sekä tie- ja katurakenteiden kestävyyteen. Näiden salliminen valtakunnallisesti koko runkoverkolla edellyttäisi suuria investointeja, joiden toteutusaikataulu ulottuisi pitkälle ensi vuosikymmenelle. Liikenne- ja viestintäministeriön tarkastelu osoittikin, ettei nykyistä suurinta sallittua yhdistelmämassaa (76 tonnia) ole mahdollista korottaa. Liikenne- ja viestintävirasto Traficom voi jatkossakin myöntää yleisesti sallitut raja-arvot ylittäville ajoneuvoyhdistelmille määräaikaisia poikkeuslupia.

Lisätietoja 

Valtioneuvoston asetus kuorma-autoyhdistelmien enimmäismittojen muutoksesta 

Liikenne- ja viestintäministeriön tiedote mittojen muutoksesta

19.07.2019 12:00Donges Group ostaa Ruukki Building Systemsin
18.07.2019 8:21Miten kuumuudessa jaksaa työskennellä? Asfalttityöntekijä kertoo
17.07.2019 13:33Terrafame Oy:n tammi-kesäkuun 2019 tulos julkaistaan 26.7.2019
16.07.2019 18:01Skanska rakentaa Posivalle käytetyn ydinpolttoaineen kapselointilaitoksen Olkiluotoon
16.07.2019 10:00Kaivosteollisuus odottavalla kannalla kaivoslakimuutoksiin
15.07.2019 13:11Volvo Dig Assist: En voisi olla päivääkään ilman sitä
15.07.2019 11:01Rakennuskustannukset nousivat kesäkuussa 0,6 prosenttia vuodentakaisesta
14.07.2019 10:11YIT aloitti vuoden toisella neljänneksellä viiden kerrostalon rakentamisen Venäjällä
13.07.2019 11:33Neljä tapaa, joilla maarakennuskoneiden kuljettajien koulutus voi alentaa omistajuuden kokonaiskustannuksia
13.07.2019 9:11Rakentamisen liikevaihto kasvoi toukokuussa 2,5 prosenttia, mutta myynnin määrä väheni

Siirry arkistoon »